BibTex RIS Kaynak Göster

TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 189 - 203, 01.10.2014

Öz

Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezine devam etme hakkı kazanan, üstün yetenekli ve üstün zekâlı öğrencilerin, TKT 7-11 sonuçlarına göre yetenek alanlarının analizidir. Araştırmanın evreni 2007- 2013 yılları arasında, Giresun Bilim ve Sanat Merkezi’ne devam etme hakkı kazanan 243 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem alınmamış, evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın verileri, üstün yetenekli öğrencilerin, TKT 7-11 testinde yer alan sorulara verdikleri yanıtlardan elde edilmiştir. Çalışma grubunun TKT 7-11 testinde yer alan sorulara verdiği yanıtlardan elde edilen verilerin frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma puanları analiz edilmiştir. Değişkenlere ilişkin puanlar arasındaki farklılıkları belirlemede, bağımsız t-testinden ve ANOVA’dan yararlanılmıştır. Üstün yetenekli öğrenciler, TKT 7-11 testinde yer alan soruların %80’ini doğru yanıtlamıştır. Öğrencilerin TKT 7-11 testinde yer alan sorulara verdikleri yanıtlara göre yetenek alanları, ayırt etme yeteneği, akıl yürütme yeteneği, sayı yeteneği, dil yeteneği, şekil-uzay yeteneği şeklinde sıralanmaktadır. Bağımsız t-testi sonuçlarına göre, araştırmaya katılan öğrencilerin yetenek alanlarına ilişkin puanlar arasında; cinsiyet ve yerleşim yeri değişkenleri açısından akıl yürütme yeteneği alt boyutunda, istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar görülmektedir. Yaş değişkeni açısından ise dil yeteneği, akıl yürütme yeteneği ve şekil-uzay yeteneği ve sayı yeteneği alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar görülmektedir

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Anastasi, A. (1991). Psychological testing. USA: Macmillan Publishing Company.
  • Atılgan, H. (2005). Türkçeye uyarlanmış temel kabiliyetler testi (TKT) 7-11'in yapı geçerliği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (24), 57-72.
  • Bildiren, A.& Uzun, M. (2007). Üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesine yönelik bir tanılama yönteminin kullanılabilirliğinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 31-39.
  • Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi (2009). Tebliğler Dergisi. Yayım Tarihi: Mart 2009. Sayısı: 2618.
  • Bouck, E. C. (2004). How size and setting impact education in rural schools. The Rural Educator, 3 (25), 38-42.
  • Boydak, A. (2001). Öğrenme stilleri. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Carter, P. (2005). The complete book of intelligence tests. England: John Wiley&Sons.
  • Cohen, R. J., Swerdlik, M. E. & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. USA:
  • Mayfield Publishing.
  • Colangelo, N., Assouline, S. G., Baldus, C. M. & New, J. K. (2003). Gifted education in rural schools. Handbook of Gifted Education. (Eds. N. Colangelo & G.A. Davis). USA: Allyn & Bacon Inc.
  • Cronbach, L. J. (1984). Essentials of psychological testing. USA: Harper & Sons Inc.
  • Dean, G. (2008). English for gifted and talented students 11–18. USA: Sage Publications.
  • Delisle, J. R. &Lewis, B. A. (2003). The survival guide for teachers of gifted kids. USA: Barnes & Noble Publishing.
  • Feldman, D. H. (2003). A developmental, evolutionary perspective on giftedness. (Ed. J. H. Borland). Rethinking gifted education. UK: Teacher College Press. pp. 9-33.
  • Ford, R. V. & Gardner, H. (1991). Giftedness from a multiple intelligence perspective: Handbook of gifted education. USA: Allyn &Bacon Publishing.
  • Freeman, J. (1993). Parents and families in nurturing giftedness and talent. (Eds. K. Heller, F. J. Mönks & A. H. Passow). International handbook of research and development of giftedness and talent. UK: Pergamon Press. pp. 669-683.
  • Gallaher, J. J. (2008). Psychology, psychologists and gifted students. (Ed. Steven I. Pfeiffer). Giftedness in children. USA: Springer Science Business Media Press. pp. 309-326.
  • Gallagher, S., Susen R. S. & Merrotsy, P. (2011). Teachers’ perceptions of the socioemotional development of intellectually gifted primary aged students and their attitudes towards ability grouping and acceleration. Gifted and Talented International, 26 (1), 11- 23.
  • Gustafsson, J. E. (1990). Models of intelligence. (Eds. H. J. Walberg& G. D. Haertel). The international encyclopedia of educational evaluation. USA: Pergamon Press. pp.38-51.
  • Kaptan, S. (1989). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Ankara: Tekışık Yayınları.
  • Knopfelmacher, S.& Kronborg, L. (2003). Characteristics, competencies and classroom strategies of effective teachers of gifted and talented students. (Eds. L. Kronborg & S. Knopfelmacher). Proceedings from the 9th National Conference of the Australian Association for the Education of Gifted and Talented Students, Sydney, Australia. pp.91-104.
  • Kuzgun, Y. & Deryakulu, D. (2006). Eğitimde bireysel farklılıklar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (2), 316-321.
  • Lovecky, D. V. (1993). The quest for meaning: Counseling issues with gifted children and adolescents. (Ed. L. K. Silverman). Counseling the gifted and talented. USA: Love Publishing.
  • Maker, J. & Schiever, S. W. (2010). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. USA: PRO-ED Inc.
  • MEB (2007). Üstün zekâ ve özel yetenekli çocuklar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Metin, N. (1999). Üstün yetenekli çocuklar. Ankara: Öz Aşama Matbaacılık.
  • Moore, A. D. (1992). Gifted and talented children and youth. (Ed. L. M. Bullock). Exceptionalities in children and youth. USA: Allyn and Bacon Inc. pp. 420-448.
  • Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Özmen, H. (2005). Öğrenme kuramları ve fen bilimleri öğretimindeki uygulamaları. (Ed. Salih Çepni). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. ss. 20-64.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M. & Eripek, S. (2002). Özel eğitime muhtaç çocuklar: Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Porter, L. (2005). Gifted young children. Australia: Allen & Unwin Publishing.
  • Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for gifted. USA: Creative Learning Press.
  • Smith, S. & Laura, R. (2009). Repersonalising educational ecologies to nurture the social and affective needs of gifted children. Asia-Pacific Journal of Gifted and Talented Education, 1 (1), 23-40.
  • Şahan, H. H. (2008). Zenginleştirilmiş öğretim etkinliklerinin ilköğretim 3. sınıf matematik dersi öğretim programındaki kazanımların gerçekleşme düzeyine ve öğrencilerin akademik özgüven özelliklerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56, 607-632.
  • VanTassel-Baska, J. (1998). Excellence in educating gifted and talented learners. USA: Love Publishing Company.
  • Yıldırım-Doğru, S. S., Alabay, E. & Kayılı, G. (2010). Normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 9 (3), 828-840.

An analysis of gifted students’ capabilities according to the results of TKT 7-11 test

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 189 - 203, 01.10.2014

Öz

The purpose of this research is to analyze the ability fields of the gifted students
according to the results of the TKT 7-11 test. The study was carried out in a survey model.
The research population was considered as a study group. The study was conducted on 243
gifted students who attend to Giresun Science and Art Centre in accordance with the IQ tests
results which applied from 2007 to 2013. The frequency, percentage, mean and standard
deviation scores obtained from the study group’s answers to questions on the TKT 7-11 test
were analyzed. Independent t-test and ANOVA were used to determine the differences
between the variables.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Anastasi, A. (1991). Psychological testing. USA: Macmillan Publishing Company.
  • Atılgan, H. (2005). Türkçeye uyarlanmış temel kabiliyetler testi (TKT) 7-11'in yapı geçerliği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (24), 57-72.
  • Bildiren, A.& Uzun, M. (2007). Üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesine yönelik bir tanılama yönteminin kullanılabilirliğinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 31-39.
  • Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi (2009). Tebliğler Dergisi. Yayım Tarihi: Mart 2009. Sayısı: 2618.
  • Bouck, E. C. (2004). How size and setting impact education in rural schools. The Rural Educator, 3 (25), 38-42.
  • Boydak, A. (2001). Öğrenme stilleri. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Carter, P. (2005). The complete book of intelligence tests. England: John Wiley&Sons.
  • Cohen, R. J., Swerdlik, M. E. & Phillips, S. M. (1996). Psychological testing and assessment. USA:
  • Mayfield Publishing.
  • Colangelo, N., Assouline, S. G., Baldus, C. M. & New, J. K. (2003). Gifted education in rural schools. Handbook of Gifted Education. (Eds. N. Colangelo & G.A. Davis). USA: Allyn & Bacon Inc.
  • Cronbach, L. J. (1984). Essentials of psychological testing. USA: Harper & Sons Inc.
  • Dean, G. (2008). English for gifted and talented students 11–18. USA: Sage Publications.
  • Delisle, J. R. &Lewis, B. A. (2003). The survival guide for teachers of gifted kids. USA: Barnes & Noble Publishing.
  • Feldman, D. H. (2003). A developmental, evolutionary perspective on giftedness. (Ed. J. H. Borland). Rethinking gifted education. UK: Teacher College Press. pp. 9-33.
  • Ford, R. V. & Gardner, H. (1991). Giftedness from a multiple intelligence perspective: Handbook of gifted education. USA: Allyn &Bacon Publishing.
  • Freeman, J. (1993). Parents and families in nurturing giftedness and talent. (Eds. K. Heller, F. J. Mönks & A. H. Passow). International handbook of research and development of giftedness and talent. UK: Pergamon Press. pp. 669-683.
  • Gallaher, J. J. (2008). Psychology, psychologists and gifted students. (Ed. Steven I. Pfeiffer). Giftedness in children. USA: Springer Science Business Media Press. pp. 309-326.
  • Gallagher, S., Susen R. S. & Merrotsy, P. (2011). Teachers’ perceptions of the socioemotional development of intellectually gifted primary aged students and their attitudes towards ability grouping and acceleration. Gifted and Talented International, 26 (1), 11- 23.
  • Gustafsson, J. E. (1990). Models of intelligence. (Eds. H. J. Walberg& G. D. Haertel). The international encyclopedia of educational evaluation. USA: Pergamon Press. pp.38-51.
  • Kaptan, S. (1989). Bilimsel araştırma ve gözlem teknikleri. Ankara: Tekışık Yayınları.
  • Knopfelmacher, S.& Kronborg, L. (2003). Characteristics, competencies and classroom strategies of effective teachers of gifted and talented students. (Eds. L. Kronborg & S. Knopfelmacher). Proceedings from the 9th National Conference of the Australian Association for the Education of Gifted and Talented Students, Sydney, Australia. pp.91-104.
  • Kuzgun, Y. & Deryakulu, D. (2006). Eğitimde bireysel farklılıklar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (2), 316-321.
  • Lovecky, D. V. (1993). The quest for meaning: Counseling issues with gifted children and adolescents. (Ed. L. K. Silverman). Counseling the gifted and talented. USA: Love Publishing.
  • Maker, J. & Schiever, S. W. (2010). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. USA: PRO-ED Inc.
  • MEB (2007). Üstün zekâ ve özel yetenekli çocuklar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Metin, N. (1999). Üstün yetenekli çocuklar. Ankara: Öz Aşama Matbaacılık.
  • Moore, A. D. (1992). Gifted and talented children and youth. (Ed. L. M. Bullock). Exceptionalities in children and youth. USA: Allyn and Bacon Inc. pp. 420-448.
  • Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Özmen, H. (2005). Öğrenme kuramları ve fen bilimleri öğretimindeki uygulamaları. (Ed. Salih Çepni). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. ss. 20-64.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M. & Eripek, S. (2002). Özel eğitime muhtaç çocuklar: Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Porter, L. (2005). Gifted young children. Australia: Allen & Unwin Publishing.
  • Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for gifted. USA: Creative Learning Press.
  • Smith, S. & Laura, R. (2009). Repersonalising educational ecologies to nurture the social and affective needs of gifted children. Asia-Pacific Journal of Gifted and Talented Education, 1 (1), 23-40.
  • Şahan, H. H. (2008). Zenginleştirilmiş öğretim etkinliklerinin ilköğretim 3. sınıf matematik dersi öğretim programındaki kazanımların gerçekleşme düzeyine ve öğrencilerin akademik özgüven özelliklerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56, 607-632.
  • VanTassel-Baska, J. (1998). Excellence in educating gifted and talented learners. USA: Love Publishing Company.
  • Yıldırım-Doğru, S. S., Alabay, E. & Kayılı, G. (2010). Normal gelişim gösteren ve öğrenme güçlüğü olan çocukların sözcük dağarcığı ile dili anlama düzeylerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 9 (3), 828-840.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA46PU96TB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şenol Sezer

Sedat Sarıgül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezer, Ş., & Sarıgül, S. (2014). TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 189-203.
AMA Sezer Ş, Sarıgül S. TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi. EBAD - JESR. Ekim 2014;4(2):189-203.
Chicago Sezer, Şenol, ve Sedat Sarıgül. “TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün Yetenekli öğrencilerin Yetenek alanlarının Analizi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4, sy. 2 (Ekim 2014): 189-203.
EndNote Sezer Ş, Sarıgül S (01 Ekim 2014) TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4 2 189–203.
IEEE Ş. Sezer ve S. Sarıgül, “TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi”, EBAD - JESR, c. 4, sy. 2, ss. 189–203, 2014.
ISNAD Sezer, Şenol - Sarıgül, Sedat. “TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün Yetenekli öğrencilerin Yetenek alanlarının Analizi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4/2 (Ekim 2014), 189-203.
JAMA Sezer Ş, Sarıgül S. TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi. EBAD - JESR. 2014;4:189–203.
MLA Sezer, Şenol ve Sedat Sarıgül. “TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün Yetenekli öğrencilerin Yetenek alanlarının Analizi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 2, 2014, ss. 189-03.
Vancouver Sezer Ş, Sarıgül S. TKT 7-11 sonuçlarına göre üstün yetenekli öğrencilerin yetenek alanlarının analizi. EBAD - JESR. 2014;4(2):189-203.