Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 171 - 202, 01.04.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617

Öz

Kriz yönetimi faaliyetleri kamuoyunda marka ve bireylere dair oluşabilecek algıların şekillenmesinde etkin rol oynamaktadır. Sosyal medyanın sunmuş olduğu çok daha fazla insana çok daha hızlı ve çeşitli içeriğin ulaştırılması kolaylıkları, olası veya gerçekleşmiş olan krizlerin yönetiminde sosyal medya kriz yönetim ve iletişim faaliyetlerinin daha dikkatli bir şekilde yürütülmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, 6.02.2023’te Kahramanmaraş merkezli 10 ilde gerçekleşen deprem sonrası, 5 ulusal haber sitesinde sosyal medya kullanıcıları tarafından boykot edildikten sonra depremi gündeme aldıkları yönünde haberler çıkan markaların kriz iletişimi uygulamalarının sosyal medya yansımaları incelenmiştir. Haber metinlerinde yer alan markalar arasından amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenmiş olan 4 markadan (Netflix, Starbucks, Disney, Spotify) oluşan örneklem, kriz yönetimi ve iletişimi bünyesinde Twitter ve Instagram hesapları üzerinden ortaya konan kriz iletişimi uygulamaları bağlamında içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda; markaların, depremin yaşandığı ilk anlarda ve devamında sosyal medya kullanımından kaçındığı görülürken, duyarsız olduğu yönünde yayınlanan haberlerle paralel bir sosyal medya kriz yönetimi temsili benimsediği saptanmıştır.

Kaynakça

  • BİRGÜN, https://www.birgun.net/haber/kahramanmaras-merkezli-7-7-ve-7-6-lik-iki- buyuk-deprem-10-kentte-en-az-2316-can-kaybi-420300, Erişim Tarihi: 28.04.2023.
  • COOMBS, W. Timothy. (1995). "Choosing the Right Words: The Development of Guidelines for the Selection of the Appropriate Crises Response Strategies" Management Communication Quorterly. 8(4), p. 447-476.
  • COOMBS, W. Timothy. (1999). Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing, and Responding, (Editors),W. T. Coombs. Thousand Oaks. California: Sage Publications.
  • COOMBS, W. Timothy. (2007). "Attribution Theory as a Guide for Post-crisis Communication Research". Public Relations Review, 33, p. 137.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal Taşkın 0000-0003-0132-4827

Tuğçe Boran 0000-0001-5674-4090

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2023
Kabul Tarihi 14 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşkın, H., & Boran, T. (2024). Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(1), 171-202. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617
AMA Taşkın H, Boran T. Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. e-gifder. Nisan 2024;12(1):171-202. doi:10.19145/e-gifder.1407617
Chicago Taşkın, Hilal, ve Tuğçe Boran. “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, sy. 1 (Nisan 2024): 171-202. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617.
EndNote Taşkın H, Boran T (01 Nisan 2024) Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 1 171–202.
IEEE H. Taşkın ve T. Boran, “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”, e-gifder, c. 12, sy. 1, ss. 171–202, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1407617.
ISNAD Taşkın, Hilal - Boran, Tuğçe. “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/1 (Nisan 2024), 171-202. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1407617.
JAMA Taşkın H, Boran T. Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. e-gifder. 2024;12:171–202.
MLA Taşkın, Hilal ve Tuğçe Boran. “Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 12, sy. 1, 2024, ss. 171-02, doi:10.19145/e-gifder.1407617.
Vancouver Taşkın H, Boran T. Kahramanmaraş Depremi’nde Markaların Kriz İletişimi Yönetimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. e-gifder. 2024;12(1):171-202.