With the surge in the use of devices facilitating increased interpersonal interaction, triggered by the leap in communication technologies, it is observed that a rapid access to information, instant communication, and the emergence of a bidirectional and interactive virtual structure have begun. In this new life profile that focuses on interaction and continuity, where the perception of distance and time is shattered, individuals can perform many actions with a single touch through advanced communication technologies. Within this new system that updates consumption habits due to the opportunities offered by technology, it is observed that many diseases arising from technology addiction occur. In this regard, the concepts of 'nomophobia', the fear of being without a phone, and 'telephobia', defined as the aversion to verbal communication, which is the main function of the phone, can be evaluated as different reflections of new media. Within the scope of the study prepared by focusing on social communication skills in the digital age, the impact of new media environment on individuals is discussed. In the study constructed within the framework of the uses and gratifications theory, interviews were conducted with 20 participants using the semi-structured in-depth interview technique, one of the qualitative research methods. Attention was paid to 10 participants identified through snowball sampling who experienced fear of being without a phone, and 10 other participants who harbored feelings of reluctance to talk on the phone, and the collected data were transferred to the study as a comparative analysis. As a result of the research, it was determined that while technology usage provides people with more communication opportunities on the one hand, it triggers behaviors that lead to avoiding face-to-face communication on the other.
New Media Telephobia Nomophobia Digital Illness Mass Communication Tool
Kişiler arası etkileşimin artmasına aracılık eden cihazların kullanımındaki artışın iletişim teknolojilerindeki atılımı tetiklemesiyle birlikte; bilgiye hızlı erişimin, anında iletişimin, çift yönlü ve sarmal bir etkileşimli sanal yapının oluşmaya başladığı görülmektedir. Etkileşimli ve sürekliliği merkezine alan, mesafe-zaman algısının kırıldığı bu yeni yaşam profilinde birey; gelişmiş iletişim teknolojileri aracılığıyla tek tuşla istediği birçok eylemi gerçekleştirebilmektedir. Teknolojinin bireye sunduğu imkanlar neticesinde tüketim alışkanlıklarını yeniden güncelleyen bu yeni sistem içerisinde teknoloji bağımlılığından doğan pek çok hastalığın meydana geldiği gözlemlenmektedir. Bu doğrultuda telefonsuz kalma korkusu olan ‘nomofobi’ ile telefonun asıl işlevi olan sözlü iletişimden çekinme durumu olarak tanımlanabilen ‘telefobi’ kavramları yeni medyanın farklı yansımaları olarak değerlendirilebilmektedir. Dijital çağda sosyal iletişim becerilerine odaklanarak hazırlanan çalışma kapsamında; yeni medya ortamının bireyi nasıl etkilediği tartışılmaktadır. Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde inşa edilen çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği ile 20 katılımcıyla mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Kartopu örnekleme yöntemiyle belirlenen katılımcılardan 10 bireyin telefonsuz kalma korkusu endişesi yaşamasına ve diğer 10 bireyin telefonla konuşmaktan çekinme duygusu taşımasına dikkat edilmiş, toplanan veriler karşılaştırmalı bir analiz olarak çalışmaya aktarılmıştır. Araştırmanın sonucunda, teknoloji kullanımının insanlara bir yandan daha fazla iletişim olanağı sunduğu, diğer yandan yüz yüze iletişimden kaçınma eğilimine neden olacak davranışları tetiklediği tespit edilmiştir.
Yeni Medya Telefobi Nomofobi Dijital Hastalık Kitle İletişim Aracı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3 |