Bu çalışmanın amacı, öğretmen ve yönetici görüşlerine göre eğitim kurumlarında görev
yapan yöneticilerin hizmetkâr liderlik yeterlikleri ile farklılıkları yönetme becerileri
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde desenlenmiştir. Çalışmada
veriler, Hizmetkâr Liderlik Ölçeği (HLÖ) ve Farklılıkların Yönetimi Ölçeği (FYÖ) ile
toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi 90 yönetici ve 172 öğretmen olmak üzere 262 kişiden
oluşmaktadır. Araştırmada, yöneticilerin hizmetkâr liderlik yeterlikleri ile farklılıkları
yönetme becerilerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcı
algılarına göre, eğitim yöneticilerinin hizmetkâr liderlik yeterliklerinin, görev türü ve yaş
değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği; farklılıkları yönetme becerilerinin
ise cinsiyet, görev türü, yaş, mesleki hizmet yılı ve kurumda bulunan çalışan sayısı
değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Son olarak,
yöneticilerin hizmetkâr liderlik yeterlikleri ile farklılıkları yönetme becerileri arasında
ortanın üstünde, yüksek düzeye yakın pozitif yönde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
Hizmetkâr liderlik yeterlikleri Farklılıkları yönetme becerileri Eğitim yöneticileri
Servant leadership encompasses all leadership skills, going beyond standard
leadership by grounding itself on the philosophy of “first of all: human” and “serviceoriented”. Servant leadership reinforces organizational culture by “putting the soul into the
work performed” (Dinçer & Bitirim, 2007). Servant leadership is expected to contribute to the
organizational climate where organizational integration is provided, and it will create
relationships based on trust and differences in the organization. Thus, servant leadership is
expected to reach from servant leader to servant person and servant government.
Theoretically, differences serve differentiation while servant leadership serves integration or
harmony. The diversity management in an organization with different cultural features
necessitates harmonization of differences and thus an active use of servant leadership.
While differences need to be managed in all parts of life, they gain especial
importance for an organization’s life because concordance and working harmony have a
significant effect on organizational outcomes. Many researchers agree that there are various
reasons for organizations to pay attention to differences. The first of these reasons is that
certain developments in society are reflected in the workforce. For example, the profile of
workers has changed due to factors such as the participation level of women in the
workforce, the prolongation of the average lifespan and the increase in immigration from
village to city. These developments can have a very real impact on organizations that think
nothing of differences and do not benefit from the abilities and skills of people belonging to
different groups. The second reason is that organizations that believe in equal rights and
equal opportunity are beginning to show interest in management of differences. The third
reason is that empirical findings suggest that the successful diversity management can give a
competitive advantage (Özkaya, Özbilgin & Şengül, 2008).
Servant leadership competences Diversity management skills Teachers managers
Diğer ID | JA42ZM53NH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Özel Sayı |