Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 1125 - 1154, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.923752

Öz

Gazete mecraları toplumu bilgilendirme bağlamında medya olgusunun önemli bir parçasını teşkil etmektedir. Dolayısıyla mevcut içerikleriyle okuyuculara ulaşarak görevini ifa eden gazeteler; politikadan spora, kültürden sanata ve magazinden aktüel gelişmelere kadar geniş bir haber ağını bünyesinde barındırmaktadır. Ekonomi haberciliği de gazetelerin önemli bir içerik parçası olarak kabul görmektedir ve gerek ulusal gerekse ulus ötesi iktisadi gelişmeleri yansıtabilmesi ekseninde ehemmiyet arz etmektedir. Zira bireyler ekonomik gelişmeleri takip edebilmek ve bir senteze varabilmek açısından yazılı basını etkin bir medya aracı olarak değerlendirebilmektedir. Bununla birlikte gazeteler aracılığıyla güvenilir bilgileri elde etme ihtiyacı güden bireyler, ekonomik gelişmelere her türlü manipülasyondan uzak biçimde erişmeyi istemektedir. Bu minvalde yürütülen mevcut çalışmanın merkezini ekonomi haberciliği oluşturmaktadır ve gazetelerdeki ekonomi haberciliğinin boyutunu bilimsel çerçevede aktarabilmek amacıyla tirajı yüksek ulusal gazeteler, araştırma sürecinde örneklem olarak alınmıştır. İlgili amaç doğrultusunda içerik analiziyle Sabah, Sözcü ve Akşam gazetelerinin ekonomi haberciliğine dair içerikleri irdelenmiştir. Netice olarak elde edilen veriler nitel ve nicel bağlamda sunulmaya çalışılmıştır ve grafikler/tablolar üzerinden tartışılmıştır. 

Kaynakça

  • AKŞAM GAZETESİ, aksam.com.tr/kunye Erişim Tarihi: 12.01.2021
  • ARALOT, Osman (2007). Ekonomi Basınında Tarihsel Gelişme ve Yerel Basında Ekonomik Haberler: Türkiye’de Yerel Basın, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • ATEŞ, Nermin (2008). Türkiye’de Ekonomi Gazeteciliği: Dünya Gazetesi Örneği, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • BÜYÜKERŞEN, Yılmaz (1983). Basında Ekonomi ve Ekonomi Basını: Gazetelerdeki Ekonomi Haberlerinin Genel Bir Değerlendirmesi, İstanbul: Hürriyet Vakfı Seminer Dizisi.
  • CASTELLS, Manuel (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • COHEN, Elliot ve ELLİOT, Deni (1997). Contemporary Ethical Issues: Journalism Ethics A Reference Handbook, Santa Barbara: ABC CLIO.
  • DEVRAN, Yusuf (2010). Haber, Söylem, İdeoloji, İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • DURSUN, Çiler (2003). Haber ve Habercilik: Gazetecilik Üzerine Düşünmek, İstanbul: İletişim Vakfı.
  • DOĞRU, Necati (1986). Türkiye’de Ekonomi Haberciliği, Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla (2002). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla ve ÖZAY, Seçil (2013). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları.
  • GRİX, Jonathan (2010). The Foundations of Research, Palgrave Macmillan. London: Globe Press.
  • GÜZ, Nurettin (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayınları.
  • İNAL, Ayşe (1996). Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • MEDYA RADAR, medyaradar.com/tirajlar Erişim Tarihi: 22.02.2021
  • ORÇUN, Alp (1986). Ekonomik Haberlerin Sunuluşu, İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • ÖZDEMİR, Mine (2017). Benmerkezci Habercilik Anlayışıyla Haberin Dönüşümü, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • POSTMAN, Neil ve POWERS, Steve (1992). Televizyon Haberlerini İzlemek, İstanbul: Kavram Yayınları.
  • RİGEL, Nurdoğan (2000). İleti Tasarımında Haber, İstanbul: Der Yayınları.
  • SABAH GAZETESİ, sabah.com.tr/kunye Erişim Tarihi: 09.01.2021
  • SCHLAPP, Hermann (2000). Medya Uygulamaları Üzerine: Gazeteciliğe Giriş, İstanbul: Vestfalya Yayınları.
  • SÖZCÜ GAZETESİ, sozcu.com.tr/sozcu-kunye/ Erişim Tarihi: 10.01.2021
  • TÜRKKAN, Erdal (1996). Ekonomi Basınının Görevleri, İstanbul: Son Havadis.
  • ULAGAY, Osman (1993). Ekonomi Yönetimi ve Basın: Ekonomi Politikasının Başarısında Hükümet Basın İlişkilerinin Önemi, İstanbul: İktisadi Araştırmalar Vakfı Yayınları.
  • YILDIRIM, Besim (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları, Konya: Literatürk Akademia.
  • YILDIZ, Göktürk ve ÖNGÖREN, Habibe (2013). Dünyada ve Türkiye’de Ekonominin Nabzını Tutmak: Ekonomi Gazeteciliği, İstanbul: Literatürk.
  • YÜKSEL, Erkan (1999), Türkiye’de Ekonomi Basını Gündemi ve Siyasal Gündem İlişkisi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Eskişehir.

THE PRESENT DIMENSION OF ECONOMIC JOURNALISM IN NATIONAL NEWSPAPERS OF TURKEY: EXAMPLES OF SABAH, SOZCU, AKŞAM NEWSPAPERS

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 1125 - 1154, 30.09.2021
https://doi.org/10.19145/e-gifder.923752

Öz

Newspapers constitute an important part of the media fact in terms of informing the public. Therefore, newspapers that fulfill their duties by reaching readers with their current content; contains a wide news network from politics to sports, from culture to art and from magazine to current developments. Economic journalism is also regarded as an important piece of content for newspapers and is important in terms of reflecting both national and transnational economic developments. Because individuals can evaluate the print media as an effective media tool in order to follow economic developments and reach a synthesis. On the other hand, individuals who need to obtain reliable information through newspapers want to have access to economic developments without any manipulation. In this respect, economic journalism constitutes the center of the current study and national newspapers with high circulation were determined as samples in the research process in order to convey the dimension of economic journalism in newspapers with a scientific framework. Accordingly the contents of the newspapers Sabah, Sözcü and Akşam on economy journalism were examined with content analysis. As a result, the data were tried to be presented in a qualitative and quantitative context and discussed over graphs/tables. 

Kaynakça

  • AKŞAM GAZETESİ, aksam.com.tr/kunye Erişim Tarihi: 12.01.2021
  • ARALOT, Osman (2007). Ekonomi Basınında Tarihsel Gelişme ve Yerel Basında Ekonomik Haberler: Türkiye’de Yerel Basın, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • ATEŞ, Nermin (2008). Türkiye’de Ekonomi Gazeteciliği: Dünya Gazetesi Örneği, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • BÜYÜKERŞEN, Yılmaz (1983). Basında Ekonomi ve Ekonomi Basını: Gazetelerdeki Ekonomi Haberlerinin Genel Bir Değerlendirmesi, İstanbul: Hürriyet Vakfı Seminer Dizisi.
  • CASTELLS, Manuel (2005). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • COHEN, Elliot ve ELLİOT, Deni (1997). Contemporary Ethical Issues: Journalism Ethics A Reference Handbook, Santa Barbara: ABC CLIO.
  • DEVRAN, Yusuf (2010). Haber, Söylem, İdeoloji, İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • DURSUN, Çiler (2003). Haber ve Habercilik: Gazetecilik Üzerine Düşünmek, İstanbul: İletişim Vakfı.
  • DOĞRU, Necati (1986). Türkiye’de Ekonomi Haberciliği, Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla (2002). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları.
  • GİRGİN, Atilla ve ÖZAY, Seçil (2013). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları.
  • GRİX, Jonathan (2010). The Foundations of Research, Palgrave Macmillan. London: Globe Press.
  • GÜZ, Nurettin (2005). Haberde Yönlendirme ve Kamuoyu Araştırmaları, Ankara: Nobel Yayınları.
  • İNAL, Ayşe (1996). Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • MEDYA RADAR, medyaradar.com/tirajlar Erişim Tarihi: 22.02.2021
  • ORÇUN, Alp (1986). Ekonomik Haberlerin Sunuluşu, İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • ÖZDEMİR, Mine (2017). Benmerkezci Habercilik Anlayışıyla Haberin Dönüşümü, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, İstanbul.
  • POSTMAN, Neil ve POWERS, Steve (1992). Televizyon Haberlerini İzlemek, İstanbul: Kavram Yayınları.
  • RİGEL, Nurdoğan (2000). İleti Tasarımında Haber, İstanbul: Der Yayınları.
  • SABAH GAZETESİ, sabah.com.tr/kunye Erişim Tarihi: 09.01.2021
  • SCHLAPP, Hermann (2000). Medya Uygulamaları Üzerine: Gazeteciliğe Giriş, İstanbul: Vestfalya Yayınları.
  • SÖZCÜ GAZETESİ, sozcu.com.tr/sozcu-kunye/ Erişim Tarihi: 10.01.2021
  • TÜRKKAN, Erdal (1996). Ekonomi Basınının Görevleri, İstanbul: Son Havadis.
  • ULAGAY, Osman (1993). Ekonomi Yönetimi ve Basın: Ekonomi Politikasının Başarısında Hükümet Basın İlişkilerinin Önemi, İstanbul: İktisadi Araştırmalar Vakfı Yayınları.
  • YILDIRIM, Besim (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları, Konya: Literatürk Akademia.
  • YILDIZ, Göktürk ve ÖNGÖREN, Habibe (2013). Dünyada ve Türkiye’de Ekonominin Nabzını Tutmak: Ekonomi Gazeteciliği, İstanbul: Literatürk.
  • YÜKSEL, Erkan (1999), Türkiye’de Ekonomi Basını Gündemi ve Siyasal Gündem İlişkisi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Eskişehir.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Yüksel 0000-0002-4560-6685

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yüksel, H. (2021). TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2), 1125-1154. https://doi.org/10.19145/e-gifder.923752
AMA Yüksel H. TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ. e-gifder. Eylül 2021;9(2):1125-1154. doi:10.19145/e-gifder.923752
Chicago Yüksel, Hakan. “TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9, sy. 2 (Eylül 2021): 1125-54. https://doi.org/10.19145/e-gifder.923752.
EndNote Yüksel H (01 Eylül 2021) TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9 2 1125–1154.
IEEE H. Yüksel, “TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ”, e-gifder, c. 9, sy. 2, ss. 1125–1154, 2021, doi: 10.19145/e-gifder.923752.
ISNAD Yüksel, Hakan. “TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 9/2 (Eylül 2021), 1125-1154. https://doi.org/10.19145/e-gifder.923752.
JAMA Yüksel H. TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2021;9:1125–1154.
MLA Yüksel, Hakan. “TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 9, sy. 2, 2021, ss. 1125-54, doi:10.19145/e-gifder.923752.
Vancouver Yüksel H. TÜRKİYE’DEKİ ULUSAL GAZETELERDE EKONOMİ HABERCİLİĞİNİN MEVCUT BOYUTU: SABAH, SÖZCÜ VE AKŞAM GAZETELERİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2021;9(2):1125-54.