Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 40 - 49, 15.12.2019

Öz

Kaynakça

  • World Health Organization (WHO), (2015). World report on road traffic injury prevention. Special Report Prepared by World Health Organization.
  • T.C. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı (1999). Ülkemizde Emniyet Kemeri Kullanımı, Trafik Arastırma Merkezi MüdürlüğüYayınları, Ankara.
  • Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı (2015). Trafik İstatistikleri, Çevrimiçi bulunabilirlik: http://www.trafik.gov.tr/istatistikler/istatistikler_s.asp.
  • Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı (2015). Emniyet Kemeri, Çevrimiçi bulunabilirlik: http://www.trafik.gov.tr/Sayfalar/EmniyetKemeriKullanimi.aspx.
  • Karayolları Genel Müdürlüğü, Trafik Güvenliği Daire Başkanlığı (2015). 2014 Yılı Karayolları Genel Müdürlüğü Sorumluluğundaki Yol Ağında Meydana Gelen Trafik Kazalarına Ait Özet Bilgiler. Ulaşım Etütleri Şubesi Müdürlüğü.
  • Boztaş G., Özcebe H. (2005). Trafik kazası yaralanmalarında ikincil koruma: Emniyet kemeri, Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 14, (5), Ankara.
  • Bilgic, S., Yaliniz, P., Karacasu, M. (2006). The usage of seat belts in Turkey. Proceedings of the EWGT 2006 Joint Conferences, 487-493, Italy.
  • Simsekoglu O., Lajunen, T., (2008). Why Turks do not use seat belts? An interview study. Accident Analysis and Prevention 40, 470–478.
  • Simsekoglu, O. (2009). Factors related to seat belt use: A Turkish case. PhD thesis, Department of Psychology, University of Helsinki, Finland.
  • Temel F, Özcebe H. (2006). Türkiye’de karayollarında trafik kazaları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED) 15:192-8. Ankara.
  • Bilgic S., Barut H. B., Karacasu M., Er A., Yaliniz P., (2011). The changes in usage of seat belts in Antalya, Turkey. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 14th EWCT Meeting.
  • Bilgic S., Vitoşoğlu Y., Yaliniz P., (2014). Kütahya’da Emniyet Kemeri Kullanımı Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi.
  • Bektaş S., Hınıs M. A., (2009). Emniyet Kemeri Kullanımına Etki Eden FaktörlerinOtomobil Sürücüleri İçin Tahmin Modeli. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 25(1-2)208.
  • Turabi A., Üçer F.,(2011). Balıkesir Emniyet Kemeri Kullanımı Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi, 6. Kentsel Altyapı Sempozyumu, Antalya.
  • Gülgeç, İ., 1998. Ulaşım Planlaması. Özsan Matbacıllık, 13, Bursa
  • Polat M. Ve Tanıs M. (2018). Zonguldak İli Emniyet Kemeri Kullanım Durumunun Değerlendirilmesi, Researchgate, Zonguldak.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2017). Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri, 2017.

Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 40 - 49, 15.12.2019

Öz

Solutions are being
sought in order to prevent accidents involving deaths and injuries that are the
result of traffic accidents in the world.
Among
these solutions, the seatbelt has been one of the simplest, least cost
effective and most efficient vehicles.
The use of seatbelt plays an important role in reducing the
risk of death and injury as a result of a traffic accident.
Although it is mandatory to use seatbelt
both in the world and in our country, its use rate is quite low in Turkey.

Turkey is among the countries
constituting almost half of the number of fatal accidents in the world.
Traffic accidents should be considered
as a priority in the public health agenda in terms of frequency, health and
economic consequences of traffic accidents.
The geographical structure, climatic conditions and existing
roads in Erzurum constitute negativities in terms of traffic safety.
The habit of using the seatbelts of the
drivers is determined by observations in parallel with this consciousness.

Observations were made on state
highway numbered E80.
In
the observations conducted during the week and weekend, morning and evening
observations, the habit of seatbelt use of drivers and front seat passengers
were determined.
In
addition, vehicle types, gender and age variables were also observed.
As a result, in accordance with the
information obtained, the use of seatbelt was evaluated according to age,
gender and vehicle types.

Kaynakça

  • World Health Organization (WHO), (2015). World report on road traffic injury prevention. Special Report Prepared by World Health Organization.
  • T.C. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı (1999). Ülkemizde Emniyet Kemeri Kullanımı, Trafik Arastırma Merkezi MüdürlüğüYayınları, Ankara.
  • Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı (2015). Trafik İstatistikleri, Çevrimiçi bulunabilirlik: http://www.trafik.gov.tr/istatistikler/istatistikler_s.asp.
  • Emniyet Genel Müdürlüğü, Trafik Hizmetleri Başkanlığı (2015). Emniyet Kemeri, Çevrimiçi bulunabilirlik: http://www.trafik.gov.tr/Sayfalar/EmniyetKemeriKullanimi.aspx.
  • Karayolları Genel Müdürlüğü, Trafik Güvenliği Daire Başkanlığı (2015). 2014 Yılı Karayolları Genel Müdürlüğü Sorumluluğundaki Yol Ağında Meydana Gelen Trafik Kazalarına Ait Özet Bilgiler. Ulaşım Etütleri Şubesi Müdürlüğü.
  • Boztaş G., Özcebe H. (2005). Trafik kazası yaralanmalarında ikincil koruma: Emniyet kemeri, Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 14, (5), Ankara.
  • Bilgic, S., Yaliniz, P., Karacasu, M. (2006). The usage of seat belts in Turkey. Proceedings of the EWGT 2006 Joint Conferences, 487-493, Italy.
  • Simsekoglu O., Lajunen, T., (2008). Why Turks do not use seat belts? An interview study. Accident Analysis and Prevention 40, 470–478.
  • Simsekoglu, O. (2009). Factors related to seat belt use: A Turkish case. PhD thesis, Department of Psychology, University of Helsinki, Finland.
  • Temel F, Özcebe H. (2006). Türkiye’de karayollarında trafik kazaları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED) 15:192-8. Ankara.
  • Bilgic S., Barut H. B., Karacasu M., Er A., Yaliniz P., (2011). The changes in usage of seat belts in Antalya, Turkey. Procedia – Social and Behavioural Sciences, 14th EWCT Meeting.
  • Bilgic S., Vitoşoğlu Y., Yaliniz P., (2014). Kütahya’da Emniyet Kemeri Kullanımı Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi.
  • Bektaş S., Hınıs M. A., (2009). Emniyet Kemeri Kullanımına Etki Eden FaktörlerinOtomobil Sürücüleri İçin Tahmin Modeli. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 25(1-2)208.
  • Turabi A., Üçer F.,(2011). Balıkesir Emniyet Kemeri Kullanımı Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi, 6. Kentsel Altyapı Sempozyumu, Antalya.
  • Gülgeç, İ., 1998. Ulaşım Planlaması. Özsan Matbacıllık, 13, Bursa
  • Polat M. Ve Tanıs M. (2018). Zonguldak İli Emniyet Kemeri Kullanım Durumunun Değerlendirilmesi, Researchgate, Zonguldak.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2017). Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri, 2017.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Casim Yazıcı

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yazıcı, C. (2019). Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province. Eastern Anatolian Journal of Science, 5(2), 40-49.
AMA Yazıcı C. Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province. Eastern Anatolian Journal of Science. Aralık 2019;5(2):40-49.
Chicago Yazıcı, Casim. “Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province”. Eastern Anatolian Journal of Science 5, sy. 2 (Aralık 2019): 40-49.
EndNote Yazıcı C (01 Aralık 2019) Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province. Eastern Anatolian Journal of Science 5 2 40–49.
IEEE C. Yazıcı, “Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province”, Eastern Anatolian Journal of Science, c. 5, sy. 2, ss. 40–49, 2019.
ISNAD Yazıcı, Casim. “Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province”. Eastern Anatolian Journal of Science 5/2 (Aralık 2019), 40-49.
JAMA Yazıcı C. Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province. Eastern Anatolian Journal of Science. 2019;5:40–49.
MLA Yazıcı, Casim. “Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province”. Eastern Anatolian Journal of Science, c. 5, sy. 2, 2019, ss. 40-49.
Vancouver Yazıcı C. Numerical Evaluation of the Habit of Seatbelt Use of Erzurum Province. Eastern Anatolian Journal of Science. 2019;5(2):40-9.