Bu çalışmada son yıllarda Türkiye’de, ilköğretim sürecinde olan 7 ile 13 yaş aralığındaki çocuklara yönelik yayınlanan çocuk dergileri arasından yüksek tiraja sahip olan Winx ve Cartoon Network dergilerin, çocuklara toplumsal cinsiyet rolleri açısından ne gibi değer yargıları sundukları sorusuna yanıt aranacaktır. İçerik analizine dayalı olarak yapılan çalışma, Winx ve Cartoon Network adlı dergilerin 2016 yılındaki Ocak ayında yayınlanan sayılarının içeriğini oluşturan; öyküler, posterler, hediyeler ve reklamların analizleriyle sınırlıdır. Bulgular, bir kitle iletişim aracı olan çocuk dergilerinde de toplumsal cinsiyet rolleri ile ilgili sunumların var olduğunu ve bu sunumlar aracılığıyla kız ve erkek çocukların cinsiyet rollerine uygun olarak davrandıklarını ortaya koymaktadır. Çalışmada analiz edilen her iki dergide çocuklara tüketme duygusunun aşılanmasının yanı sıra, geleneksel kadın ve erkek rollerin yeniden üretilmesi ve sürdürülmesinde çocuk dergilerin aracı olarak kullanıldığı sonucuna varılmıştır. Yapılan analizin bir başka sonucu olarak, dergilerde görselliğin ön planda olduğu, yazılı kültürden uzaklaşıldığı, uzun öyküler yerine kısa çizgi romanların, resimlerin, posterlerin yoğunlukta olduğu görülmektedir. Elde edilen bulgular ışığında günümüzdeki çocuk dergilerin asıl işlevi olan eğitim işlevinden uzaklaştıkları sonucu çıkarılmaktadır.
Anahtar kelimeler: Toplumsal cinsiyet, tüketim, gündelik hayat, çocuk dergileri.
In this study the question will be searched that what kind of value judgement Winx and Cartoon Network child magazine offer to children in the period of primary education between 7-13 years old in terms of gender roles in the Turkey. Studies based on the content analysis is limited to stories, posters, gift and ads analysis of Winx and Cartoon Network magazines in the number published in January 2016. Findings reveal existence of presentations about gender roles and the boys and girls behave according to gender roles through this presentation in the children’s magazine, which is a mass communication tool. In the analyzed journals, it is seen that, both vaccination of children consuming emotion and it was used as a tool of the children's magazine for reproduce and maintain of the traditional roles of men and women. As a further analysis of the results, it seems to be at the forefront of visuality, move away from the written culture and intensity of posters, illustrations and instead of long stories short comics that use. In light of the findings these results are issued, present of their children's magazines away from the main function from the training function.
Keywords: Gender, consumption, everyday life, children magazine.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 2 |