Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 1248 - 1275, 30.09.2022
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129929

Öz

apay zeka, algoritma, doğal dil üretimi gibi otomatik süreçler bir yandan gazetecilik dünyasına tüm yönleriyle nüfuz ederken bir yandan da kuruluşlar, gazeteciler ve haber tüketicileri arasındaki ilişkileri önemli ölçüde değiştirmektedir. Algoritmik düzenin gazetecilere ihtiyacı ortadan kaldıracağı “ilk düşüncesi” ile başlayan tartışma ve korkular yerini elde edilecek kazanımların gazetecilerin iş yükünü azaltacağı ve daha yaratıcı bir ortamın doğmasına aracılık edeceği yönünde ilerlemektedir. Çalışma, birçok dijital dünya nesnesi ile çevrelenmiş gazetecilik dünyasında, robot gazetecilik ile ortaya çıkan genel durumu değerlendirmeye yönelik tasarlanmıştır. Bu betimleme çalışmasının amacı; yapay zeka, algoritma, doğal dil üretimi gibi kavramlarla çevrelenmiş gazetecilik dünyasında yaşananları anlaşılır kılmaktır. Robot gazeteciliğin, hem meslek profesyonelleri için hem de birey ve toplum için ne anlam ifade edeceği sorusuna yanıt aramaktadır. Çalışma; haberciliğin, “insani yaratıcılık ve değerlerden yoksun şekilde, algoritmalar ve yapay zeka yoluyla gerçekleştirilebilir faaliyetler olmadığı” temel görüşü doğrultusunda şekillendirilmiştir. Robotik süreçleri anlamlı ve gerekli kılan en önemli nokta, çevrimiçi ortamda yaratılan devasa veri yığınları ile gazetecilerin baş edemeyecek oluşudur. Bu anlamda gazetecilerin rolünü değiştirecek ve daha fazla değer katabilecekleri, daha uzun soluklu araştırmacı gazetecilik ürünleri için bir fırsat doğuracaktır. Yapay zeka ve algoritma sistemleriyle yaratılan yeni çevrimiçi ortam, toplumu ve insanları da yakından ilgilendirmektedir. Hukuki ve etik açıdan barındırdığı sosyal riskler bu konuda “politika” üretimini zorunlu kılmaktadır. Bireyselden toplumsala tüm kişi ve kurumların, bir tarafı özgürlük bir tarafı ise gizlilik ve mahremiyet içeren bu alandaki dijital verilerinin, nasıl ve kimler tarafından işleneceği, hangi amaca hizmet edeceği, etik sınırların nerede başlayıp nerede bittiği algoritmaların vicdanına terk edilemeyecek kadar derin ve karmaşık konulardan oluşmaktadır

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.

Kaynakça

  • BBC NEWS. (2017, Haziran 22). California earthquake alarm sounded - 92 years late. Mart 9, 2022 tarihinde https://www.bbc.com/news/technology-40366816 adresinden alındı
  • BECKETT, C. (2019, Kasım 18). New powers, new responsibilities. A global survey of journalism and artificial intelligence. Nisan 14, 2022 tarihinde https://blogs.lse.ac.uk/polis/2019/11/18/new-powers-new-responsibilities/ adresinden alındı
  • CARLSON, M. (2015). The Robotic Reporter. Digital Journalism, 3(3), 416-431.
  • CLERWALL, C. (2014). Enter the Robot Journalist- Users' perceptions of automated content. Journalism Practice, 8(5), 519-531.
  • DAS, S. (2020, Haziran 2). Microsoft Replaces Journalists With AI. Can We Rely On AI For News? Haziran 7, 2022 tarihinde https://analyticsindiamag.com/microsoft-replaces-journalists-with-ai-can-we-rely-on-ai-for-news/ adresinden alındı
  • DICKSON, B. (2020a, Nisan 9). What is artificial narrow intelligence (Narrow AI)? Haziran 1, 2022 tarihinde https://bdtechtalks.com/2020/04/09/what-is-narrow-artificial-intelligence-ani/ adresinden alındı
  • DICKSON, B. (2020b, Eylül 14). The Guardian’s GPT-3-written article misleads readers about AI. Here’s why. Haziran 7, 2022 tarihinde https://bdtechtalks.com/2020/09/14/guardian-gpt-3-article-ai-fake-news/ adresinden alındı
  • DICKSON, B. (2021, Mayıs 3). 4 key misunderstandings in AI. Mayıs 27, 2022 tarihinde https://bdtechtalks.com/2021/05/03/artificial-intelligence-fallacies/ adresinden alındı
  • DÖRR, K. N. (2016). Mapping the field of algorithmic journalism. Digital Journalism, 4(6).
  • GRAEFE, A. (2016, Ocak 7). Guide to Automated Journalism. Nisan 14, 2022 tarihinde https://www.cjr.org/tow_center_reports/guide_to_automated_journalism.php#citations adresinden alındı
  • GRAEFE, A., HAIM, M., HAARMANN, B., & BROSIUS, H.-B. (2016). Readers’ perception of computer-generated news: Credibility, expertise, and readability. Journalism, 19(5), 595-610.
  • GÜZ, N., & YEĞEN, C. (2018). Bir dijital gazetecilik biçimi: robot gazetecilik. Uluslararası dijital çağda iletişim sempozyumu. Mersin.
  • HÜLÜR, H., & ÖLÇER, H. (2020, Şubat 11). Algoritma diktatürlüğü. İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/2020/02/11/algo/ adresinden alınmıştır
  • IŞIK, U., & KOZ, K. A. (2014). Çöp yığınlarında haber aramak: internet gazeteciliği üzerine bir çalışma. NWSA-Humanities, 9(2), 27-43.
  • IŞIK, U., & KOZ, K. A. (2020). Türkiye’de internet gazeteciliği: meslek profesyonellerinin gözünden gazetecilik ortamı. Selçuk İletişim, 13(3), 1264-1295.
  • KİM, D., & KİM, S. (2018). Newspaper journalists’ attitudes towards robot journalism. Telematics and Informatics(35), 340-357.
  • LATAR, N. L. (2015). The robot journalist in the age of social physics. G. Einav içinde, The New World of Transitioned Media (s. 65-80). Springer Cham.
  • LATAR, N. L. (2018). Robot journalism: can human journalism survive? New Jersey: World Scientific.
  • LATZER, M., HOLLNBUCNER, K. J., NATASCHA, & SAURWEIN, F. (2014). The economics of algorithmic selection on the Internet. Working paper- Media Change&Innovation Division. Mayıs 4, 2022 tarihinde https://www.mediachange.ch/media//pdf/publications/Economics_of_algorithmic_selection_WP.pdf adresinden alındı
  • LEWIS, N., & WATERS , S. (2018). Data journalism and the challenge of shoe-leather epistemologies. Digital Journalism, 6(6), 719-736.
  • LEWIS, S. C., GUZMAN, A. L., & SCHMIDT, T. R. (2019). Automation, journalism, and human–machine communication: rethinking roles and relationships of humans and machines in news. Digital Journalism, 7(4), 409-427.
  • LEWIS, S. C., KAUFHOLD, K., & LASORSA, D. L. (2010). Thinking about citizen journalsm the philosophical and practical challenges of user-generated content for community newspaper. Journalism Practice, 4(2), s. 163-179.
  • LINDÉN, C.-G. (2017). Algorithms for journalism: The future of news work. The Journal of Media Innovations, 4(1), 60-76.
  • MARTIN, F. (2018, December 12). Does The Rise Of Robot Journalism Mean The End Of Newsrooms? Haziran 1, 2022 tarihinde hhtps://analyticsindiamag.com/does-the-rise-of-robot-journalism-mean-the-end-of-newsrooms/ adresinden alındı
  • NARİN, B. (2017). Uzman görüşleri bağlamında haber üretiminde otomatikleşme: robot gazetecilik. Galatasaray İletişim Dergisi, 12(27), 79-108.
  • NEWCHINATV. (2019, 2 20). Xinhua unveils world's first female AI news anchor. https://www.youtube.com/watch?v=5iZuffHPDAw adresinden alınmıştır
  • PAVLIK, J. (2000). The ımpact of technology on journalism. Journalism Studies, 1(2), 229-237.
  • SALAVERRİA, R., & DE-LİMA-SANTOS, M. F. (2020). Towards ubiquitous journalism: impact of IoT on News. J. Vazquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silvia-Rodripuez, & X. Lopez-Garcia (Dü) içinde, Journalistic metamorphosis. Springer.
  • SHEKHAR, S. (2017). Robot content vs real content: can journalsm survive AI? Pcquest, March 2017, s. 36-37.
  • THURMAN, N., DÖRR, K., & KUNERT, J. (2017). When reporters get hands-on with robo-writing. Digital Journalism, 5(10), 1240-1259.
  • THURMAN, N., MOELLER, J., HELBERGER, N., & TRILLING, D. (2019). My Friends, editors, algorithms, and I. Digital Journalism, 7(4), 447-169.
  • UNDERWOOD, C. (2019, Kasım 17). Automated Journalism – AI Applications at New York Times, Reuters, and Other Media Giants. Nisan 5, 2022 tarihinde https://emerj.com/ai-sector-overviews/automated-journalism-applications/ adresinden alındı
  • VAN DER KAA, H., & KRAHMER, E. (2014). Journalist versus news consumer: the perceived credibility of machine written news. Computation + Journalism Symposium 2014. New York.
  • WADDELL, T. F. (2018). A Robot Wrote This? Digital Journalism, 6(2).
  • ZHENG, Y., ZHONG, B., & YANG, F. (2018). When algorithms meet journalism: The user perception to automated news in a cross-cultural context. Computer in Human Behavior, 86, 266-275.

THE FUTURE OF JOURNALISM AND ITS MEANING FOR SOCIETY IN THE AXIS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND ALGORITHM

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 1248 - 1275, 30.09.2022
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129929

Öz

Automated processes such as artificial intelligence, algorithms and natural language generation not only penetrate the world of journalism in all its aspects but also significantly change the relationships between organizations, journalists and news consumers. Discussions and fears that started with the "first thought" that the algorithmic order will eliminate the need for journalists are moving towards the direction that the gains to be made will reduce the workload of journalists and mediate the emergence of a more creative environment. The study is designed to evaluate the general situation that emerges with robot journalism, in the journalism world surrounded by many digital world objects. The purpose of this descriptive study is to make things understandable in the world of journalism surrounded by concepts such as artificial intelligence, algorithm and natural language generation. It seeks an answer to the question of what robot journalism will mean for both professionals and individuals and society. The study was shaped in line with the basic view that journalism is not “activities that can be realized through algorithms and artificial intelligence, devoid of human creativity and values”. The most important point that makes robotic processes meaningful and necessary is that journalists cannot cope with the huge data piles created in the online environment. In this sense, it will change the role of journalists and create an opportunity for longer-term investigative journalism products where journalists can add more value. The new online environment created with artificial intelligence and algorithm systems is of interest to society and people. Legal and ethical social risks necessitate the production of "policy" in this regard. How and by whom the digital data of all individuals and institutions, from individual to social, including freedom and confidentiality, on the one hand, will be processed, what purpose it will serve, where ethical boundaries begin and where they end, consists of issues too deep and complex to be left to the conscience of algorithms.

Kaynakça

  • BBC NEWS. (2017, Haziran 22). California earthquake alarm sounded - 92 years late. Mart 9, 2022 tarihinde https://www.bbc.com/news/technology-40366816 adresinden alındı
  • BECKETT, C. (2019, Kasım 18). New powers, new responsibilities. A global survey of journalism and artificial intelligence. Nisan 14, 2022 tarihinde https://blogs.lse.ac.uk/polis/2019/11/18/new-powers-new-responsibilities/ adresinden alındı
  • CARLSON, M. (2015). The Robotic Reporter. Digital Journalism, 3(3), 416-431.
  • CLERWALL, C. (2014). Enter the Robot Journalist- Users' perceptions of automated content. Journalism Practice, 8(5), 519-531.
  • DAS, S. (2020, Haziran 2). Microsoft Replaces Journalists With AI. Can We Rely On AI For News? Haziran 7, 2022 tarihinde https://analyticsindiamag.com/microsoft-replaces-journalists-with-ai-can-we-rely-on-ai-for-news/ adresinden alındı
  • DICKSON, B. (2020a, Nisan 9). What is artificial narrow intelligence (Narrow AI)? Haziran 1, 2022 tarihinde https://bdtechtalks.com/2020/04/09/what-is-narrow-artificial-intelligence-ani/ adresinden alındı
  • DICKSON, B. (2020b, Eylül 14). The Guardian’s GPT-3-written article misleads readers about AI. Here’s why. Haziran 7, 2022 tarihinde https://bdtechtalks.com/2020/09/14/guardian-gpt-3-article-ai-fake-news/ adresinden alındı
  • DICKSON, B. (2021, Mayıs 3). 4 key misunderstandings in AI. Mayıs 27, 2022 tarihinde https://bdtechtalks.com/2021/05/03/artificial-intelligence-fallacies/ adresinden alındı
  • DÖRR, K. N. (2016). Mapping the field of algorithmic journalism. Digital Journalism, 4(6).
  • GRAEFE, A. (2016, Ocak 7). Guide to Automated Journalism. Nisan 14, 2022 tarihinde https://www.cjr.org/tow_center_reports/guide_to_automated_journalism.php#citations adresinden alındı
  • GRAEFE, A., HAIM, M., HAARMANN, B., & BROSIUS, H.-B. (2016). Readers’ perception of computer-generated news: Credibility, expertise, and readability. Journalism, 19(5), 595-610.
  • GÜZ, N., & YEĞEN, C. (2018). Bir dijital gazetecilik biçimi: robot gazetecilik. Uluslararası dijital çağda iletişim sempozyumu. Mersin.
  • HÜLÜR, H., & ÖLÇER, H. (2020, Şubat 11). Algoritma diktatürlüğü. İletişim Ansiklopedisi: http://yenimedya.info/2020/02/11/algo/ adresinden alınmıştır
  • IŞIK, U., & KOZ, K. A. (2014). Çöp yığınlarında haber aramak: internet gazeteciliği üzerine bir çalışma. NWSA-Humanities, 9(2), 27-43.
  • IŞIK, U., & KOZ, K. A. (2020). Türkiye’de internet gazeteciliği: meslek profesyonellerinin gözünden gazetecilik ortamı. Selçuk İletişim, 13(3), 1264-1295.
  • KİM, D., & KİM, S. (2018). Newspaper journalists’ attitudes towards robot journalism. Telematics and Informatics(35), 340-357.
  • LATAR, N. L. (2015). The robot journalist in the age of social physics. G. Einav içinde, The New World of Transitioned Media (s. 65-80). Springer Cham.
  • LATAR, N. L. (2018). Robot journalism: can human journalism survive? New Jersey: World Scientific.
  • LATZER, M., HOLLNBUCNER, K. J., NATASCHA, & SAURWEIN, F. (2014). The economics of algorithmic selection on the Internet. Working paper- Media Change&Innovation Division. Mayıs 4, 2022 tarihinde https://www.mediachange.ch/media//pdf/publications/Economics_of_algorithmic_selection_WP.pdf adresinden alındı
  • LEWIS, N., & WATERS , S. (2018). Data journalism and the challenge of shoe-leather epistemologies. Digital Journalism, 6(6), 719-736.
  • LEWIS, S. C., GUZMAN, A. L., & SCHMIDT, T. R. (2019). Automation, journalism, and human–machine communication: rethinking roles and relationships of humans and machines in news. Digital Journalism, 7(4), 409-427.
  • LEWIS, S. C., KAUFHOLD, K., & LASORSA, D. L. (2010). Thinking about citizen journalsm the philosophical and practical challenges of user-generated content for community newspaper. Journalism Practice, 4(2), s. 163-179.
  • LINDÉN, C.-G. (2017). Algorithms for journalism: The future of news work. The Journal of Media Innovations, 4(1), 60-76.
  • MARTIN, F. (2018, December 12). Does The Rise Of Robot Journalism Mean The End Of Newsrooms? Haziran 1, 2022 tarihinde hhtps://analyticsindiamag.com/does-the-rise-of-robot-journalism-mean-the-end-of-newsrooms/ adresinden alındı
  • NARİN, B. (2017). Uzman görüşleri bağlamında haber üretiminde otomatikleşme: robot gazetecilik. Galatasaray İletişim Dergisi, 12(27), 79-108.
  • NEWCHINATV. (2019, 2 20). Xinhua unveils world's first female AI news anchor. https://www.youtube.com/watch?v=5iZuffHPDAw adresinden alınmıştır
  • PAVLIK, J. (2000). The ımpact of technology on journalism. Journalism Studies, 1(2), 229-237.
  • SALAVERRİA, R., & DE-LİMA-SANTOS, M. F. (2020). Towards ubiquitous journalism: impact of IoT on News. J. Vazquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silvia-Rodripuez, & X. Lopez-Garcia (Dü) içinde, Journalistic metamorphosis. Springer.
  • SHEKHAR, S. (2017). Robot content vs real content: can journalsm survive AI? Pcquest, March 2017, s. 36-37.
  • THURMAN, N., DÖRR, K., & KUNERT, J. (2017). When reporters get hands-on with robo-writing. Digital Journalism, 5(10), 1240-1259.
  • THURMAN, N., MOELLER, J., HELBERGER, N., & TRILLING, D. (2019). My Friends, editors, algorithms, and I. Digital Journalism, 7(4), 447-169.
  • UNDERWOOD, C. (2019, Kasım 17). Automated Journalism – AI Applications at New York Times, Reuters, and Other Media Giants. Nisan 5, 2022 tarihinde https://emerj.com/ai-sector-overviews/automated-journalism-applications/ adresinden alındı
  • VAN DER KAA, H., & KRAHMER, E. (2014). Journalist versus news consumer: the perceived credibility of machine written news. Computation + Journalism Symposium 2014. New York.
  • WADDELL, T. F. (2018). A Robot Wrote This? Digital Journalism, 6(2).
  • ZHENG, Y., ZHONG, B., & YANG, F. (2018). When algorithms meet journalism: The user perception to automated news in a cross-cultural context. Computer in Human Behavior, 86, 266-275.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Umur Işık 0000-0002-1168-3578

Haluk Ölçekçi 0000-0001-5571-907X

Konur Alp Koz 0000-0001-6969-8660

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işık, U., Ölçekçi, H., & Koz, K. A. (2022). YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(2), 1248-1275. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129929
AMA Işık U, Ölçekçi H, Koz KA. YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI. e-gifder. Eylül 2022;10(2):1248-1275. doi:10.19145/e-gifder.1129929
Chicago Işık, Umur, Haluk Ölçekçi, ve Konur Alp Koz. “YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 10, sy. 2 (Eylül 2022): 1248-75. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129929.
EndNote Işık U, Ölçekçi H, Koz KA (01 Eylül 2022) YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 10 2 1248–1275.
IEEE U. Işık, H. Ölçekçi, ve K. A. Koz, “YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI”, e-gifder, c. 10, sy. 2, ss. 1248–1275, 2022, doi: 10.19145/e-gifder.1129929.
ISNAD Işık, Umur vd. “YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 10/2 (Eylül 2022), 1248-1275. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129929.
JAMA Işık U, Ölçekçi H, Koz KA. YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI. e-gifder. 2022;10:1248–1275.
MLA Işık, Umur vd. “YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 10, sy. 2, 2022, ss. 1248-75, doi:10.19145/e-gifder.1129929.
Vancouver Işık U, Ölçekçi H, Koz KA. YAPAY ZEKA VE ALGORİTMA EKSENİNDE GAZETECİLİĞİN GELECEĞİ VE TOPLUM İÇİN ANLAMI. e-gifder. 2022;10(2):1248-75.