BibTex RIS Kaynak Göster

[PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 18, 01.10.2015

Öz

Bireysel yeteneklerin ön plana çıktığı günümüz toplumlarında bireyler, toplumsal
yaşamda gereksinimlerini gidermek, duygu ve düşüncelerini başkalarıyla paylaşmak, bilgi
kazanmak ve denge içinde yaşayabilmek için toplumdaki diğer bireylerle iletişim kurmak
zorundadırlar. Bireyler arası iletişimin en temel öğesi olan dilin etkili kullanımı, hem
bireylerin toplum içinde diğer bireylerle iyi bir iletişim kurmasına hem de temel dil becerileri
olarak kabul edilen dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesine bağlı
olarak, eğitim alanındaki öğrenmelerin daha etkili bir şekilde gerçekleşmesine olanak sağlar.
Okuma, kişinin bilgilenmesini, gelişmesini ve eğlenmesini sağlayan bir eylemdir. Kişi sadece
ders içerikli değil, ders dışı kitaplar da okuyarak farklı yerleri, yaşantıları tanıyabilir, yeni
tatları öğrenebilir. Genel bir tanımla okuma; basılı ya da yazılı sözcükleri duyu organları
yoluyla algılama, bunları anlamlandırıp kavrama sürecidir. Okuma becerisi, özellikle
ilköğretimde, bütün derslerin temelini oluşturur. Çünkü öğrenciler, okuma becerilerini
geliştirdikçe düşünce yapısı ve yorum gücü gelişen, duygu ve beğeni inceliği kazanan,
ulusal ve evrensel kültür birikimini algılamaya başlayan, kimliğini geliştiren bireyler olmaya
başlarlar. Bunun yanı sıra okuma becerisini geliştiren bir öğrenci, öteki dersleri de büyük
ölçüde başarmaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy, T. & Link, C. R. (2000). A panel analysis of student mathematics achievement in the US in the 1990s: Does increasing the amount of time in learning activities affect math achievement? Economics of Education Review, 19, 261-277.
  • Anastasi, A. (1982). Psychological testing. New York: Macmillan Publishing. Betts, J. R. & Morell, D. (1999). The determinants of undergraduate grade point average. The relative importance of family background, high school resources, and peer group effects. Journal of Human Resources, 34, 268-293
  • De Jong, R., Westerhof, K. J. & Creemers, B. P. M. (2000). Homework and student math achievement in junior high schools. Educational Research and Evaluation, 6, 56-64
  • Duffey, G. G. & Roehler, L. R. (1993). Improving classroom reading instruction: A decisionmaking approach. Boston, MA: McGraw-Hill.
  • Elly, W. B. (1992). How in the world do students read?: IEA Study of Reading Literacy. The Hague: The International Association for Educational Achievement
  • Erbe, B. (2000). Correlates of School achievement in Chicago elementary schools. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Eren, O. & Henderson, D.J. (2011). Are we wasting our children’s time by giving them more homework? Economics of Education Review, 30, 950-961
  • Farrow, S., Tymms, P. & Henderson, B. (1999). Homework and attainment in primary schools. British Education Research Journal, 25, 323-341
  • Fuller, B. (1987). School effects in the third world. Review of Educational Research, 57, 255-92
  • Gelbal S. (2008). 8. Sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerindeki Etkisi. Eğitim ve Bilim, 150, 1-13
  • Gilson, J. E. (1999). Single-gender education versus coeducation for girls: A study of mathematics achievement and attitudes toward mathematics of middle-school students. American Educational Research Association. Montreal: Quebec Publications. Güldenoğlu, B., Kargın, T. & Miller, P. (2012) Comparing the word processing and reading comprehension of skilled and less skilled readers. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 2822-2828.
  • Hodges, R. & White, W. G. (2001). Encouraging high-risk student participation in tutoring and supplemental instruction. Journal of Developmental Education, 24, 2-10.
  • International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) (2001). Framework and Specifications for PIRLS Assessment. Boston.
  • Jones, I. & White, C. S. (2000). Family composition, parental involvement, and young children’s academic achievement. Early Child Development and Care, 161, 71-82.
  • Kaplan, D. S., Liu, X. & Kaplan, H. B. (2001). Influence of parents’ self-feelings and expectations on children’s academic performance. Journal of Educational Research, 94, 360-370
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Kim, S. & Hocevar, D. (1998). Racial differences in eighth grade mathematics: Achievement and opportunity to learn. Clearing House, 28, 175-178
  • Kline, P. (1999). The handbook of psychological testing. London: Routledge. Kornfeld, M. (2010). The effect of class size on student achievement in a rural State. Educational Leadership and Policy, 28, 34-44
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S. & Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme, 2(1), 132-139.
  • Kutlu, Ö. (2004). Türkiye’de demokrasi anlayışının gelişmesini sağlayacak bir yol: Okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesi. Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu. Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • Larson, J. C. (2000). The role of teacher background and preparation in students’ algebra success. Research Report. Rockville, MD: Montgomery County Public Schools.
  • Linnakyla, P., Malin, A. & Taube, K. (2004). Factors behind low reading literacy achievement. Scandinavian Journal of Educational Research. 48(3), 231-249.
  • Luyten, H. (1994). Stability of school effects in Dutch secondary education: The impact of variance across subjects and years. International Journal of Educational Research, 21, 197- 216.
  • Pearson, P. D. (2009). The roots of reading comprehension. 4. Print. USA: Routledge. Rowe, K. (1995). Factor affecting students’ progress in reading. An International Journal of Early Literacy, 2, 1-54
  • Sadioğlu, Ö. & Bilgin, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile cinsiyet ve anne-baba eğitim durumu arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 3, 814–822.
  • Scheerens, J. (1993). Basic school effectiveness research: Item for a research agenda. School Effectiveness and School Improvement, 4, 17-36
  • Tomoff, J. (2000). Measuring NCTM-recommended practices and student achievement with TIMSS. Annual Meeting of the American Educational Research Association. New Orleans, LA.
  • Weinberg, M. (1995). Gender difference in student attitude toward science. Journal of Research in Science Teaching, 32, 387-398
  • West, J., Denton, K. & Germino, E. (2002). America's Kindergartners U.S. Department of Education. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Yağcıoğlu, S. & Değer, A.C. (2002). Üstbilişsel Okuma Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Atölye Çalışması. 2. Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Sempozyumu. İstanbul: Eyüboğlu Öğretim Kurumları Yayınları.
  • Zhong, Y. & Alexander, J. (2007). Academic success: How library services make a difference. ACRL Thirteenth National Conference. Chicago: American Library Association Press.

Factors related to the reading comprehension skills of 4th grade students according to data of PIRLS 2001 Turkey

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 18, 01.10.2015

Öz

Central to a nation’s pursuit of its social, political, and economic goals is a literate and welleducated population. Furthermore, the ability to read is fundamental to individual
intellectual development and personal growth. Knowledge about how well students can
read, together with information about which policy-related factors are implicated in
understanding reading achievement, can provide policy makers and researchers worldwide
with insights into how to improve literacy and reading achievement. The aim of this study is
to model the factors related to the reading comprehension skills of 4th grade students
according to the PIRLS 2001 data. A model has been proposed by making use of the student,
teacher, family questionnaires used in the PIRLS 2001 study, with variables considered as
related to the reading comprehension skills of students, in addition to taking into account the
related literature. A structural equation model has been used in order to define the relation
among the students’ reading comprehension skills and the specifications of the family,
school, teacher and student. Taking into account the regression equation obtained by the
result of the structural equation model analysis, it is seen that the determination coefficient is
0.51. This shows that 0.51 of reading comprehension skills of the Turkish students taking
place in the PIRLS study can be explained by the features of family, school, teacher, and
student, as specified for this study

Kaynakça

  • Aksoy, T. & Link, C. R. (2000). A panel analysis of student mathematics achievement in the US in the 1990s: Does increasing the amount of time in learning activities affect math achievement? Economics of Education Review, 19, 261-277.
  • Anastasi, A. (1982). Psychological testing. New York: Macmillan Publishing. Betts, J. R. & Morell, D. (1999). The determinants of undergraduate grade point average. The relative importance of family background, high school resources, and peer group effects. Journal of Human Resources, 34, 268-293
  • De Jong, R., Westerhof, K. J. & Creemers, B. P. M. (2000). Homework and student math achievement in junior high schools. Educational Research and Evaluation, 6, 56-64
  • Duffey, G. G. & Roehler, L. R. (1993). Improving classroom reading instruction: A decisionmaking approach. Boston, MA: McGraw-Hill.
  • Elly, W. B. (1992). How in the world do students read?: IEA Study of Reading Literacy. The Hague: The International Association for Educational Achievement
  • Erbe, B. (2000). Correlates of School achievement in Chicago elementary schools. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Eren, O. & Henderson, D.J. (2011). Are we wasting our children’s time by giving them more homework? Economics of Education Review, 30, 950-961
  • Farrow, S., Tymms, P. & Henderson, B. (1999). Homework and attainment in primary schools. British Education Research Journal, 25, 323-341
  • Fuller, B. (1987). School effects in the third world. Review of Educational Research, 57, 255-92
  • Gelbal S. (2008). 8. Sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerindeki Etkisi. Eğitim ve Bilim, 150, 1-13
  • Gilson, J. E. (1999). Single-gender education versus coeducation for girls: A study of mathematics achievement and attitudes toward mathematics of middle-school students. American Educational Research Association. Montreal: Quebec Publications. Güldenoğlu, B., Kargın, T. & Miller, P. (2012) Comparing the word processing and reading comprehension of skilled and less skilled readers. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(4), 2822-2828.
  • Hodges, R. & White, W. G. (2001). Encouraging high-risk student participation in tutoring and supplemental instruction. Journal of Developmental Education, 24, 2-10.
  • International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) (2001). Framework and Specifications for PIRLS Assessment. Boston.
  • Jones, I. & White, C. S. (2000). Family composition, parental involvement, and young children’s academic achievement. Early Child Development and Care, 161, 71-82.
  • Kaplan, D. S., Liu, X. & Kaplan, H. B. (2001). Influence of parents’ self-feelings and expectations on children’s academic performance. Journal of Educational Research, 94, 360-370
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Kim, S. & Hocevar, D. (1998). Racial differences in eighth grade mathematics: Achievement and opportunity to learn. Clearing House, 28, 175-178
  • Kline, P. (1999). The handbook of psychological testing. London: Routledge. Kornfeld, M. (2010). The effect of class size on student achievement in a rural State. Educational Leadership and Policy, 28, 34-44
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S. & Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme, 2(1), 132-139.
  • Kutlu, Ö. (2004). Türkiye’de demokrasi anlayışının gelişmesini sağlayacak bir yol: Okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesi. Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu. Onsekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale.
  • Larson, J. C. (2000). The role of teacher background and preparation in students’ algebra success. Research Report. Rockville, MD: Montgomery County Public Schools.
  • Linnakyla, P., Malin, A. & Taube, K. (2004). Factors behind low reading literacy achievement. Scandinavian Journal of Educational Research. 48(3), 231-249.
  • Luyten, H. (1994). Stability of school effects in Dutch secondary education: The impact of variance across subjects and years. International Journal of Educational Research, 21, 197- 216.
  • Pearson, P. D. (2009). The roots of reading comprehension. 4. Print. USA: Routledge. Rowe, K. (1995). Factor affecting students’ progress in reading. An International Journal of Early Literacy, 2, 1-54
  • Sadioğlu, Ö. & Bilgin, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile cinsiyet ve anne-baba eğitim durumu arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 3, 814–822.
  • Scheerens, J. (1993). Basic school effectiveness research: Item for a research agenda. School Effectiveness and School Improvement, 4, 17-36
  • Tomoff, J. (2000). Measuring NCTM-recommended practices and student achievement with TIMSS. Annual Meeting of the American Educational Research Association. New Orleans, LA.
  • Weinberg, M. (1995). Gender difference in student attitude toward science. Journal of Research in Science Teaching, 32, 387-398
  • West, J., Denton, K. & Germino, E. (2002). America's Kindergartners U.S. Department of Education. Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Yağcıoğlu, S. & Değer, A.C. (2002). Üstbilişsel Okuma Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Atölye Çalışması. 2. Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı Sempozyumu. İstanbul: Eyüboğlu Öğretim Kurumları Yayınları.
  • Zhong, Y. & Alexander, J. (2007). Academic success: How library services make a difference. ACRL Thirteenth National Conference. Chicago: American Library Association Press.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA67RA42AD
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aslıhan Erman Aslanoğlu Bu kişi benim

Ömer Kutlu

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erman Aslanoğlu, A., & Kutlu, Ö. (2015). [PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1-18.
AMA Erman Aslanoğlu A, Kutlu Ö. [PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]. EBAD - JESR. Ekim 2015;5(2):1-18.
Chicago Erman Aslanoğlu, Aslıhan, ve Ömer Kutlu. “[PIRLS 2001 Türkiye Verilerine göre 4. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu Anlama Becerileriyle ilişkili faktörler]”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, sy. 2 (Ekim 2015): 1-18.
EndNote Erman Aslanoğlu A, Kutlu Ö (01 Ekim 2015) [PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5 2 1–18.
IEEE A. Erman Aslanoğlu ve Ö. Kutlu, “[PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]”, EBAD - JESR, c. 5, sy. 2, ss. 1–18, 2015.
ISNAD Erman Aslanoğlu, Aslıhan - Kutlu, Ömer. “[PIRLS 2001 Türkiye Verilerine göre 4. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu Anlama Becerileriyle ilişkili faktörler]”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5/2 (Ekim 2015), 1-18.
JAMA Erman Aslanoğlu A, Kutlu Ö. [PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]. EBAD - JESR. 2015;5:1–18.
MLA Erman Aslanoğlu, Aslıhan ve Ömer Kutlu. “[PIRLS 2001 Türkiye Verilerine göre 4. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu Anlama Becerileriyle ilişkili faktörler]”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 2, 2015, ss. 1-18.
Vancouver Erman Aslanoğlu A, Kutlu Ö. [PIRLS 2001 Türkiye verilerine göre 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileriyle ilişkili faktörler]. EBAD - JESR. 2015;5(2):1-18.