BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 0 - 0, 18.04.2016
https://doi.org/10.19145/guifd.72507

Öz

Kapitalist toplumlarda tüketim, ihtiyaçların sadece karşılandığı değil, aynı zamanda yaratıldığı bir olguya dönüşmüştür. Bu toplumlarda tüketim, markalaşan ürünlerin rekabetine dayalı gelişmekte ve sürdürülmekte olduğundan markalama tüketim kültürünün bir mekanizması işlevini de üstlenmektedir. Tüketim toplumu olarak da tanımlanan bu ekonomik düzende bireyler, markaların tanımladığı davranış biçimleriyle yaşamlarını  sürdürmeye yönlendirilmektedirler. Markalar, tüketicileri motive eden güçlü etkiler yaratmak için mesajlar üretirler.  Bu motivasyonun yaratılmasında markaların içerik üretmelerini sağlayan iletişim çalışmalarından yararlanılmaktadır. Kuşkusuz tüketim, popüler kültür ve halkla ilişkiler arasındaki ilişkilere değinen söylemler  ve başka çalışmalar da bulunmaktadır. Ancak bu çalışma, markaların halkla ilişkiler temaları aracılığıyla tüketim kültürüyle olan ilişkisine odaklanmaktadır. Makalede hemen her alana uygulanabilen halkla ilişkiler, arzu edilen yaşam tarzına ve/veya statüye tüketimle ulaşabilmesine aracılık eden iletişim platformu olarak Mike Featherstone’un tüketim kültürü perspektifiyle ele alınmaktadır. Makalenin amacı, tüketim kültüründe markaların halkla ilişkiler çalışmalarının tüketim kültürü ile ilişkisini anlamak üzere saptamalarda bulunmaktır. Çalışmada Mike Featherstone’un tüketim kültürüne yaklaşımı ile markaların halkla ilişkiler aracılığıyla oluşturduğu temaların ilişkisi ele alınmıştır. Bu yaklaşımla makalede halkla ilişkilerin tüketim kültürünün şekillenmesine nasıl aracı olduğu kavramsal ve kuramsal olarak tartışılmıştır. Çalışmanın sonucu,  markaların tüketicilerin sosyal ilişkilerini yönetmek,  statülerini farklılaştırmak ve  duygusal tatminlerini sağlamak amacıyla halkla ilişkiler uygulamaları bağlamında oluşturulan temalardan yararlandıklarını ortaya koymaktadır.

Anahtar Kelimeler: Tüketim kültürü, halkla ilişkiler, marka temaları

Kaynakça

  • AAKER, David (2013). Güçlü Markalar Yaratmak, Çev. Erdem Demir, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • ADORNO, Theodor W. (2007). Kültür Endüstrisi, 2.bs. Çev. Nihat Ülner,
  • Mustafa Tüzel, Elçin Gen. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ANDERSEN, Robin (1995). Consumer Culture and TV Programming, Westview Press.
  • ARVIDSSON, Adam (2006). Brands: Meaning and Value in Media Culture, Psychology Press.
  • AYTAR, Volkan ve RATH, Jan (2012). Selling Ethnic Neighborhoods: The Rise of Neighborhoods as Places of Leisure And Consumption, Routledge.
  • Becel (2015). Tarifler. http://www.becel.com.tr/tarifler/ , Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Becel (2016). Becelkalbinisev instagram hesabı.
  • https://www.instagram.com/p/xW8suqNetf/ , Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • CAMPELL, Collin (1987), The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, New York: Blackwell Publishers.
  • COFFIN, Judith G. (2014). The Politics of Women's Work: The Paris Garment Trades, 1750-1915. Princeton: Princeton University Press.
  • COFFIN, J. G. (1994). Credit, Consumption, and Images of Women's Desires: Selling the Sewing Machine in Late Nineteenth-Century France. French Historical Studies, 749-783.
  • DAWKINS, Richard. (2007). Gen Bencildir, 9.bs., Ankara: Tübitak.
  • ELLWOOD, Iain (2002). The Essential Brand Book: Over 100 Techniques to Increase Brand Value, US: Taylor & Francis.
  • EWEN, Stuart (2008). Captains of Consciousness: Advertising and The Social Roots of the Consumer Culture, Basic Books.
  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • FEATHERSTONE, Mike (2007). Consumer Culture and Postmodernism, Sage Publications.
  • FISKE, John (1999). Popüler Kültürü Anlamak. Çev. Süleyman İrvan. İstanbul: Ark Yayınları.
  • GREEN, Andy (2010). Creativity in Public Relations. Kogan Page Publishers.
  • HABERMAS, Jürgen (2010). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora ve Mithat Sancar, Ankara: İletişim Yayınları.
  • HIRSCHMAN, Elizabeth.C. ve HOLBROOK Moris B., (1982). “Hedonic Consumption: Emerging Concept, Methods and Propositions”, Journal of Marketing, 46(3), s. 92-101.
  • KAPFERER, Jean-Noel (2012). The New Strategic Brand Management: Advanced Insights and Strategic Thinking, Kogan page publishers.
  • KEUM, Heejo, DEVANATHAN, Narayan, DESHPANDE, Sameer, NELSON, Michelle. R., and SHAH, Dhavan V. (2004). “The Citizen-Consumer: Media Effects at the Intersection of Consumer and Civic Culture”, Political Communication, 21(3), s. 369-391.
  • KRASE, Jerome. (2004). “Poland and Polonia: Gentrification as Ethnic Aesthetic Practice and Migrotory Proccess, Ethics”. in Rowland Atkinson ve Gary Bridges (eds.) Gentrification in Global Perspective, London: Routledge, s. 185-208.
  • LEFEBVRE, Henri (2013). Modern Dünyada Gündelik Hayat, Çev. Işın Gürbüz, İstanbul: Metis Yayınları.
  • MICKEY, Thomas J. (2003). Deconstructing Public Relations: Public Relations Criticism, Routledge.
  • MOLONEY, Kevin (2002). Rethinking Public Relations: The Spin and The Substance, Routledge.
  • PELTEKOĞLU, Filiz B.(2014). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Yayınları.
  • PELTEKOĞLU, Filiz B. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, İstanbul: Beta Yayınları.
  • URDE, Mats; GREYSER; Stephen A.; BALMER, John. M. (2007). “Corporate Brands with a Heritage”, Journal of Brand Management, 15(1), 4-19.
  • VEBLEN, Thornstein (2007). The Theory of The Leisure Class. Oxford University Press.

Public Relations From The Consumer Culture's Perspectives

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 0 - 0, 18.04.2016
https://doi.org/10.19145/guifd.72507

Öz

Consumption in the capitalist societies are not only met the needs, but also turned into a fact that is built. Branding has also undertaking a mechanism function of consumer culture as consumption has developed and maintained based upon the competition of branding products in these societies. Individuals are directed to continue their entities with the ways of behaviour identified by the brands in this economic order which is also defined as consumer society. Brands generate messages in order to develop strong effects that motivate consumers.  Communication works that provides content production of brands, has been benefited to contribute to the process of generating this motivation. It is certain that there are studies and discourses on relationship between consumption, popular culture and public relations. However, this study focuses on relationship between consumer culture and brands within the context of public relations themes.  In this article, public relations, which applicable to many areas, is considered as a communication platform which provides a tool of reaching to a desirable life style and/or to a statue for individuals, from Mike Featherstone’s perspective on consumer culture. It is aimed to determine the public relations works of brands so as to understand their relations with consumer culture. The relation between Mike Featherstone’s approach to the consumer culture and themes developed by brands through public relations is addressed in the article. With this approach, how public relations mediate of shaping consumer culture is discussed conceptually and theoretically in this study. Consequently, the article presents that brands benefit from the themes that are developed in the context of public relations practice with the purpose of managing consumers social relations, differentiating their statues and ensuring emotional satisfaction. 

Key Words: Consumer culture, public relations, branding, themes

Kaynakça

  • AAKER, David (2013). Güçlü Markalar Yaratmak, Çev. Erdem Demir, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • ADORNO, Theodor W. (2007). Kültür Endüstrisi, 2.bs. Çev. Nihat Ülner,
  • Mustafa Tüzel, Elçin Gen. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ANDERSEN, Robin (1995). Consumer Culture and TV Programming, Westview Press.
  • ARVIDSSON, Adam (2006). Brands: Meaning and Value in Media Culture, Psychology Press.
  • AYTAR, Volkan ve RATH, Jan (2012). Selling Ethnic Neighborhoods: The Rise of Neighborhoods as Places of Leisure And Consumption, Routledge.
  • Becel (2015). Tarifler. http://www.becel.com.tr/tarifler/ , Erişim tarihi: 08.06.2015.
  • Becel (2016). Becelkalbinisev instagram hesabı.
  • https://www.instagram.com/p/xW8suqNetf/ , Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • CAMPELL, Collin (1987), The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, New York: Blackwell Publishers.
  • COFFIN, Judith G. (2014). The Politics of Women's Work: The Paris Garment Trades, 1750-1915. Princeton: Princeton University Press.
  • COFFIN, J. G. (1994). Credit, Consumption, and Images of Women's Desires: Selling the Sewing Machine in Late Nineteenth-Century France. French Historical Studies, 749-783.
  • DAWKINS, Richard. (2007). Gen Bencildir, 9.bs., Ankara: Tübitak.
  • ELLWOOD, Iain (2002). The Essential Brand Book: Over 100 Techniques to Increase Brand Value, US: Taylor & Francis.
  • EWEN, Stuart (2008). Captains of Consciousness: Advertising and The Social Roots of the Consumer Culture, Basic Books.
  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • FEATHERSTONE, Mike (2007). Consumer Culture and Postmodernism, Sage Publications.
  • FISKE, John (1999). Popüler Kültürü Anlamak. Çev. Süleyman İrvan. İstanbul: Ark Yayınları.
  • GREEN, Andy (2010). Creativity in Public Relations. Kogan Page Publishers.
  • HABERMAS, Jürgen (2010). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora ve Mithat Sancar, Ankara: İletişim Yayınları.
  • HIRSCHMAN, Elizabeth.C. ve HOLBROOK Moris B., (1982). “Hedonic Consumption: Emerging Concept, Methods and Propositions”, Journal of Marketing, 46(3), s. 92-101.
  • KAPFERER, Jean-Noel (2012). The New Strategic Brand Management: Advanced Insights and Strategic Thinking, Kogan page publishers.
  • KEUM, Heejo, DEVANATHAN, Narayan, DESHPANDE, Sameer, NELSON, Michelle. R., and SHAH, Dhavan V. (2004). “The Citizen-Consumer: Media Effects at the Intersection of Consumer and Civic Culture”, Political Communication, 21(3), s. 369-391.
  • KRASE, Jerome. (2004). “Poland and Polonia: Gentrification as Ethnic Aesthetic Practice and Migrotory Proccess, Ethics”. in Rowland Atkinson ve Gary Bridges (eds.) Gentrification in Global Perspective, London: Routledge, s. 185-208.
  • LEFEBVRE, Henri (2013). Modern Dünyada Gündelik Hayat, Çev. Işın Gürbüz, İstanbul: Metis Yayınları.
  • MICKEY, Thomas J. (2003). Deconstructing Public Relations: Public Relations Criticism, Routledge.
  • MOLONEY, Kevin (2002). Rethinking Public Relations: The Spin and The Substance, Routledge.
  • PELTEKOĞLU, Filiz B.(2014). Halkla İlişkiler Nedir?, İstanbul: Beta Yayınları.
  • PELTEKOĞLU, Filiz B. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, İstanbul: Beta Yayınları.
  • URDE, Mats; GREYSER; Stephen A.; BALMER, John. M. (2007). “Corporate Brands with a Heritage”, Journal of Brand Management, 15(1), 4-19.
  • VEBLEN, Thornstein (2007). The Theory of The Leisure Class. Oxford University Press.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Balta Peltekoğlu

Hanzade Uralman

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Peltekoğlu, F. B., & Uralman, H. (2016). Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1). https://doi.org/10.19145/guifd.72507
AMA Peltekoğlu FB, Uralman H. Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler. e-gifder. Nisan 2016;4(1). doi:10.19145/guifd.72507
Chicago Peltekoğlu, Filiz Balta, ve Hanzade Uralman. “Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4, sy. 1 (Nisan 2016). https://doi.org/10.19145/guifd.72507.
EndNote Peltekoğlu FB, Uralman H (01 Nisan 2016) Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4 1
IEEE F. B. Peltekoğlu ve H. Uralman, “Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler”, e-gifder, c. 4, sy. 1, 2016, doi: 10.19145/guifd.72507.
ISNAD Peltekoğlu, Filiz Balta - Uralman, Hanzade. “Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 4/1 (Nisan 2016). https://doi.org/10.19145/guifd.72507.
JAMA Peltekoğlu FB, Uralman H. Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler. e-gifder. 2016;4. doi:10.19145/guifd.72507.
MLA Peltekoğlu, Filiz Balta ve Hanzade Uralman. “Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 4, sy. 1, 2016, doi:10.19145/guifd.72507.
Vancouver Peltekoğlu FB, Uralman H. Tüketim Kültürü Perspektifinden Halkla İlişkiler. e-gifder. 2016;4(1).