Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE USE OF BOLSHEVISM IN GERMAN PROPAGANDA POSTERS IN THE CONTEXT OF FEAR APPEAL IN WEIMAR REPUBLIC

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 83 - 101, 25.12.2018

Öz

In Germany, defeated from World War I, it was thought that there would be a great
communist revolution as in Russia. On the contrary, the ultranationalist, anti-Semitic and antiCommunist national socialists came to power in 1933, while Nazism, which claimed
Communism as its enemy, became Germany's official ideology. In this process, one of the
greatest factors preventing communism in Germany was anti-Bolshevism-oriented
propaganda. After the First World War, Bolshevism was presented as an element of fear to the
German people in propaganda against anti-communism in Germany. In this study, propaganda
posters used against Bolshevism in Weimar Republic after the First World War were
examined in the context of fear appeal using the semiotics analysis method in qualitative
research methods. For this purpose, four propaganda posters (Bolshevism propaganda posters
on the topic of demolition, death, danger and lack), which were published in Germany in 1919
using the objective sampling method, were analyzed in the dimension of the dénotation,
connotation and myth concepts of the French Language Scientist Roland Barthes. In the light
of the findings, it was seen that the posters led to the formation of myths that Bolshevism
damaged Germany, increased poverty, led the Germans to death. 

Kaynakça

  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklâmlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), ss. 73-106.
  • Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven. Çev., Mehmet Rifat-Sema Rifat. 8.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016b). S/Z. Çev., Sündüz Öztürk Kasar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Çev., Ayşenaz Koş. Ömer Albayrak. 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Canşen, E. (1997). Hitler'den Torunlarına, Almanya'da Eski ve Yeni Sağ. İstanbul: Göçebe Yayınları.
  • Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Çankaya, E. (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Dillard, J. P., & Anderson, J. W. (2004). The Role of Fear in Persuasion. Psychology & Marketing, 21(11), 909-926.
  • Domenach, J.-M., (2003). Politika ve Propaganda, Çev., Tahsin Yücel, 2. Basım. İstanbul:Varlık Yayınları.
  • Fırat, D. (2013). Korkunun Bir Pazarlama Aracı Olarak Uygulanması: İşletmelerin Korku Mesajları İle Tüketicilerin Algısı Arasında Uyum Var Mı?, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 187-197.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara:Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Fowkes, B. (1984). Communism in Germany under the Weimar Republic. The Great Britain:Springer.
  • Frey, S. B. & Weck, H. (1983). A Statistical Study of The Effect of The Great Depression on Elections: The Weimar Republic, 1930–1933. Political Behavior, 5(4), 403-420.
  • Geray, H.(2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gordon, H. J. (2015). Hitler and The Beer Hall Putsch. USA: Princeton University Press.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. Çev.,Mehmet Yalçın. 3.Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gürdin, B. (2016). "Sigara Karşıtı Televizyon Reklamlarında Kullanılan Korku Çekiciliği Faktörü Etkinliğinin Beyin Görüntüleme Tekniği İle Ölçümü", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Aydın.
  • Jowett, S. G. & O'donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. USA:Sage.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. 1. Basım. İstanbul: E Yayınları.
  • Kershaw, I. (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. (Z. Biliz, Çev.). (Birinci Cilt). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Keskin Yılmaz, Y.(2007). Propaganda Aracı Olarak Sinema: 1990 Sonrası Amerikan Filmlerinde Propagandanın Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Kissenger, H.(2010). Diplomasi. Çev. İbrahim H. Kurt. 9.Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kolb, E. (2008). The Weimar Republic. The Great Britain: Routledge.
  • Laroche, M., T., R., Zhang, Q., & P., F. (2001). A Cross-Cultural Study of the Persuasive Effect of Fear Appeal Messages in Cigarette Advertising: China and Canada. International Journal of Advertising, 20(3), 297-317.
  • Leventhal, H. (1971). Fear Appeals and Persuasion: the Differentiation of a Motivational Construct. American Journal of Public Health, 61(6), 1208-1224.
  • Loc Item (2018). https://www.loc.gov/item/2004665816/. (Erişim:28.04.2018).
  • Loc Pictures (2018a). http://www.loc.gov/pictures/item/2004665972/. (Erişim:28.04.2018).
  • Loc Pictures (2018b). http://www.loc.gov/pictures/item/2004665861/. (Erişim:28.04.2018).
  • Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Patch Jr, W. L. (2006). Heinrich Bruning and the Dissolution of the Weimar Republic. The Great Britain: Cambridge University Press.
  • Ray, M. L., & Wilkie, W. L. (1970). Fear: The Potential of an Appeal Neglected by Marketing. The Journal of Marketing, 54-62.
  • Shelton, M. L., & Rogers, R. W. (1981). Fear‐Arousing and Empathy‐Arousing Appeals to Help: The Pathos of Persuasion. Journal of Applied Social Psychology, 11(4), 366- 378.
  • Seki, Özlem (2017). "İkna Edici İletişim Açısından Korku Çekiciliği Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Tarafından Yayınlanan Kamu Spotları Örneği", Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Strauss, C. L. (2018). Mit ve Anlam, Çev. Gökhan Yavuz Demir, 4. Baskı, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. Baskı. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Turner, H. A. (2015). Streseman and Politics of Weimar Republic. USA: Princeton University Press.
  • Winkler, H. A. (1998). Weimar 1918-1933: die Geschichte der ersten deutschen Demokratie. München: CH Beck.
  • Witte, K. (1996). Fear as Motivator, Fear as Inhibitor: Using the extended Parallel Process Model to Explain Fear Appeal Successes and Failures. In Handbook of Communication and Emotion (pp. 423-450).
  • Word Press (2018). https:// internetfigyelo. wordpress.com /2011/08/30/ bolsevizmusbanelunk-valasz-igen/. (Erişim:28.04.2018).

WEIMAR CUMHURİYETİ'NDE BOLŞEVİZM'İN KORKU ÇEKİCİLİĞİ BAĞLAMINDA ALMAN PROPAGANDA POSTERLERİNDE KULLANIMI

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 83 - 101, 25.12.2018

Öz

Birinci Dünya Savaşı'ndan yenik çıkan Almanya'da, Rusya'da olduğu gibi büyük bir
Komünist devrimin yaşanacağı düşünülmekteydi. Buna karşın, beklenilenin aksine 1933
yılında aşırı milliyetçi, antisemitist ve antikomünist nasyonal sosyalistler iktidar olurken,
Komünizm’i düşman olarak gören Nazizm de Almanya'nın resmi ideolojisi haline geldi. Bu
süreçte komünizmin Almanya'da iktidarını önleyen en büyük etmenlerden biri AntiBolşevizm yönlü yapılan propaganda faaliyetleriydi. Birinci Dünya Savaşı'ndan hemen sonra
Almanya'da Komünizm karşıtı yapılan propagandalarda, Bolşevizm Alman halkına bir korku
unsuru olarak sunuldu. Bu çalışmada, Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra Weimar
Cumhuriyeti'nde Bolşevizm'e karşı kullanılan propaganda posterleri, nitel araştırma
yöntemlerinden göstergebilimsel analiz metodu kullanılarak korku çekiciliği bağlamında
incelenmiştir. Bu amaçla 1919 yılı içerisinde Almanya'da basılan ve amaçlı örneklem metodu
kullanılarak belirlenen dört (Yıkım, Ölüm, Tehlike ve Yokluk konulu propaganda posterleri)
Bolşevizm konulu propaganda posteri Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın, düzanlam,
yananlam ve mit kavramları boyutunda ele alınmıştır. Elde edilen bulgular ışığında posterlerin
Bolşevizm'in Almanya'yı yıkıma sürüklediği, yoksulluğu arttırdığı, Almanların ölümüne yol
açtığı şeklinde mitlerin inşa edilmeye çalışıldığı görülmüştür. 

Kaynakça

  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklâmlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), ss. 73-106.
  • Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel Serüven. Çev., Mehmet Rifat-Sema Rifat. 8.Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016b). S/Z. Çev., Sündüz Öztürk Kasar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Çev., Ayşenaz Koş. Ömer Albayrak. 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Canşen, E. (1997). Hitler'den Torunlarına, Almanya'da Eski ve Yeni Sağ. İstanbul: Göçebe Yayınları.
  • Caplan, J. (2017). Hitler Almanyası 1933-1945. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Çankaya, E. (2008). İktidar Bu Kapağın Altındadır. Gösteri Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık. İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Dillard, J. P., & Anderson, J. W. (2004). The Role of Fear in Persuasion. Psychology & Marketing, 21(11), 909-926.
  • Domenach, J.-M., (2003). Politika ve Propaganda, Çev., Tahsin Yücel, 2. Basım. İstanbul:Varlık Yayınları.
  • Fırat, D. (2013). Korkunun Bir Pazarlama Aracı Olarak Uygulanması: İşletmelerin Korku Mesajları İle Tüketicilerin Algısı Arasında Uyum Var Mı?, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 187-197.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev., Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara:Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Fowkes, B. (1984). Communism in Germany under the Weimar Republic. The Great Britain:Springer.
  • Frey, S. B. & Weck, H. (1983). A Statistical Study of The Effect of The Great Depression on Elections: The Weimar Republic, 1930–1933. Political Behavior, 5(4), 403-420.
  • Geray, H.(2014). İletişim Alanından Örneklerle Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Gordon, H. J. (2015). Hitler and The Beer Hall Putsch. USA: Princeton University Press.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. Çev.,Mehmet Yalçın. 3.Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gürdin, B. (2016). "Sigara Karşıtı Televizyon Reklamlarında Kullanılan Korku Çekiciliği Faktörü Etkinliğinin Beyin Görüntüleme Tekniği İle Ölçümü", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Aydın.
  • Jowett, S. G. & O'donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion. USA:Sage.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. 1. Basım. İstanbul: E Yayınları.
  • Kershaw, I. (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. (Z. Biliz, Çev.). (Birinci Cilt). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Keskin Yılmaz, Y.(2007). Propaganda Aracı Olarak Sinema: 1990 Sonrası Amerikan Filmlerinde Propagandanın Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Kissenger, H.(2010). Diplomasi. Çev. İbrahim H. Kurt. 9.Baskı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Kolb, E. (2008). The Weimar Republic. The Great Britain: Routledge.
  • Laroche, M., T., R., Zhang, Q., & P., F. (2001). A Cross-Cultural Study of the Persuasive Effect of Fear Appeal Messages in Cigarette Advertising: China and Canada. International Journal of Advertising, 20(3), 297-317.
  • Leventhal, H. (1971). Fear Appeals and Persuasion: the Differentiation of a Motivational Construct. American Journal of Public Health, 61(6), 1208-1224.
  • Loc Item (2018). https://www.loc.gov/item/2004665816/. (Erişim:28.04.2018).
  • Loc Pictures (2018a). http://www.loc.gov/pictures/item/2004665972/. (Erişim:28.04.2018).
  • Loc Pictures (2018b). http://www.loc.gov/pictures/item/2004665861/. (Erişim:28.04.2018).
  • Öymen, O. (2014). Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Patch Jr, W. L. (2006). Heinrich Bruning and the Dissolution of the Weimar Republic. The Great Britain: Cambridge University Press.
  • Ray, M. L., & Wilkie, W. L. (1970). Fear: The Potential of an Appeal Neglected by Marketing. The Journal of Marketing, 54-62.
  • Shelton, M. L., & Rogers, R. W. (1981). Fear‐Arousing and Empathy‐Arousing Appeals to Help: The Pathos of Persuasion. Journal of Applied Social Psychology, 11(4), 366- 378.
  • Seki, Özlem (2017). "İkna Edici İletişim Açısından Korku Çekiciliği Kullanımı: Sağlık Bakanlığı Tarafından Yayınlanan Kamu Spotları Örneği", Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Strauss, C. L. (2018). Mit ve Anlam, Çev. Gökhan Yavuz Demir, 4. Baskı, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Tanyeri Mazıcı, E. ve Çakı, C. (2018). "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. Baskı. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Turner, H. A. (2015). Streseman and Politics of Weimar Republic. USA: Princeton University Press.
  • Winkler, H. A. (1998). Weimar 1918-1933: die Geschichte der ersten deutschen Demokratie. München: CH Beck.
  • Witte, K. (1996). Fear as Motivator, Fear as Inhibitor: Using the extended Parallel Process Model to Explain Fear Appeal Successes and Failures. In Handbook of Communication and Emotion (pp. 423-450).
  • Word Press (2018). https:// internetfigyelo. wordpress.com /2011/08/30/ bolsevizmusbanelunk-valasz-igen/. (Erişim:28.04.2018).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakı, C. (2018). WEIMAR CUMHURİYETİ’NDE BOLŞEVİZM’İN KORKU ÇEKİCİLİĞİ BAĞLAMINDA ALMAN PROPAGANDA POSTERLERİNDE KULLANIMI. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 83-101.