Bu araştırmada, hizmet öncesi öğretmen eğitiminde argümantasyonun farklı şekillerde
işleniş modelinin fen-teknoloji öğretmen adaylarının biliş üstü ve mantıksal düşünme
becerilerine etkisini inceleyerek, argümantasyonla ilgili görüşlerin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 ve 2011-2012 öğretim yılı Hacettepe
Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim gören 135 kişilik grup oluşturmaktadır.
Araştırma yöntemi olarak deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu desen, veri
toplama yöntemlerinden ise nitel ve nicel verilerin bir arada kullanıldığı yöntem tercih
edilmiştir. Çalışmanın nicel boyutunda, verilerin toplanmasında “Üst Bilişe Yönelimli Sınıf
Çevresi Ölçeği-Fen” ve “Mantıksal Düşünme Becerileri Ölçeği” gruplara uygulanmış ve bu
becerilerin etkisinin incelenmesinde t-testi kullanılmıştır. Nitel boyutta ise argümantasyona
dayalı uygulamaların öğretmen adayları üzerindeki yansımalarını belirlemek üzere,
öğretmen adaylarıyla yapılan görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi ile analiz
edilmiştir. Nicel veriler incelendiğinde, gruplar arasında bu becerilere ilişkin dersin
argümantasyona dayandırılarak işlendiği grubun olumlu yönde etkilendiği görülmektedir.
Nitel veriler incelendiğinde ise, öğretmen adaylarının dersin işlenişi, fen-teknoloji eğitimiyle
argümantasyonun ilişkilendirilmesi, argümantasyonun fen-teknoloji eğitiminde kazandırılan
becerilere etkisi, öğretmenlik süresince argümantasyonu derslerde kullanma, fen-teknoloji
eğitiminde argümantasyonun kullanılabilirliği, argümantasyonun diğer yöntem-tekniklerle
ilişkilendirilmesi ve kıyaslanması, argümantasyonun avantajları ve sınırlılıkları,
argümantasyon uygulamalarında öğretmenin rolü temalarına ilişkin görüşler belirttikleri
görülmektedir. Çalışmanın sonucunda argümantasyona dayalı etkinliklerin farklı derslerde
ve her branştaki öğretmen adaylarına disiplinler arası boyutlarda uygulanması önerilmiştir
Fen-teknoloji eğitimi Argümantasyon Biliş üstü becerileri Mantıksal düşünme becerileri Öğretmen adayları
In recent years, many studies have focused on the importance of argumentation in
science education (Driver, Newton & Osborne, 2000; Jiménez-Aleixandre, Rodriguez &
Dusch, 2000; Kelly & Takao, 2002; Kaya, 2005; Yeşiloğlu, 2007; Gültepe, 2011). These studies
emphasize the importance of students having discussions with the teacher and with each
other in order to learn scientific information (Schwarz, Neuman, Gil & Ilya, 2003) and to use
argumentation.
We learn most of what we know from teachers or experts of one kind or another,
which is not surprising in our highly-specialized modern society. However, it is possible to
rely too heavily on experts, and this approach to learning and knowledge tends to encourage
passivity and receptiveness rather than inventiveness and imagination. We tend to think that
because teachers and experts know more about the subject than the rest of us, we must seek
and rely on their judgment. One can gain understanding in any subject by thinking it
through for oneself, by being imaginative and inventive rather than simply accepting an
expert’s opinion. For this reason, this paper concentrates on the arguments of experts for a
wide range of ideas and shows how only a relatively slight knowledge of the subject is
required to evaluate these arguments oneself (Fisher, 2004).
Works on argumentation draw from two related frameworks. One framework is
related to science studies and highlights the importance of discourse in the construction of
scientific knowledge. A second framework is about the sociocultural perspective and points
to the role of social interaction in learning and thinking processes, purporting that higher
thinking processes originate from socially mediated activities, and particularly through the
mediation of language. From these approaches, a view can be derived about science learning
in terms of the appropriation of community practices that promote the modes of
communication required to sustain scientific discourse. Such a view stands in contrast to the
traditional views of science learning that focus only on outcomes such as problem solving,
learning concepts or developing science-process skills (Jiménez-Aleixandre & Erduran, 2007).
In the literature, the definition of argumentation is evaluated in terms of concepts
such as product or process, dialogical or monological, individual or social, verbal or written.
In definitions discussed by various authors, argumentation is defined as a process of
persuasion that uses evidence in the construction of scientific knowledge by an individual or
group
Science-technology education Argumentation (Discussion Theory) Teacher candidates.
Diğer ID | JA32AK28EE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2 |