The concept
of surveillance seen in different forms in the historical process for the
purpose of disciplining and guiding is continuing today with an increased encompassing effect together
with information technology and digital development. Surveillance, which is found in many places, ranging from the
texts in the sacred books to the state administration, from the military
establishment to management of the society and the organization, have also
directed relations between business/brand and consumer by the influence of
information technologies. In the research part of the study, which includes
information on surveillance mentioned together with the panopticon concept,
there are three types of surveillance as the subject, namely surveillance
through cameras in consumption environments (shopping malls, supermarket etc.),
personal information and surveillance collected from consumers by commercial
enterprises/brands, surveillance in online shopping environments.
In this qualitative
case study, formal interview technique was used, and it is reached to the
conclusions that, consumers find online surveillance as more alarming and
dangerous than other types of surveillance, that the level of acceptance of the
surveillance by cameras for security reasons is higher than other surveillance
types, and that women and older people have more negative
attitudes towards acquisition of personal information and online surveillance.
It is also believed that taking into account the concepts of individual rights,
personal privacy and consent are important at the point of establishing
goodwill and trust between the parties.
Disiplinize etme ve yönlendirme amacıyla
tarihsel süreçte farklı şekillerde görülen gözetim kavramı, günümüzde
enformasyon teknolojileri ve dijital gelişimle beraber kuşatıcı etkisini
arttırmış olarak devam ettirmektedir. Kutsal kitaplarda yer alan metinlerden
devlet yönetimine, askeri yapılanmadan toplum ve örgüt yönetimine kadar pek çok
yerde var olan gözetim, enformasyon teknolojilerinin etkisiyle işletme/marka ve
tüketici arası ilişkilere de yön vermiştir. Panoptikon kavramıyla beraber
anılan gözetim hakkında bilgilerin yer aldığı çalışmanın araştırma bölümünde tüketim
ortamlarında (AVM, süpermarket vb) kameralar yoluyla gerçekleştirilen gözetim, ticari
amaçlı işletmeler/markalar tarafından tüketicilerden toplanan kişisel bilgiler
ve gözetimi, çevrimiçi alışveriş ortamlarında yapılan gözetim olmak üzere üç
gözetim türü konu edinmektedir.
Nitel bir durum araştırması olan çalışmada biçimsel
mülakat tekniği kullanılmış ve tüketicilerin çevrimiçi gözetimi diğer gözetim
türlerine göre daha endişe verici ve tehlikeli bulduğu, kameralarla gözetimde
güvenlik gerekçesiyle kabullenme düzeyinin daha yüksek olduğu, kadınların ve
yaş grubu yüksek olanların kişisel bilgilerin edinimi ve çevrimiçi gözetlemeye
karşı daha olumsuz düşünceler sergiledikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca
bireysel haklar, kişisel mahremiyet ve rıza kavramlarını dikkate almanın
tarafların arasında iyi niyet ve güven tesis etme noktasında önem taşıdığı
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |