Bu çalışmada, öğretmenlik mesleğinin mesleki değerlerine ilişkin, ilköğretim öğretmenlerine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ölçek kapsamına alınacak altı mesleki değere ilişkin, açık uçlu anket yoluyla öğretim üyelerinden; görüşme, açık uçlu anket ve kompozisyonlar yoluyla öğretmenlerden elde edilen verilerin analizlerinden ve her bir değer için ilgili kaynaklardan yararlanarak oluşturulan 120 maddelik madde havuzu 418 öğretmenden oluşan bir örneklem üzerinde uygulanmıştır. Öğretmenlerin mesleki değerlere sahip olma düzeylerini belirlemek için geliştirilen Öğretmen Mesleki Değerler Ölçeğinin geçerlik çalışmaları kapsamında; öncelikle açımlayıcı faktör analizi yapılarak yapı geçerliği belirlenmiş, ardından benzer ölçekler geçerliğini belirlemeye dönük çalışmalar yapılmış ve son olarak geliştirilen ölçeğin bir model olarak doğrulanıp doğrulanmadığını test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçek, “farklılıklara saygı duyma, kişisel ve toplumsal sorumluluk, şiddete karşı olma, işbirliğine açık olma” mesleki değerlerini içeren dört alt boyuttan oluşmaktadır ve bu boyutlar toplam varyansın % 46.57’sini açıklamaktadır. Ayrıca ölçeğin dört faktörlü yapısı, bir model olarak doğrulanmıştır. Öğretmen Mesleki Değerler Ölçeği’nin güvenirliği ise Cronbach Alfa katsayısı, madde toplam korelasyonları, uç grupların karşılaştırılması, test yarılama yöntemi ile incelenmiş ve güvenirlik katsayılarının oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, Öğretmen Mesleki Değerler Ölçeğinin, ilköğretim öğretmenlerinin mesleki değerlerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymuştur
Öğretmen mesleki değerler ölçeği Mesleki değerler Ölçek geliştirme
Values are defined as standards giving directions to the behaviors of individuals
(Rokeach, 1973); as common thoughts and beliefs affecting the decisions of people about how
to think, how to behave (Brand, 1999), and how to live (Feather, 1975); and as criteria giving
importance and meaning to culture and society and determining ideal ways of thinking and
behaving in society (Fichter, 1990). Children learn the worldview, emotional tendencies,
political opinions, and the beliefs and culture of their societies, in short, the values of the
society, (Gözütok, 2008) from their families in the first years of their lives (Halstead and
Taylor, 2000; Fyffe et al., 2004; Sabatier et al., 2005; Çelik & Güven, 2011), and then from the
media, their peers, educational institutions, and local communities (Halstead & Taylor, 2000;
Fyffe et al., 2004; Çelik & Güven, 2011). During the process of personality development and
socialization of an individual, the most important role after that of the family should be
assumed by the school. Whether the teaching of values is realized through formal
curriculum or hidden curriculum, it is of great importance for the instructor to be qualified
enough to impart these values to learners. Teachers consciously or unconsciously reflect their
values and direct their students’ behaviors while making their plans and conducting
teaching activities for their students. For the effective teaching of values, teachers are
expected to possess the values required by their profession. In this regard, it is of great
importance to determine the values of the profession and to evaluate teachers in relation to
these values. Yet, in the literature, there is no scale that can be used to evaluate teachers in
terms of professional values. Based on this need, the present study aims to develop a reliable
and valid measurement scale to evaluate elementary school teachers in terms of professional
values.
Teachers’ professional values scale Professional values Scale development
Diğer ID | JA25DV95TE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1 |