With
the development of digital news, the definition of news and journalism has
changed. The news, which is described as the mirror of the truth, is
produced and consumed frequently in digital media. As a result of this
situation, the news has been redefined in a suspicious and queried
environment. In mass-based journalism the news content is produced by
users. the concept of “new journalism" which has been added to the
profession of journalism, news and trust relationship has become
considered frequently. Questionnaire was used as the data collection
method in this study in which communication tool is used as the news source and
news trust factors are measured by considering gender and age
variables. As a result of the findings, 59.1% of the 18-25 age group
associated with digital technology use social media for 10 hours or more, while
36% rely on national television channels. Also, as a result of the
findings, it was determined that there was a sharp change in the social media
trust levels of women and men according to age groups, and it was observed that
all age groups had low level of trust in news regardless of the published
media.
Traditional journalism new journalism Social Media internet journalism
Dijital haberlerin
gelişimiyle birlikte haber ve haberciliğin tanımı da değişime uğramıştır.
Gerçeğin aynası olarak nitelendirilen haber, dijital mecralarda çok sık
üretilip tüketilmektedir. Bu durumun sonucunda haber şüphe duyulan ve
sorgulanan bir ortamda yeniden anlamlandırılmıştır. Kitle merkezli
gazetecilikte haberin içeriği kullanıcılar tarafından üretilmektedir.
Gazetecilik mesleğine eklenen ‘yeni habercilik’ anlayışı sonucunda haber ve
güven ilişkisi üzerinde sıklıkla konuşulmaya başlanmıştır. Cinsiyet ve yaş
değişkenleri gözetilerek hangi iletişim aracının daha çok haber kaynağı olarak
kullanıldığı ve haber güven etkenlerinin ölçüldüğü bu çalışmada veri toplama
yöntemi olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular içinde
dijital teknoloji ile ilişkilendirilen 18-25 yaş grubunun %59’1’i 10 saat ve
üzeri sosyal medya kullanmasına rağmen %36’sının ulusal televizyon kanallarına
güvendiği dikkat çekmektedir. Yine elde edilen bulgular sonucunda kadın ve
erkeğin sosyal medyaya güven düzeylerinde yaş gruplarına göre keskin değişmeler
olduğu belirlenirken, tüm yaş gruplarının yayınlanan mecraya bakılmaksızın
haberlere güven düzeyinin düşük olduğu gözlenmiştir.
Geleneksel gazetecilik Yeni Habercilik Sosyal Medya İnternet Gazeteciliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |