Bireysel yeteneklerin ön plana çıktığı günümüz toplumlarında bireyler, toplumsal
yaşamda gereksinimlerini gidermek, duygu ve düşüncelerini başkalarıyla paylaşmak, bilgi
kazanmak ve denge içinde yaşayabilmek için toplumdaki diğer bireylerle iletişim kurmak
zorundadırlar. Bireyler arası iletişimin en temel öğesi olan dilin etkili kullanımı, hem
bireylerin toplum içinde diğer bireylerle iyi bir iletişim kurmasına hem de temel dil becerileri
olarak kabul edilen dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesine bağlı
olarak, eğitim alanındaki öğrenmelerin daha etkili bir şekilde gerçekleşmesine olanak sağlar.
Okuma, kişinin bilgilenmesini, gelişmesini ve eğlenmesini sağlayan bir eylemdir. Kişi sadece
ders içerikli değil, ders dışı kitaplar da okuyarak farklı yerleri, yaşantıları tanıyabilir, yeni
tatları öğrenebilir. Genel bir tanımla okuma; basılı ya da yazılı sözcükleri duyu organları
yoluyla algılama, bunları anlamlandırıp kavrama sürecidir. Okuma becerisi, özellikle
ilköğretimde, bütün derslerin temelini oluşturur. Çünkü öğrenciler, okuma becerilerini
geliştirdikçe düşünce yapısı ve yorum gücü gelişen, duygu ve beğeni inceliği kazanan,
ulusal ve evrensel kültür birikimini algılamaya başlayan, kimliğini geliştiren bireyler olmaya
başlarlar. Bunun yanı sıra okuma becerisini geliştiren bir öğrenci, öteki dersleri de büyük
ölçüde başarmaktadır.
PIRLS Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesi Okuma başarısı Öğrenci başarısı
Central to a nation’s pursuit of its social, political, and economic goals is a literate and welleducated population. Furthermore, the ability to read is fundamental to individual
intellectual development and personal growth. Knowledge about how well students can
read, together with information about which policy-related factors are implicated in
understanding reading achievement, can provide policy makers and researchers worldwide
with insights into how to improve literacy and reading achievement. The aim of this study is
to model the factors related to the reading comprehension skills of 4th grade students
according to the PIRLS 2001 data. A model has been proposed by making use of the student,
teacher, family questionnaires used in the PIRLS 2001 study, with variables considered as
related to the reading comprehension skills of students, in addition to taking into account the
related literature. A structural equation model has been used in order to define the relation
among the students’ reading comprehension skills and the specifications of the family,
school, teacher and student. Taking into account the regression equation obtained by the
result of the structural equation model analysis, it is seen that the determination coefficient is
0.51. This shows that 0.51 of reading comprehension skills of the Turkish students taking
place in the PIRLS study can be explained by the features of family, school, teacher, and
student, as specified for this study
PIRLS Assess of reading comprehension skill Reading achievement student achievement
Diğer ID | JA67RA42AD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 |