Bu çalışma, ihtiyaçlar hiyerarşisi ekseninde dijital oyun oynama alışkanlıklarının bireyler üzerindeki etkisini ölçmeye yöneliktir. Zira, yaşadığımız dijital çağda bireyler, oyunlar aracılığıyla çevrimiçi sanal ortamlarda belirli ihtiyaçlarını gidermeye çalışmaktadırlar. Bu doğrultuda bireylerin dijital oyunlarla ihtiyaçlarını ne şekilde giderdiklerinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu amaçla çalışma kapsamında yer alan hipotezler test edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini Elazığ, örneklemini ise Elazığ ili merkez mahallelerinde yaşayan ve dijital oyun oynayan bireyler oluşturmaktadır. Nicel araştırma deseniyle hareket edilen çalışmada anket tekniğine başvurulmuştur. Bu amaçla literatürden destek alınarak demografik değişkenler de dâhil olmak üzere 33 maddelik bir anket formu hazırlanmıştır. Gerekli düzenlemeler gerçekleştirildikten sonra anket formu 400 katılımcıya uygulanmıştır.
Anket verileri ‘SPSS 25.0’ versiyonu kullanılarak çözümlenmiş; frekans, yüzde ve tanımlayıcı istatistiki bilgilere tablolarda yer verilmiştir. Ayrıca güvenirliliği ölçmek için ‘Cronbach’s Alpha’ (iç tutarlılık) değerine ulaşılmış ve bu amaçla‘KMOandBartlett's’ testine başvurulmuş ve daha sonra gerçekleştirilen faktör analiziyle yapı geçerliliğinin sağlandığı tespit edilmiştir. Araştırmada hipotezleri test etmek amacıyla; ‘T-testi’, ‘Anova’ ve ‘Ki-Kare’ (X2) analizi gibi istatistiksel işlemlere de başvurulmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda dijital oyunların; sosyalleşme amacıyla diğer bireylerle iletişim kurabilme, yalnızlığı giderme, ait olma/sevgi, saygı/takdir edilme ve egemenlik kurma vb. gibi bazı ihtiyaçların giderilmesi konusunda bireylere katkı sunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca fizyolojik ihtiyaçlar üzerinde dijital oyunların olumsuz bir etkisinin olduğu da tespit edilen önemli bulgular arasında yer almıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |