Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 3, 1588 - 1623, 30.09.2024
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055

Öz

Dijital film platformlarının orijinal içerikleri, popüler sinema alanını şekillendiren kültür endüstrisi ürünleridir. Filmlerin önemli bir parçası olan jenerikler de biçim ve içerik düzeyinde endüstriyel üretimin temel niteliklerini taşımaktadır. Buradan hareketle çalışma dijital bir film platformu olan Netflix’in orijinal içeriği olarak sunulan film jeneriklerini Theodor W. Adorno ve Max Horkheimer’ın kültür endüstrisi yaklaşımı çerçevesinde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma perspektifinden yola çıkan çalışmada veriler, doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Netflix’in yayımladığı istatistiklere göre 2021-2024 yılları arasında ilk doksan bir gün içinde en fazla izlenmiş olan Red Notice filminin jeneriği ölçüt örneklem olarak seçilmiştir. Filmin jeneriği kültür endüstrisi kavramından hareketle temalara ayrılarak betimsel olarak çözümlenmiştir. İdeolojinin teknik ve estetik ile ilişkisini kavrayabilmek için grafik ve sinematografik öğelerden oluşan on sekiz analiz biriminden yararlanılmıştır. Bulgular standartlaşma, arzuyu kışkırtma, hız, kolay anlaşılırlık, vaatler sunma, ipuçları verme, reklam üretme, gerçeklik yanılsaması yaratma ve tahmin edilebilirlik kategorileri altında yorumlanmıştır. Sonuç olarak, film jeneriklerinin kültür endüstrisinin ideolojik söyleminin önemli bir parçası olmasını sağlayan teknik ve estetik özellikler detaylı olarak ortaya konmuştur.

Etik Beyan

Bu çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.

Destekleyen Kurum

Makale, herhangi bir kurum ve kuruluş tarafından destek almamıştır.

Kaynakça

  • ABBOTT, Stacey (2015). “I Want to Do Bad Things with You”, The Television Horror Title Sequence, (Editör), Lincoln Geraghty. Popular Media Cultures: Fans, Audiences and Paratext, London: Palgrave Macmillan, s. 110–126. ACAR, Ayşegül (2015). “Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jeneriği”, Yedi, 14, s. 11–21. ADORNO, Theodor W. (2003). "Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken", Cogito, 36, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s.76–83. ADORNO, Theodor W. (2005). Minima Moralia, (Çev: Orhan Koçak, Ahmet Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. ADORNO, Theodor W. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulselam Kaya 0000-0002-5276-0824

Tülay Çelik 0000-0002-8277-3386

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaya, A., & Çelik, T. (2024). NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(3), 1588-1623. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055
AMA Kaya A, Çelik T. NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. e-gifder. Eylül 2024;12(3):1588-1623. doi:10.19145/e-gifder.1508055
Chicago Kaya, Abdulselam, ve Tülay Çelik. “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12, sy. 3 (Eylül 2024): 1588-1623. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055.
EndNote Kaya A, Çelik T (01 Eylül 2024) NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12 3 1588–1623.
IEEE A. Kaya ve T. Çelik, “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”, e-gifder, c. 12, sy. 3, ss. 1588–1623, 2024, doi: 10.19145/e-gifder.1508055.
ISNAD Kaya, Abdulselam - Çelik, Tülay. “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 12/3 (Eylül 2024), 1588-1623. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1508055.
JAMA Kaya A, Çelik T. NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. e-gifder. 2024;12:1588–1623.
MLA Kaya, Abdulselam ve Tülay Çelik. “NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 12, sy. 3, 2024, ss. 1588-23, doi:10.19145/e-gifder.1508055.
Vancouver Kaya A, Çelik T. NETFLİX FİLM JENERİKLERİNİN İDEOLOJİSİ: KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA BİR İNCELEME. e-gifder. 2024;12(3):1588-623.