It
is known that normative approaches to public relations theory and practice and
the critical approaches constitute the two pillars. The socio-cultural approach
that took place in the field with the years of the 2000s has been focus the on
relationships not the structures or the agents, to overcome the duality between
these two perspectives. In this study, perspectives on approaches to power have
been examined, from the socio-cultural approach, Bourdieu's relitional
viewpoint has been found to provide a framework for understanding the public
relation to the social context. The concepts of habitus, field, capital and
symbolic power developed by Bourdieu have provided a productive point of view
at the point of revealing the position of public relations in power dynamics
and power relations in society.
Public relations power socio-cultural approach relational sociology
Halkla
ilişkiler teori ve pratiğine ilişkin normatif yaklaşımlar ile bunların
karşısında yer alan eleştirel yaklaşımların iki ucu oluşturdukları
bilinmektedir. 2000’li yıllarla birlikte alanda varlığı beliren sosyo-kültürel
yaklaşım ise, bu iki uç arasındaki dualiteyi aşmak üzere odağına, yapıları ya
da failleri değil ilişkileri almıştır. Bu çalışmada üç halkla ilişkiler
perspektifinin güç konusuna yaklaşımları irdelenmiş, sosyo-kültürel yaklaşımdan
Bourdieu’nun dünyaya ilişkin ilişkisel bakış açısının halkla ilişkileri
toplumsal bağlamı içinde anlama noktasında bir çerçeve sunduğu saptanmıştır.
Bourdieu tarafından geliştirilen habitus, alan, sermaye ve sembolik güç
kavramlarının halkla ilişkilerin toplumdaki güç dinamikleri ve güç ilişkileri
içindeki konumunu serimleme noktasında üretken bir bakış açısı sağladığı
görülmüştür.
Halkla ilişkiler güç sosyo-kültürel yaklaşım ilişkisel sosyoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |