Sınıf öğretmenlerinin mesleğe yabancılaşma düzeyleri ile bunu etkileyen değişkenleri
belirlenmek amacıyla yapılan bu çalışma, betimsel-ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmaya yansız örnekleme yoluyla toplam 340 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırma sonucunda,
sınıf öğretmenlerinin işe yabancılaşma düzeylerinin genel olarak orta düzeyde olduğu, en fazla
kuralsızlık, en az sosyal uzaklık boyutunda yabancılaşma yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmada elde
edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin yabancılaşmasına etki eden faktörler, genel olarak, sosyodemografik özellikler ve çalışılan okul ortamına ilişkin özelliklerden kaynaklanmaktadır. Araştırma
sonuçlarına göre öğretmenlerin medeni durumları, yabancılaşmanın kuralsızlık ve sosyal uzaklık alt
boyutlarında anlamlı fark yarattığı görülmüştür. Öte yandan mezun olunan lisans programı ve görev
yapılan okulun eğitim öğretim açısından yeterliği, mesleki yabancılaşma açısından anlamlı şekilde farklılık
yaratmaktadır. Son olarak, çalışılan okul ortamının sınıf öğretmenlerinin mesleki yabancılaşma
düzeylerinde hem genel yabancılaşma, hem de yabancılaşmanın tüm alt boyutlarında anlamlı şekilde
farklılaştığı görülmüştür
This research, conducted with the aim of determining elementary school teachers’ level of
alienation from work and the factors affecting it, has been carried out with the descriptive scanning
model. A total of 340 elementary school teachers were selected by the spontaneous sample method to
participate in this study. As a result of the research, it has been concluded that elementary teachers’
levels of the alienation from work are generally average, and they have the highest alienation level for
normlessness, whereas the least alienation level is on the dimension of social distance. According to the
findings obtained from this research, factors affecting the alienation of elementary school teachers
generally stem from socio-demographic features, as well as other features related to their schools.
With respect to the results of this study, it has been seen that the marital status of teachers creates a
significant difference on the sub-dimensions of normlessness and social-distance regarding alienation.
Furthermore, the undergraduate program from which they graduated, and the educational facilities of
schools create a significant occupational difference. Finally, it has been observed that the school
environment in which they work differentiates at both the general alienation level and in all subdimensions of alienation regarding the levels of elementary school teachers’ alienation from work.
Diğer ID | JA82YK62RF |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1 |