It has been proved in many studies that the issues in the media have become important and priority issues in the public after a while according to the priority ranking. Traditional and second level agenda setting studies compare the hierarchy between media and public agendas. The basis for the third level agenda setting research is based on a memory-related network model, which argues that people tend to establish a relationship between different elements to make social reality logical. In short, the third level agenda setting researches say that the news network in the media affect the human mind as a pattern. The third level agenda setting studies started in 2011 in the USA. These studies compare the media and public agenda networks with network analysis method. But is the effect of personal experience valid in the third level agenda setting studies, as in traditional agenda setting studies? In this context, the research questions of the study as follows: Is there a link between the third level agenda setting hypothesis, the media and public agenda on subjects like economy situation, unemployment, cost of living? Which media economy news network is similar to public mind network maps? In the method of the research, network analysis, content analysis and survey were used within the scope of the network agenda setting model. According to the findings of the study, there is no connection between economy news network and the public economy issues network within the framework of third level agenda setting. However, it has been revealed that some news sites’ economy networks are closer to the public mind maps economy networks and others are more distant.
Third level agenda setting Network analysis Media Public opinion Economy news
Medyada yer alan konuların öncelik sıralamasına göre bir süre sonra kamuoyu içinde önemli ve öncelikli konular haline geldiği birçok araştırmada kanıtlanmıştır. Geleneksel ve ikinci aşama gündem belirleme araştırmaları, medya ve kamu gündemleri arasındaki hiyerarşiyi karşılaştırmaktadır. Üçüncü aşama gündem belirleme araştırmalarının temeli ise, insanların sosyal gerçekliği mantıklı kılmak için farklı elementler arasında bir ilişki kurmaya meyilli olduğunu savunan hafıza bağlantılı bir ağ modeline dayanmaktadır. Kısacası üçüncü aşama gündem belirleme araştırmaları medya yer alan haber bağlantılarının bir kalıp halinde insan zihnini etkilediğini söylemektedir. 2011 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde başlayan üçüncü aşama gündem belirleme çalışmaları ağ analizi yöntemi ile medya ve kamu gündem bağlantıları karşılaştırmaktadır. Yapılan ilk çalışmalarda medyada yer alan haberlerin konu bağlantılarının aynı şekilde kamu zihin haritalarında benzer olduğu ortaya koyulmuştur. Ancak geleneksel gündem belirleme araştırmalarında olduğu gibi kişisel deneyimin etkisi üçüncü aşama gündem belirleme çalışmalarında da geçerli midir? Özellikle gerçek yaşam göstergeleri olan ekonomik durum, işsizlik, hayat pahalılığı gibi konularda medya ve kamu gündem bağlantılarında bir benzerlik var mıdır? Hangi haber sitelerinin ekonomi haberleri kamu ekonomi bağlantıları ile daha çok birbirine benzemektedir? Araştırmanın konusu bu sorulardan oluşturmaktadır. Araştırmanın yönteminde gündem belirme ağı modeli kapsamında ağ analizi, içerik analizi ve anket kullanılmıştır. Araştırmanın medya örneklemini Türkçe haber siteleri, kamu örneklemi ise Aydın ili oluşturmaktadır. Araştırmanın bulgularına göre haber siteleri ekonomi haberleri ile kamu gündemi ekonomi konusu arasında üçüncü aşama gündem belirlemenin etkisi doğrulanmamıştır. Ancak ekonomi konusunda bazı haber sitelerinin kamu zihin haritalarına daha yakın bazılarının ise daha uzak olduğu bu araştırmayla ortaya çıkmıştır.
Üçüncü aşama gündem belirleme Ağ analizi Medya Kamuoyu Ekonomi haberi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 |