The concept and structure of FeTeMM (STEM) is adopted as the most common
approach for the transmission of educational contents. Learning by doing
together with coding knowledge (Maker Movement) method is also discussed within
the scope of this general work. In the ongoing FeTeMM applications in Turkey,
the handling of visual communication design production as a discipline seems
problematic. Visual communication design; it can be defined as problem-solving
skills for audiovisual and touch interaction, taking into account the balance
between aesthetics and function. When it comes to this definition, the need for
re-interpretation of the relationship and business relationship with the field
of visual communication design is on the agenda while creating digital
education contents in FeTeMM applications. In this respect, two basic
problematic issues are discussed in the study: Firstly, the relationship between the structure of visual
communication design and the FeTeMM structure in Turkey is examined. Proposals
are made for the reinterpretation of the contents and the structure, especially
in the context of the application of the design, the arrangement of the
interactions. The second problematic is the debate about how modern maker
teachers use visual communication design basic skills to keep their motivation
at the highest level. In the scope of the research, in order to observe the
current state of education, in-depth interviews were conducted with 12 branch
technology teachers in Aydın city center. Through the findings, the teachers
are evaluated on the FeTeMM process in relation to technology and visual
communication design. With this regional research, a preliminary view on the
current situation of the FeTeMM approach applied in Turkey is being tried to be
established.
FATIH Project STEM Visual Communication Design Creation of digital education material experience and knowledge transfer maker movement user experience interaction design
Eğitim içeriklerinin aktarımı için günümüzdeki en yaygın
yaklaşım olarak FeTeMM (STEM) kavramı ve yapısı benimsenmektedir. Kodlama
bilgisi ile birlikte yaparak öğrenme (Maker Hareketi) yöntemi de bu genel
yapının kapsamı dâhilinde tartışılmaktadır. Türkiye’deki süre giden FeTeMM
uygulamalarında, bir disiplin olarak görsel iletişim tasarımı üretiminin ele
alınış biçimi problemli görünmektedir. Görsel iletişim tasarımı; estetik ve
fonksiyon arasındaki dengeyi gözeterek, görsel-işitsel ve dokunmatik
etkileşimlere yönelik problem çözme becerisi olarak tanımlanabilmektedir. Bu
tanım üzerinden gidildiğinde, FeTeMM uygulamalarında dijital eğitim içerikleri
oluşturulurken, görsel iletişim tasarımı alanı ile olan ilişki ve iş birliğinin
yeniden yorumlanması gerekliliği gündeme gelmektedir. Bu doğrultuda, çalışma
dahilinde iki temel problematik tartışılmaktadır: İlk olarak, Türkiye’deki
FeTeMM yapısının görsel iletişim tasarımı alanı ile kurduğu ilişki irdelenmektedir.
Özellikle tasarımın uygulanması, etkileşimlerin düzenlenmesi bağlamında
içeriklerin ve yapının yeniden yorumlanması için önerilerde bulunulmaktadır. İkinci
problematik olarak ise günümüz maker öğretmenlerin görsel iletişim tasarımı
temel becerilerini kullanarak motivasyonlarını nasıl üst düzeyde tutacaklarına dair
tartışma yürütülmektedir. Araştırma kapsamında, eğitim sahasındaki anlık durumu
gözlemleyebilmek adına, Aydın il merkezinde yer alan 12 bilişim teknolojileri
branş öğretmeni ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
bulgular üzerinden, öğretmenlerin FeTeMM sürecinde teknoloji ve görsel iletişim
tasarımı ile ilişkileri değerlendirilmektedir. Bu bölgesel araştırma ile Türkiye
genelinde uygulanan FeTeMM yaklaşımının güncel durumuna ilişkin bir ön görü oluşturulmaya
çalışılmaktadır.
FATİH Projesi FeTeMM Maker Hareketi STEM Bilgi ve deneyim aktarımı dijital eğitim içeriklerinin oluşturulması etkileşim tasarımı görsel iletişim tasarımı kullanıcı deneyimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |