The rapid transformations in environmental factors make firms to expose to crisis. Preventing the emergence of the crisis is not always possible, however successful crisis management can be minimize the negative effects. Acquittal campaigns which emphasize the positive image of the firm before crisis may be used frequently during crisis management period. In such campaigns social responsibility activities which is one of the dimensions of reputation is drawn dramatically. The aim of this research is to reveal the effect of being a socially responsible company on the elements of consumers’ attribution process. In this regard, a model that addresses the attribution process is proposed and to test this model a quantitative research is designed based on the scenarios, then responses of the 1000 participants are evaluated. The results show that attribution process occurs in the form as “attribution-emotion-behavior” like in the proposed model, the effects of social responsibility on the components of attribution process change based on being socially responsible or not.
Product-harm crisis corporate social responsibility attribution theory attribution process structural equation modeling
Çevresel faktörlerde yaşanan hızlı dönüşümler, işletmelerin
çeşitli krizlerle karşı karşıya kalmasına yol açmaktadır. Krizlerin ortaya
çıkmasını engelleyebilmek her zaman mümkün olmamakla birlikte başarılı bir kriz
yönetimiyle olumsuz etkiler en aza indirilebilmektedir. İşletmenin kriz öncesi
dönemdeki olumlu imajının vurgulandığı aklama kampanyaları kriz yönetiminde
sıkça kullanılmaktadır. Bu tür kampanyalarda itibarın boyutlarından birisi olan
sosyal sorumluluk faaliyetlerine önemli ölçüde yer verilmektedir. Bu
araştırmada ürün krizi yaşayan bir işletmenin sosyal sorumluluk durumunun,
tüketici atfetme süreci bileşenlerini etkileyip etkilemediğini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, atfetme sürecine dayanan bir model önerisinde
bulunulmuş, modelin test edilmesi için senaryolara dayalı nicel bir araştırma
tasarlanmış ve 1000 katılımcının yanıtları değerlendirilmiştir. Elde edilen
sonuçlar; atfetme sürecinin, modelde önerildiği gibi “atıf-duygudavranış”
şeklinde meydana geldiğini ve sosyal sorumluğun atfetme süreci bileşenleri
üzerindeki etkisinin işletmenin sosyal sorumlu olup olmamasına göre değiştiğini
ortaya koymuştur.
: Ürün krizi kurumsal sosyal sorumluluk atfetme teorisi atfetme süreci yapısal eşitlik modellemesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Acceptance Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |