Introducing or advertising different brands in the market in a way that
is different from reality by means of green, environmentally friendly, harmless
means that it affects the consumer psychologically. This misinformation has a
negative effect on the confidence of the companies that act ethically in this
regard, as well as harming the confidence of consumers and the multitude of
environmental claims that do not reflect reality. For this reason, it is very
important to distinguish real environmentalism and fake environmental
activities.
The aim of this study is to understand what greenwash means, to raise
awareness on environmental awareness and to determine the effects of greenwash
on brand equity for consumers. The main mass of the study consists of automobile
owners living in the city of Erzurum. As a sampling method, convenience
sampling method was used from random sampling methods. Data were collected by
face to face survey method. A total of 500 questionnaires were applied; as a
result of the elimination of missing, incorrect and faulty surveys, 408
questionnaires were taken into consideration. The research data obtained as a
result of the survey were analyzed with structural equation model. As a result
of the study, greenwash has negative effect on green trust, green satisfaction
and green perceived quality; green trust, green satisfaction and green
perceived quality have positive effects on word-of-mouth and also word-of-mouth
has positive effect on brand equity.
Piyasada
bulunan her türlü markanın gerçeğinden farklı şekilde firmalar tarafından
yeşil, çevre dostu, zararsız gibi ibarelerle tanıtılması veya reklamının
yapılması tüketiciyi psikolojik olarak etkilemektedir.
Bu yanlış bilgilendirme tüketicilerin güvenine zarar vermesinin yanı sıra
gerçeği yansıtmayan çevresel iddiaların çokluğu bu konuda etik davranan
şirketlere duyulan güveni de olumsuz yönde etkilemektedir. Bu nedenle gerçek
çevrecilik ile sahte çevrecilik faaliyetlerinin ayırt edilebilmesi son derece
önemlidir.
Bu çalışmanın amacı, yeşil aklamanın ne olduğunun anlaşılması, çevre duyarlılığı
hakkında farkındalığın artırılması ve yeşil aklamanın tüketiciler için marka
değeri üzerindeki etkilerinin belirlenmesidir. Araştırmanın ana kütlesini
Erzurum ilinde yaşayan otomobil sahibi kişiler oluşturmaktadır. Örnekleme
yöntemi olarak tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veriler yüz yüze anket yöntemi kullanılarak
toplanmıştır. Toplamda 500 anket uygulanmış; eksik, yanlış ve hatalı anketlerin
elenmesi sonucu 408 anket değerlemeye alınmıştır. Yapılan anket neticesinde
elde edilen araştırma verileri, yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Çalışmanın
sonucunda yeşil aklamanın; yeşil güven, yeşil tatmin ve yeşil algılanan kalite
üzerinde negatif etkilerinin olduğu ortaya çıkarken yeşil güven, yeşil tatmin
ve yeşil algılanan kalitenin de yeşil ağızdan ağıza iletişimi pozitif yönde
etkilediği ve son olarak da yeşil ağızdan ağıza iletişimin ise yeşil marka
değerini pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |