Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BELİRSİZLİĞE TAHAMÜLSÜZLÜK VE ÖZ-ŞEFKAT DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 15 - 21, 29.09.2023

Öz

Giriş: Hasta veya yaralıya akut dönemde ilk müdahaleyi yapan ilk ve acil yardım personelleri için olay örgüsünün her detayı belirsizlik ile ilişkilidir. İlk ve acil yardım programında okuyan öğrencilerin belirsizliğe tahammülsüzlük ve özşefkat ilişkisinin incelenmesi hem kendi gençlik sorunlarıyla mücadele eden hem de olay yerinde ilk müdahalede bulunan adayların güçlü bir şekilde desteklenmesine yardımcı olabilir.
Amaç: Bu araştırma, ilk ve acil yardım programı son sınıf öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlük ve öz-şefkat düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte olan bu çalışmanın örneklemini Türkiye’de bulunan dört farklı üniversitenin ilk ve acil yardım programı son sınıfında okuyan 187 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Sosyo-Demografik Veri Formu, Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği ve Öz-Şefkat Ölçeği Kısa formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzdelik, pearson korelasyon, t ve ANOVA testi, Tukey testi ve anlamlılık düzeyi olarak p<0,05 olma durumu kullanılmıştır.
Bulgular: Bu araştırmada yer alan bireylerin belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerinin 26-122 değerleri arasında 80,58±18,94 ortalama ile dağıldığı, öz-şefkat ölçek düzeylerinin 19-54 değerleri arasında 33,93±6,83 ortalama ile dağılım gösterdiği görülmektedir. Öz-şefkat düzeyi ile belirsizliğe tahammülsüzlük ölçek düzeyleri arasında ters yönlü gücü orta dereceli istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır (r=-0,504; p<0,05). Elde edilen bulgular sonucunda ilk ve acil yardım son sınıf öğrencilerinin öz-şefkat düzeyleri arttıkça belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerinin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç: Üniversite öğrencilerinin öz-şefkat düzeylerini artırmak ve belirsizlikle başa çıkma becerilerini geliştirmek için öz-şefkat eğitimleri, stratejik öğretim planları ve danışmanlık hizmetlerinin sunulmasının önemli olduğu düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Üstün G, Dedekoç Ş, Kavalalı T, Öztürk F, Sapcı Y, Can S. Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulmaya İlişkin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Amasya Educ J. 2014;3(2):200-221. doi:10.17539/AEJ.33402
  • 2. Baş E, Cengiz E. Üniversite Öğrencilerinin Evlilik ve Aileyi Anlamlandırma Biçimleri: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İmgelem. 2018;2(2):5-27. Accessed April 27, 2023. https://dergipark.org.tr/tr/pub/imgelem/issue/38228/441956
  • 3. Gizir CA. Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2005;1(2):196-213.
  • 4. Arnett JJ. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. Am Psychol. 2000;55(5):469-480.
  • 5. Carleton RN, Norton MAPJ, Asmundson GJG. Fearing the unknown: A short version of the Intolerance of Uncertainty Scale. J Anxiety Disord. 2007;21(1):105-117. doi:10.1016/J.JANXDIS.2006.03.014
  • 6. Dugas MJ, Gosselin P, Ladouceur R. Intolerance of uncertainty and worry: Investigating specificity in a nonclinical sample. Cognit Ther Res. 2001;25(5):551-558. doi:10.1023/A:1005553414688/METRICS 7. Buhr K, Dugas MJ. The Intolerance of Uncertainty Scale: psychometric properties of the English version. Behav Res Ther. 2002;40(8):931-945. doi:10.1016/S0005-7967(01)00092-4
  • 8. Babenko O, Guo Q. Measuring Self-Compassion in Medical Students: Factorial Validation of the Self-Compassion Scale-Short Form (SCS-SF). Acad Psychiatry. 2019;43(6):590-594. doi:10.1007/S40596-019-01095-X
  • 9. Poluch M, Feingold-Link J, Papanagnou D, Kilpatrick J, Ziring D, Ankam N. Intolerance of Uncertainty and Self-Compassion in Medical Students: Is There a Relationship and Why Should We Care? J Med Educ Curric Dev. 2022;9:238212052210770. doi:10.1177/23821205221077063
  • 10. Neff K. Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self Identity. 2003;2(2):85-101. doi:10.1080/15298860309032
  • 11. Neff KD. The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self Identity. 2003;2(3):223-250. doi:10.1080/15298860309027
  • 12. Karagöz Ş, Uzunbacak HH. Öz-Şefkat Konusunda Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Int J Manag Acad. 2023;6(2):410-420. doi:10.33712/MANA.1276099
  • 13. Şahin Altun Ö, Kabakçı K, Olçun Z. Hemşirelikte Öz – Şefkat. Arşiv Kaynak Tarama Derg. 2020;29(3):218-225.
  • 14. Yığman F, Fidan S. Transdiagnostik Faktör Olarak Belirsizliğe Tahammülsüzlük. Curr Approaches Psychiatry. 2021;13(3):573-587. doi:10.18863/PGY.827416
  • 15. Freeston MH, Rhéaume J, Letarte H, Dugas MJ, Ladouceur R. Why do people worry? Pers Individ Dif. 1994;17(6):791-802. doi:10.1016/0191-8869(94)90048-5
  • 16. Sarı S, Dağ İ. Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği, Endişe ile İlgili Olumlu İnançlar Ölçeği ve Endişenin Sonuçları Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması, Geçerliliği ve Güvenilirliği. Anadolu Psikiyatr Derg. 2019;10:261-270.
  • 17. Yıldırım M, Sarı T. Öz-Şefkat Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2018;18(4):2502-2517. doi:10.17240/AIBUEFD.2018.18.41844-452171
  • 18. Tabachnik BG, Fidell SL. Multicollinearity and Singularity. Using Multivariate Statistics. Boston, MA: Pearson.; 2013.
  • 19. Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikler. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. ; 2010.
  • 20. Jang JY. The effects of intolerance of uncertainty, experiential avoidance and difficulties in emotional regulation on career indecision among undergraduate students. Korean J Couns. 2016;17(2):121-138.
  • 21. Lee MK, Sung H, Kim E, Ji S, Ahn S. The effect of intolerance to uncertainty on life satisfaction in university students-Focusing on the mediating effects of work volition and work hope. J Career Educ Res. 2016;29(3):141-159.
  • 22. Nekić M, Mamić S. Intolerance of Uncertainty and Mindfulness as Determinants of Anxiety and Depression in Female Students. Behav Sci (Basel). 2019;9(12). doi:10.3390/BS9120135
  • 23. Lee JS. Effect of resilience on intolerance of uncertainty in nursing university students. Nurs Forum. 2019;54(1):53-59. doi:10.1111/NUF.12297
  • 24. Şentürk S, Bakır N. The Relationship between Intolerance of Uncertainty and the Depression, Anxiety and Stress Levels of Nursing Students during the Covid-19 Outbreak. Kıbrıs Türk Psikiyatr ve Psikol Derg. 2021;3(2):97-105. doi:10.35365/CTJPP.21.2.12
  • 25. Liao KYH, Wei M. Intolerance of uncertainty, depression, and anxiety: The moderating and mediating roles of rumination. J Clin Psychol. 2011;67(12):1220-1239. doi:10.1002/JCLP.20846
  • 26. Bulduk S, Ardıç E. Hemşirelik öğrencilerinde öz-duyarlığın incelenmesi. JAREN/Hemşirelik Akad Araştırma Derg. 2015;1(2):60-65.
  • 27. Kraemer KM, McLeish AC, O’Bryan EM. The role of intolerance of uncertainty in terms of alcohol use motives among college students. Addict Behav. 2015;42:162-166. doi:10.1016/J.ADDBEH.2014.11.033
  • 28. Newman MG, Llera SJ. A novel theory of experiential avoidance in generalized anxiety disorder: a review and synthesis of research supporting a contrast avoidance model of worry. Clin Psychol Rev. 2011;31(3):371-382. doi:10.1016/J.CPR.2011.01.008
  • 29. Mantzios M, Wilson JC, Linnell M, Morris P. The Role of Negative Cognition, Intolerance of Uncertainty, Mindfulness, and Self-Compassion in Weight Regulation Among Male Army Recruits. Mindfulness (N Y). 2015;6(3):545-552. doi:10.1007/S12671-014-0286-2
  • 30. Allen AB, Leary MR. Self-Compassion, Stress, and Coping. Soc Personal Psychol Compass. 2010;4(2):107-118. doi:10.1111/J.1751-9004.2009.00246.X
  • 31. Kroshus E, Hawrilenko M, Tandon PS, Browning A, Steiner MK, Christakis DA. Structural Inequities in Self-compassion and Parental Burnout. Mindfulness (N Y). Published online 2023:1. doi:10.1007/S12671-023-02104-9
  • 32. Tang WK. Resilience and Self-Compassion Related with Achievement Emotions, Test Anxiety, Intolerance of Uncertainty, and Academic Achievement. Psychol Stud (Mysore). 2019;64(1):92-102. doi:10.1007/S12646-019-00482-6
  • 33. Bıkmaz Z, Akça Yağan N. Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısı ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük Düzeylerinin İncelenmesi. Pearson Journal,. 2020;5(8):169-181.

DETERMINING THE LEVELS OF INTOLERANCE OF UNCERTAINTY AND SELF-COMPASSION OF FIRST AND EMERGENCY AID PROGRAM (PARAMEDIC) FINAL CLASS STUDENTS

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 15 - 21, 29.09.2023

Öz

ABSTRACT
Introduction: It can be said that the uncertainty can be very high for the students of the first and emergency aid programs, who are the focus of the work with the first responders in extraordinary situations. Examining the relationship between intolerance of uncertainty and self-compassion can help strongly support candidates struggling with their own youth issues and first responders on the scene.
Purpose: This research was conducted to examine the relationship between intolerance of uncertainty and self-compassion levels of senior and first-aid program students.
Methods: The sample of this descriptive study consisted of 187 students studying in the last year of the first and emergency aid programs of four different universities in Turkey. Data were collected using the Socio-Demographic Data Form, the Intolerance of Uncertainty Scale, and the Self-Compassion Short Form. Frequency, percentage, Pearson correlation, t and ANOVA test, Tukey test, and p<0.05 as significance level was used in the analysis of the data.
Results: It was observed that the levels of intolerance to the uncertainty of the individuals included in this study ranged between 26-122 values with an average of 80.58±18.94, and self-compassion scale levels ranged between 19-54 values with an average of 33.93±6.83. There was a statistically significant correlation between the self-compassion level and the intolerance to uncertainty scale levels with moderate strength in the opposite direction (r=-0.504; p<0.05).
Conclusion: It is thought that it is important to provide self-compassion training, strategic teaching plans, and counseling services in order to increase the self-compassion levels of university students and improve their ability to cope with uncertainty.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Üstün G, Dedekoç Ş, Kavalalı T, Öztürk F, Sapcı Y, Can S. Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulmaya İlişkin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Amasya Educ J. 2014;3(2):200-221. doi:10.17539/AEJ.33402
  • 2. Baş E, Cengiz E. Üniversite Öğrencilerinin Evlilik ve Aileyi Anlamlandırma Biçimleri: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği. İmgelem. 2018;2(2):5-27. Accessed April 27, 2023. https://dergipark.org.tr/tr/pub/imgelem/issue/38228/441956
  • 3. Gizir CA. Orta Doğu Teknik Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2005;1(2):196-213.
  • 4. Arnett JJ. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. Am Psychol. 2000;55(5):469-480.
  • 5. Carleton RN, Norton MAPJ, Asmundson GJG. Fearing the unknown: A short version of the Intolerance of Uncertainty Scale. J Anxiety Disord. 2007;21(1):105-117. doi:10.1016/J.JANXDIS.2006.03.014
  • 6. Dugas MJ, Gosselin P, Ladouceur R. Intolerance of uncertainty and worry: Investigating specificity in a nonclinical sample. Cognit Ther Res. 2001;25(5):551-558. doi:10.1023/A:1005553414688/METRICS 7. Buhr K, Dugas MJ. The Intolerance of Uncertainty Scale: psychometric properties of the English version. Behav Res Ther. 2002;40(8):931-945. doi:10.1016/S0005-7967(01)00092-4
  • 8. Babenko O, Guo Q. Measuring Self-Compassion in Medical Students: Factorial Validation of the Self-Compassion Scale-Short Form (SCS-SF). Acad Psychiatry. 2019;43(6):590-594. doi:10.1007/S40596-019-01095-X
  • 9. Poluch M, Feingold-Link J, Papanagnou D, Kilpatrick J, Ziring D, Ankam N. Intolerance of Uncertainty and Self-Compassion in Medical Students: Is There a Relationship and Why Should We Care? J Med Educ Curric Dev. 2022;9:238212052210770. doi:10.1177/23821205221077063
  • 10. Neff K. Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self Identity. 2003;2(2):85-101. doi:10.1080/15298860309032
  • 11. Neff KD. The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self Identity. 2003;2(3):223-250. doi:10.1080/15298860309027
  • 12. Karagöz Ş, Uzunbacak HH. Öz-Şefkat Konusunda Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Int J Manag Acad. 2023;6(2):410-420. doi:10.33712/MANA.1276099
  • 13. Şahin Altun Ö, Kabakçı K, Olçun Z. Hemşirelikte Öz – Şefkat. Arşiv Kaynak Tarama Derg. 2020;29(3):218-225.
  • 14. Yığman F, Fidan S. Transdiagnostik Faktör Olarak Belirsizliğe Tahammülsüzlük. Curr Approaches Psychiatry. 2021;13(3):573-587. doi:10.18863/PGY.827416
  • 15. Freeston MH, Rhéaume J, Letarte H, Dugas MJ, Ladouceur R. Why do people worry? Pers Individ Dif. 1994;17(6):791-802. doi:10.1016/0191-8869(94)90048-5
  • 16. Sarı S, Dağ İ. Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği, Endişe ile İlgili Olumlu İnançlar Ölçeği ve Endişenin Sonuçları Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması, Geçerliliği ve Güvenilirliği. Anadolu Psikiyatr Derg. 2019;10:261-270.
  • 17. Yıldırım M, Sarı T. Öz-Şefkat Ölçeği Kısa Formu’nun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2018;18(4):2502-2517. doi:10.17240/AIBUEFD.2018.18.41844-452171
  • 18. Tabachnik BG, Fidell SL. Multicollinearity and Singularity. Using Multivariate Statistics. Boston, MA: Pearson.; 2013.
  • 19. Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikler. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. ; 2010.
  • 20. Jang JY. The effects of intolerance of uncertainty, experiential avoidance and difficulties in emotional regulation on career indecision among undergraduate students. Korean J Couns. 2016;17(2):121-138.
  • 21. Lee MK, Sung H, Kim E, Ji S, Ahn S. The effect of intolerance to uncertainty on life satisfaction in university students-Focusing on the mediating effects of work volition and work hope. J Career Educ Res. 2016;29(3):141-159.
  • 22. Nekić M, Mamić S. Intolerance of Uncertainty and Mindfulness as Determinants of Anxiety and Depression in Female Students. Behav Sci (Basel). 2019;9(12). doi:10.3390/BS9120135
  • 23. Lee JS. Effect of resilience on intolerance of uncertainty in nursing university students. Nurs Forum. 2019;54(1):53-59. doi:10.1111/NUF.12297
  • 24. Şentürk S, Bakır N. The Relationship between Intolerance of Uncertainty and the Depression, Anxiety and Stress Levels of Nursing Students during the Covid-19 Outbreak. Kıbrıs Türk Psikiyatr ve Psikol Derg. 2021;3(2):97-105. doi:10.35365/CTJPP.21.2.12
  • 25. Liao KYH, Wei M. Intolerance of uncertainty, depression, and anxiety: The moderating and mediating roles of rumination. J Clin Psychol. 2011;67(12):1220-1239. doi:10.1002/JCLP.20846
  • 26. Bulduk S, Ardıç E. Hemşirelik öğrencilerinde öz-duyarlığın incelenmesi. JAREN/Hemşirelik Akad Araştırma Derg. 2015;1(2):60-65.
  • 27. Kraemer KM, McLeish AC, O’Bryan EM. The role of intolerance of uncertainty in terms of alcohol use motives among college students. Addict Behav. 2015;42:162-166. doi:10.1016/J.ADDBEH.2014.11.033
  • 28. Newman MG, Llera SJ. A novel theory of experiential avoidance in generalized anxiety disorder: a review and synthesis of research supporting a contrast avoidance model of worry. Clin Psychol Rev. 2011;31(3):371-382. doi:10.1016/J.CPR.2011.01.008
  • 29. Mantzios M, Wilson JC, Linnell M, Morris P. The Role of Negative Cognition, Intolerance of Uncertainty, Mindfulness, and Self-Compassion in Weight Regulation Among Male Army Recruits. Mindfulness (N Y). 2015;6(3):545-552. doi:10.1007/S12671-014-0286-2
  • 30. Allen AB, Leary MR. Self-Compassion, Stress, and Coping. Soc Personal Psychol Compass. 2010;4(2):107-118. doi:10.1111/J.1751-9004.2009.00246.X
  • 31. Kroshus E, Hawrilenko M, Tandon PS, Browning A, Steiner MK, Christakis DA. Structural Inequities in Self-compassion and Parental Burnout. Mindfulness (N Y). Published online 2023:1. doi:10.1007/S12671-023-02104-9
  • 32. Tang WK. Resilience and Self-Compassion Related with Achievement Emotions, Test Anxiety, Intolerance of Uncertainty, and Academic Achievement. Psychol Stud (Mysore). 2019;64(1):92-102. doi:10.1007/S12646-019-00482-6
  • 33. Bıkmaz Z, Akça Yağan N. Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısı ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük Düzeylerinin İncelenmesi. Pearson Journal,. 2020;5(8):169-181.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Acil Tıp
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Bekircan 0000-0001-5942-026X

Galip Usta 0000-0001-6279-1694

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Bekircan E, Usta G. DETERMINING THE LEVELS OF INTOLERANCE OF UNCERTAINTY AND SELF-COMPASSION OF FIRST AND EMERGENCY AID PROGRAM (PARAMEDIC) FINAL CLASS STUDENTS. Emergency Aid and Disaster Science. Eylül 2023;3(2):15-21.