Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 172 - 193, 10.04.2018
https://doi.org/10.19145/e-gifder.359776

Öz

ÖZ



Hangi
sektörde faaliyet gösterdiklerine bakılmaksızın kuruluşların temel amacı kar
elde etmektir. Bu durum o işletmenin bulunduğu sektöre, pazar yapısına, yönetim
biçimine göre küçük farklılıklar taşımakla birlikte, işletmelerin asıl amaçları
etrafında faaliyet gösterdikleri ve bu yönde çaba harcadıkları bir
gerçekliktir. Ancak dünya genelinde değişen teknolojik altyapı, tüketici istek
ve taleplerindeki farklılaşma, yeni bazı yasal düzenlemeler gibi etkenler
işletmelerin yalnızca kar elde etmelerini değil, karlılık sağlarken çevreye fayda
sağlamalarını da zorunlu hale getirmiştir.



Gelinen
bu noktada, sosyal sorumluluk kavramı ile karşılaşılmaktadır. Sosyal sorumluluk,
işletmelerin üretim gerçekleştirip kar elde ederken, çevreye de katma değer
sağlaması anlamına gelen yükümlülükleri anlatmaktadır. İşletmelerin sağlayacağı
bu katma değer, rekabet ortamında kuruma avantaj sağlayan bir özellik de
taşımaktadır. Diğer bir ifadeyle, sosyal sorumluluk faaliyetlerini yerine
getiren işletmeler pazar koşullarında rekabet avantajı da sağlamaktadır.



Sayılan
gerekçelerle, çalışmanın temel amacı sosyal sorumluluk faaliyetlerinin turizm
sektöründeki rolünü ortaya koymaktır. Bu sebeple üniversite öğrencileri
üzerinde yüz yüze anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada t testi,
ANOVA, WELCH, korelasyon ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir.
Analizler neticesinde sosyal sorumluluk anlayışını oluşturan sosyal sorumluluk
bilinci, kampanya etkisi ve sosyal tercih faktörleri arasında pozitif yönde ve
anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca, sosyal sorumluluk
kampanyalarının ve sahip olunan sosyal sorumluluk bilincinin, tüketicilerin
turizm tercihlerini pozitif yönde ve doğrudan etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.Bu
sonuçlar, sektörde faaliyet gösteren çevreler açısından değerlendirildiğinde,
turizm faaliyetlerine olumlu yönde katkı sağlayacağı düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • ALNIAÇIK, Ümit; DEVELİ İLDEM, Evrim; GİRAY, Caner ve ALNIAÇIK, Esra (2011). “Küresel Firmaların Yerel Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Marka Değeri ve Marka Tercihini Nasıl Etkilemektedir?” Öneri, 9(35), 83-91.
  • ASİF, Muhammed; SEARCY, Cory; ZUTSHİ, Aambika ve FİSSCHER, Olaf A.M. (2013). “An Integrated Management Systems Approach to Corporate Social Responsibility”. Journal of Cleaner Production(56), 7-17.
  • AVCI, Nilgün ve AKDEMİR, İbrahim (2014). “Konaklama İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Doyumu Üzerine Etkisi”. Ege Akademik Bakış, 14(1), 125-135.
  • CARROLL, Archie B. (1999). “Corporate Social Responsibility Evolution of a Definitional Construct”. BusinessveSociety, 38(3), 268-295.
  • COLES, Tim; FENCLOVA, Emily ve DİNAN, Claire. (2013). “Tourism and Corporate Social Responsibility: A Critical Review and Research Agenda”. Tourism Management Perspectives(6), 122–141.
  • ÇALIŞKAN, Osman ve ÜNÜSAN , Çağatay (2011). “Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyetine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 154-166.
  • FONT, Xavier; WALMSLEY, Aandreas; COGOTTİ, Sara; MCCOMBES, Lucy ve HÄUSLER, Nicole (2012). “Corporate Social Responsibility: The Disclosure-Performance Gap”. Tourism Management(33), 1544-1553.
  • FREEMAN, Ina ve HASNAOUİ Amir (2011). “The Meaning of Corporate Social Responsibility: The Vision of Four Nations”. Journal of Business Ethics(100), 419–443. FU, Hui; YE, Ben Haobin ve LAWB, Rob (2014). “You do well and I do well? The Behavioral Consequences of Corporate Social Responsibility”. International Journal of Hospitality Management(40), 62–70.
  • HENDERSON, Joan C. (2007). “Corporate Social Responsibility and Tourism: Hotel Companies in Phuket, Thailand, After the Indian Ocean Tsunami”. Hospitality Management(26), 228–239.
  • INOUE, Yuhei ve LEE, Seoki (2011). “Effects of Different Dimensions of Corporate Social Responsibility on Corporate Financial Performance in Tourism-Related Industries”. Tourism Management(32), 790-804.
  • LEE, Sun Young ve RİFFE, Daniel (2017). “Who Sets the Corporate Social Responsibility Agenda in the News Media? Unveiling the Agenda-building Process of Corporations and a Monitoring Group”. Public Relations Review(43), 293–305.
  • LİN, Xue; HO, Christabel M.F., ve SHEN, G. Q. Shen (2017). “Who Should Take the Responsibility? Stakeholders' Power Over Social Responsibility Issues in Construction Projects”. Journal of Cleaner Production(154), 318-329.
  • MATHEW, Paul V. ve SREEJESH, S. (2017). “Impact of Responsible Tourism on Destination Sustainability and Quality of Life of Community in Tourism Destinations”. Journal of Hospitality and Tourism Management(31), 83-89.
  • NEKHİLİ, Mehdi; NAGATİ, Haithem; CHTİOUİ, Tawhid ve REBOLLEDO, C. (2017). “Corporate Social Responsibility Disclosure and Market Value: Family Versus Nonfamily Firms”. Journal of Business Research(77), 41-52.
  • O’RİORDAN, Linda ve FAİRBRASS, Jenny (2008). “Corporate Social Responsibility (CSR): Models and Theories in Stakeholder Dialogue”. Journal of Business Ethics(83), 745–758.
  • ÖZÜPEK, Mehmet Nejat (2013). Kurum İmajı ve Sosyal Sorumluluk (2 b.). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • PARK, Eunil; KİM, Ki Joon ve KWON, S. (2017). “Corporate Social Responsibility as A Determinant of Consumer Loyalty: An Examination of Ethical Standard, Satisfaction and Trust”. Journal of Business Research(76), 8–13.
  • SU, L., PAN, Y., ve CHEN, X. (2017). “Corporate Social Responsibility: Findings from the Chinese Hospitality Industry”. Journal of Retailing and Consumer Services(34), 240–247.
  • SU, Lujun ve SWANSON, Scott (2017). “The Effect of Destination Social Responsibility on Tourist Environmentally Responsible Behavior: Compared Analysis of First Time and Repeat Tourists”. Tourism Management(60), 308-321.
  • TAMAJÓN, Luis Garay ve AULET, Xavier Font (2013). “Corporate Social Responsibility in Tourism Small and Medium Enterprises Evidence From Europe and Latin America”. Tourism Management Perspectives(7), 38–46.
  • TANDOĞAN, Gülnur Karakaş (2009). Otel Markalarının Konumlandırılmasında Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı : Yayınlanmamış Doktora Tezi .
  • TÜRKER, Nuray ve UÇAR, Mehmet (2013). “Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumlulukları”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 155-183

A REVIEW ON THE ROLE OF SOCIAL RESPONSIBILITY IN TOURISM ACTIVITIES

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 172 - 193, 10.04.2018
https://doi.org/10.19145/e-gifder.359776

Öz

The main purpose of any organization is to make profit, regardless of
the sector. Although the sector, market structure, management style cause small
differences, it is a fact that the businesses operate around their main
objectives and make efforts accordingly. However, factors such as changing
technological infrastructure, differentiation in consumer desires and demands,
new legal regulations in the world have forced enterprises not only profit but
also care about the environment.

The concept of social
responsibility is encountered at this point. Social responsibility signifies
liabilities of enterprises to provide an added-value to the environment while
making production and earning profit. This added-value to be provided by
enterprises also provides an advantage to corporations in the competition
environment. In other words, enterprises that fulfil social responsibility
activities also provide a competition advantage in market conditions.





Based on the aforementioned
reasons, this study primarily aims to reveal the role of social responsibility
activities in tourism sector. Thus, face-to-face questionnaires were applied to
university students. The study was conducted by using t test, ANOVA, WELCH,
correlation and regression analyses. As a result of the analyses, a positive
and significant relationship was determined between social responsibility
consciousness, campaign effect and social preference factors, which constitute
the understanding of social responsibility. In the study, it was also concluded
that social responsibility campaigns and social responsibility consciousness
had a positive and direct effect on tourism preferences of consumers.
Evaluating these results from the aspect of environments carrying on business
in the sector; it is believed that they will make a positive contribution to
tourism activities. 

Kaynakça

  • ALNIAÇIK, Ümit; DEVELİ İLDEM, Evrim; GİRAY, Caner ve ALNIAÇIK, Esra (2011). “Küresel Firmaların Yerel Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Marka Değeri ve Marka Tercihini Nasıl Etkilemektedir?” Öneri, 9(35), 83-91.
  • ASİF, Muhammed; SEARCY, Cory; ZUTSHİ, Aambika ve FİSSCHER, Olaf A.M. (2013). “An Integrated Management Systems Approach to Corporate Social Responsibility”. Journal of Cleaner Production(56), 7-17.
  • AVCI, Nilgün ve AKDEMİR, İbrahim (2014). “Konaklama İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Doyumu Üzerine Etkisi”. Ege Akademik Bakış, 14(1), 125-135.
  • CARROLL, Archie B. (1999). “Corporate Social Responsibility Evolution of a Definitional Construct”. BusinessveSociety, 38(3), 268-295.
  • COLES, Tim; FENCLOVA, Emily ve DİNAN, Claire. (2013). “Tourism and Corporate Social Responsibility: A Critical Review and Research Agenda”. Tourism Management Perspectives(6), 122–141.
  • ÇALIŞKAN, Osman ve ÜNÜSAN , Çağatay (2011). “Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyetine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 154-166.
  • FONT, Xavier; WALMSLEY, Aandreas; COGOTTİ, Sara; MCCOMBES, Lucy ve HÄUSLER, Nicole (2012). “Corporate Social Responsibility: The Disclosure-Performance Gap”. Tourism Management(33), 1544-1553.
  • FREEMAN, Ina ve HASNAOUİ Amir (2011). “The Meaning of Corporate Social Responsibility: The Vision of Four Nations”. Journal of Business Ethics(100), 419–443. FU, Hui; YE, Ben Haobin ve LAWB, Rob (2014). “You do well and I do well? The Behavioral Consequences of Corporate Social Responsibility”. International Journal of Hospitality Management(40), 62–70.
  • HENDERSON, Joan C. (2007). “Corporate Social Responsibility and Tourism: Hotel Companies in Phuket, Thailand, After the Indian Ocean Tsunami”. Hospitality Management(26), 228–239.
  • INOUE, Yuhei ve LEE, Seoki (2011). “Effects of Different Dimensions of Corporate Social Responsibility on Corporate Financial Performance in Tourism-Related Industries”. Tourism Management(32), 790-804.
  • LEE, Sun Young ve RİFFE, Daniel (2017). “Who Sets the Corporate Social Responsibility Agenda in the News Media? Unveiling the Agenda-building Process of Corporations and a Monitoring Group”. Public Relations Review(43), 293–305.
  • LİN, Xue; HO, Christabel M.F., ve SHEN, G. Q. Shen (2017). “Who Should Take the Responsibility? Stakeholders' Power Over Social Responsibility Issues in Construction Projects”. Journal of Cleaner Production(154), 318-329.
  • MATHEW, Paul V. ve SREEJESH, S. (2017). “Impact of Responsible Tourism on Destination Sustainability and Quality of Life of Community in Tourism Destinations”. Journal of Hospitality and Tourism Management(31), 83-89.
  • NEKHİLİ, Mehdi; NAGATİ, Haithem; CHTİOUİ, Tawhid ve REBOLLEDO, C. (2017). “Corporate Social Responsibility Disclosure and Market Value: Family Versus Nonfamily Firms”. Journal of Business Research(77), 41-52.
  • O’RİORDAN, Linda ve FAİRBRASS, Jenny (2008). “Corporate Social Responsibility (CSR): Models and Theories in Stakeholder Dialogue”. Journal of Business Ethics(83), 745–758.
  • ÖZÜPEK, Mehmet Nejat (2013). Kurum İmajı ve Sosyal Sorumluluk (2 b.). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • PARK, Eunil; KİM, Ki Joon ve KWON, S. (2017). “Corporate Social Responsibility as A Determinant of Consumer Loyalty: An Examination of Ethical Standard, Satisfaction and Trust”. Journal of Business Research(76), 8–13.
  • SU, L., PAN, Y., ve CHEN, X. (2017). “Corporate Social Responsibility: Findings from the Chinese Hospitality Industry”. Journal of Retailing and Consumer Services(34), 240–247.
  • SU, Lujun ve SWANSON, Scott (2017). “The Effect of Destination Social Responsibility on Tourist Environmentally Responsible Behavior: Compared Analysis of First Time and Repeat Tourists”. Tourism Management(60), 308-321.
  • TAMAJÓN, Luis Garay ve AULET, Xavier Font (2013). “Corporate Social Responsibility in Tourism Small and Medium Enterprises Evidence From Europe and Latin America”. Tourism Management Perspectives(7), 38–46.
  • TANDOĞAN, Gülnur Karakaş (2009). Otel Markalarının Konumlandırılmasında Sosyal Sorumluluk Kampanyalarının Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı : Yayınlanmamış Doktora Tezi .
  • TÜRKER, Nuray ve UÇAR, Mehmet (2013). “Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumlulukları”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 155-183
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysel Çakmak

Ercan Aktan

Yayımlanma Tarihi 10 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakmak, V., & Aktan, E. (2018). SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 172-193. https://doi.org/10.19145/e-gifder.359776
AMA Çakmak V, Aktan E. SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME. e-gifder. Mart 2018;6(1):172-193. doi:10.19145/e-gifder.359776
Chicago Çakmak, Veysel, ve Ercan Aktan. “SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2018): 172-93. https://doi.org/10.19145/e-gifder.359776.
EndNote Çakmak V, Aktan E (01 Mart 2018) SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6 1 172–193.
IEEE V. Çakmak ve E. Aktan, “SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, e-gifder, c. 6, sy. 1, ss. 172–193, 2018, doi: 10.19145/e-gifder.359776.
ISNAD Çakmak, Veysel - Aktan, Ercan. “SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/1 (Mart 2018), 172-193. https://doi.org/10.19145/e-gifder.359776.
JAMA Çakmak V, Aktan E. SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME. e-gifder. 2018;6:172–193.
MLA Çakmak, Veysel ve Ercan Aktan. “SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 6, sy. 1, 2018, ss. 172-93, doi:10.19145/e-gifder.359776.
Vancouver Çakmak V, Aktan E. SOSYAL SORUMLULUĞUN TURİZM FAALİYETLERİNDEKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME. e-gifder. 2018;6(1):172-93.