Trust/credibility have great importance in interpersonal relationships and in individual relationships with institutions. The public's credibility to the media, means that the media fulfills its functions in democracies and publis-hes/broadcast in accordance with ethical principles. However, media have lost its reputaion and credibility both in the worldvide and Turkey. That means the level of credibility of different news sources (newspapers, television, magazines, radio, Internet media / social media) and the level of credibility of the media in general when compared to other institutions are declined. However, trust in public opinion polls, which is an important news source for the media, is likely to be affected by trust or distrust in the media. In addition to the ethical principles that the media must follow in order to fulfill its social responsibilities, there are also criteria that must be followed when publishing public opinion polls. It is also possible that the level of public trust in the media and public opinion polls is low when the media does not comply with these ethical principles and do not fulfill the functions imposed on it in democratic systems. Therefore, the aim of this study is to reveal the relationship between media and public opinion polls within the context of social responsibility approach and in the context of trust with a descriptive analysis based on literature. The fact that a study for this purpose on the theoretical ground is almost nonexistent makes this study important in terms of its contribution to the literature. Within the scope of the study, a large literature review was conducted. In the study, media reliability is considered in the context of source, tool and message, and the relationship between media and public opinion researches is evaluated within the framework of ethical principles that should be followed in publishing the polls' results in the media. The extent of the relationship between media and public opinion research and the rate of media's social responsibilities are discussed in detail in the study. The responsibilities of media organizations and public opinion polls companies in order to increase the perceived reliability level of the media and public opinion researches in society are discussed in the study. Media and public opinion polls, which is the subject of the study, is important because it directly affects the healthy functioning of the democratic political system.
Credibility Social Responsibility Theory Credibility in the media Public opinion polls
Güven bireyler arası ilişkilerde ve bireyin kurumlarla olan ilişkilerinde büyük bir öneme sahiptir. Toplumun medyaya güven duyması medyanın demokrasilerde kendisine yüklenen işlevlerini yerine getirdiği ve etik ilkelere uyarak yayıncılık yaptığı anlamına gelmektedir. Ancak dünyada ve Türkiye’de medya toplum nezdinde itibar kaybına uğramıştır. Farklı haber kaynaklarına (gazete, televizyon, dergi, radyo, İnternet medyası/sosyal medya) güven düzeyi ve genel olarak medyanın diğer kurumlarla kıyaslandığında güven düzeyi düşüktür. Bununla birlikte medya için önemli bir haber kaynağı olan kamuoyu araştırmalarına duyulan güvenin de medyaya duyulan güven veya güvensizlikten etkilenmesi muhtemeldir. Medyanın toplumsal sorumluklarını yerine getirmesi için uyması gereken etik ilkelerin yanında ayrıca kamuoyu araştırmalarını yayınlarken uyması gereken ölçütler de bulunmaktadır. Medya bu etik ilkelere uymadığı ve demokratik sistemlerde kendisine yüklenen işlevleri yerine getirmediğinde hem medyaya hem de kamuoyu araştırmalarına toplumun duyduğu güven seyisinin düşük olması da muhtemeldir. Bu çalışma ile toplumsal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde ve güven bağlamında medya ve kamuoyu araştırmaları arasındaki ilişkinin literatüre dayalı betimsel bir analizle ortaya konması amaçlanmaktadır. Kuramsal zeminde bu amaca yönelik bir çalışmanın yok denecek kadar az olması bu çalışmayı litaratüre sağlayacağı katkı anlamında önemli kılmaktadır. Çalışma kapsamında geniş bir litaratür taraması yapılmıştır. Çalışmada, medya güvenilirliği kaynak, araç ve mesaj bağlamında ele alınmış, medya ve kamuoyu araştırmaları arasındaki ilişki ise araştırma sonuçlarının medyada yayınlanmasında uyulması gereken etik ilkeler çerçevesinde değerlendirilmiştir. Medya ve kamuoyu araştırmaları arasındaki ilişkinin boyutu, medyanın toplumsal sorumluluklarını yerine getirme oranı çalışmada ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Medyanın ve kamuoyu araştırmalarının toplumda algılanan güven düzeyinin yükseltilmesine yönelik olarak medya kuruluşları ve kamuoyu araştırma şirketlerinin sorumlulukları çalışmada tartışılmıştır. Çalışma konusu olan medya ve kamuoyu araştırmaları güvenilirliği demokratik siyasal sistemin sağlıklı işleyişini de doğrudan etkilediği için önemlidir.
Güven Toplumsal Sorumluluk Kuramı Medyaya güven Kamuoyu araştırmaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1 |