BibTex RIS Kaynak Göster

Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 21, 01.04.2015

Öz

Bilimsel ve teknolojik alanlarda yaşanan hızlı değişimler, tüm toplumsal alt sistemleri
dönüştürmektedir. Ekonomik, sosyal ve politik dinamikler eğitim örgütlerinin niteliğini
değiştirerek eğitim liderliğinin yeniden tanımlanmasını zorunlu kılmaktadır (Murphy &
Shipman, 1999). Eğitim liderleri sosyal hayatı etkileyen tüm değişimlere hızlı bir şekilde
yanıt vermek zorundadırlar. Bu nedenle liderlerin işinin zamanla nasıl değiştiğinin analiz
edilmesi gerekmektedir (Eacott, 2011a). Eğitim liderliğinin değişen bir yapıda olması, okul
yöneticilerinin eğitim lideri rolü üstlenebilmeleri için sahip olmaları gereken niteliklerde de
sürekli bir değişim ihtiyacı oluşturmaktadır. Bu noktada eğitim liderlerine değişen koşullar
bağlamında ihtiyaç duyulan nitelikleri kazandırabilmek için liderlik geliştirme programları
işe koşulmaktadır. Günümüzde okul yöneticilerinin sosyal, demografik ve politik
değişikliklere cevap verebilmeleri için, etkili bir liderlik geliştirme programına dahil olmaları
önemli bir gereklilik haline gelmiştir (Hale & Moorman, 2003). Bu amaçla yürütülen Liderlik
Geliştirme Programları, üniversiteler ve çeşitli kurumlar tarafından okul müdürlüğü ve
yardımcılığı pozisyonlarına yönetici adaylarını hazırlamak için yürütülen programlardır
(Sanzo & Myran, 2012).

Kaynakça

  • Alkın, C. & Ünsar, S. (2007). Liderlik özellikleri ve davranışlarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (3), 75-94.
  • Anıl, D. & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Arslan, H. & Beytekin, O. F. (2004). İlköğretim okul müdürleri için eğitim liderliği standartlarının araştırılması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 6-9 Temmuz 2004. Malatya.
  • Arslantaş, H. İ. & Özkan, M. (2014). Öğretmen ve yönetici gözüyle etkili okulda yönetici özelliklerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 181-193.
  • Aslan, H. & Karip, E. (2014). Okul müdürlerinin liderlik standartlarının geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20 (3), 255-279.
  • Australian Institute for Teaching and School Leadership (2011). Australian professional standard for principals. http://www.aitsl.edu.au/australian-professional-standard-for- principals. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Avolio, B. J. & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16, 315-338.
  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı (SBS) başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2 (2), 200-209.
  • Barnett, B. G. (1992). Using alternative assessment measures in educational leadership preparation programs: Educational platforms and portfolios. Journal of Personnel Evaluation in Education, 6, 141-151.
  • Barnett, B. G. (1995). Portfolio use in educational leadership preparation programs: From theory to practice. Innovative Higher Education, 19(3), 197-206.
  • Barnett, B. G. & Brill, A. D. (1990). Building reflection into administrative training programs. Journal of Personnel Evaluation in Education, 3, 179-192.
  • Bates, R. & Eacott, S. (2008). Teaching educational leadership and administration in Australia. Journal of Educational Administration and History, 40 (2), 149-160.
  • Biesta, G. J. J. & Miron, L. F. (2002). The new discourses on educational leadership: An introduction. Studies in Philosophy and Education, 21, 101-107.
  • Browne-Ferrigno, T. & Fusarelli, B. C. (2005). The Kentucky principalship: Model of school leadership reconfigured by ISLLC standards and reform policy implementation. Leadership and Policy in Schools, 4 (2), 127-156.
  • Choy, S. & Lidstone, J. (2013). Evaluating leadership development using the most significant change technique. Studies in Educational Evaluation, 39, 218-224.
  • Coelli, M. & Green, D. A. (2012). Leadership effects: School principals and student outcomes. Economics of Education Review, 31, 92-109.
  • Connecticut State Department of Education (2012). Common core of leading: Connecticut school leadership standards. http://www.sde.ct.gov/sde/lib/sde/pdf/educatorstandards/ccl- csls.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Connolly, M., Connolly, U. & James, C. (2000). Leadership in educational change. British Journal of Management, 11, 61-70.
  • Çetin, N. (2008). Kuramsal liderlik çözümlemelerinin ışığında, okul müdürlüğü ve eğitilebilir durumsal liderlik özellikleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 74-84.
  • Dries, N. & Pepermans, R. (2012). How to identify leadership potential: Development and testing of a consensus model. Human Resource Management, 51 (3), 361-385.
  • Eacott, S. (2011a). Leadership strategies: Re-conceptualising strategy for educational leadership. School Leadership & Management: Formerly School Organisation, 31 (1), 35-46.
  • Eacott, S. (2011b). Preparing ‘educational’ leaders in managerialist times: An Australian story. Journal of Educational Administration and History, 43 (1), 43-59.
  • English, F. W. (2012). Bourdieu's misrecognition: Why educational leadership standards will not reform schools or leadership. Journal of Educational Administration and History, 44 (2), 155-170.
  • Florida Department of Education (2011). Florida principal leadership standards. http://www.fldoe.org/profdev/fpls.asp. Retrieval Date: September 1, 2014
  • Gedikoğlu, T. & Bülbül, S. (2009). Liderlik standartları inanç boyutu açısından ilköğretim okulu müdürlerinin yönetsel yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, 182, 123-148.
  • Grand Canyon University (2013). College of Education school leadership preparation programs manual. Leadership-Preparation-Programs-Manual.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014
  • Gunter, H. & Ribbins, P. (2003). The field of educational leadership: Studying maps and mapping studies. British Journal of Educational Studies, 51 (3), 254-281.
  • Güler, N. & Anıl, D. (2009). Scaling through pair-wise comparison method in required characteristics of students applying for post graduate programs. International Journal of Human Sciences, 6 (1), 627-639.
  • Güvendir, E. (2013). Prospective foreign language teachers' preference of teaching methods for the language acquisition course in Turkish higher education. Education, 134 (1), 25- 34.
  • Hale, E. L. & Moorman, H. N. (2003). Preparing school principals: A national perspective on policy and program innovations. Institute for Educational Leadership Washington, D.C. and Illinois Education Research Council, Edwardsville, Illinois.
  • Kan, A. (2008). Yargıcı kararlarına dayalı ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 186-194.
  • Kanokorn, S., Pongtorn, P. & Ngang, T.K. (2014). Collaborative action professional development of school principals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 77-81.
  • Massachusetts Department of Elementary & Secondary Education (2012). Guidelines for the preparation of administrative leaders. Professional standards and indicators for administrative leadership. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Moos, L. (2003). Educational leadership: Leadership for/as Bildung? International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 6 (1), 19-33.
  • Morrison, A.R. (2013). Educational leadership and change: Structural challenges in the implementation of a shifting paradigm. School Leadership & Management: Formerly School Organization, 33 (4), 412-424.
  • Muir, D. (2014). Mentoring and leader identity development: A case study. Human Resource Development Quarterly, 25 (3), 349-379.
  • Mullen, C. A. & Cairns, S. S. (2001). The principal's apprentice: Mentoring aspiring school administrators through relevant preparation. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 9 (2), 125-152.
  • Mumford, M. D., Hunter, S. T., Eubanks, D. L., Bedell, K. E. & Murphy, S. T. (2007). Developing leaders for creative efforts: A domain-based approach to leadership development. Human Resource Management Review, 17, 402-417.
  • Murphy, J. & Shipman, N. (1999). The interstate school leaders licensure consortium: A standards-based approach to strengthening educational leadership. Journal of Personnel Evaluation in Education, 13 (3), 205-224.
  • National Association of Secondary School Principals [NASSP] (2001). 21st century school administrator http://www.nassp.org/Content/158/21st_Cent_self_and_observer_asmt.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014. skills.
  • National Policy Board for Educational Administration (2002). Standards for advanced programs in educational leadership for principals, superintendents, curriculum directors, and supervisors. http://www.ncate.org/LinkClick.aspx?fileticket=jz0BsFs7A80%3D&tabid=676. Retrieval Date: September 1, 2014
  • National Policy Board for Educational Administration (NPBEA) (2011). Educational leadership standards [ELCC]. Educational leadership program recognition standards: Building level. http://www.ncate.org/LinkClick.aspx?fileticket=zRZI73R0nOQ%3D&tabid=676. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • New Jersey Association of School Administrators (n.d.). New Jersey standards for school leaders. http://www.njasa.net/domain/56. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Nicolaidou, M. & Petridou, A. (2011). Echoing school leaders' voices in Cyprus: A study of novice school leaders' perceptions regarding leadership professional development. Professional Development in Education, 37 (5), 721-740.
  • Öğretmen, T. (2008). Alan tercih envanteri: Ölçeklenmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 507-522.
  • Özer-Özkan, Y. & Acar-Güvendir, M. (2013). Öğrencilerin ölçme ve değerlendirme dersinin sunulmasında tercih ettikleri öğretim yöntemleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4 (1), 1-14.
  • Özer, Y. & Acar, M. (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (40), 89-101.
  • Özkan, M. & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (1), 311-330.
  • Piaw, C. Y., Hee, T. F., Ismail, N. R. & Ying, L. H. (2014). Factors of leadership skills of secondary school principals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 5125-5129.
  • Polat, B. & Göksel, H. Ç. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal aktivite tercihlerinin ikili karşılaştırmalı ölçekleme yöntemiyle belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1), 88-100.
  • Quatro, S. A., Waldman, D. A. & Galvin, B. M. (2007). Developing holistic leaders: Four domains for leadership development and practice. Human Resource Management Review, 17, 427–441.
  • Rajamanickam, M. (2002). Modern psychophysical and scaling methods and experimentation. New Delhi: Concept Publishing Company.
  • Rhode Island Department of Education (2008). Standards for educational leadership in Rhode Island. Administrators-Excellent-Educators/Educator-Certification/Cert-main- page/Leadership-Standards-1292009.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Sanzo, K.L. & Myran, S. (2012). Learning from the evolution of a university-district partnership. Successful school leadership preparation and development (Eds: K. Sanzo, S. Myran & A. H. Normore). Wagon Lane, Bingley, UK: Emerald Group Publishing. pp. 165-182.
  • School Administrators of Iowa [SAI](2007). Iowa’s school leadership standards and criteria 2007. http://www.sai-iowa.org/iowa-standards.cfm. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Sergiovanni, T. J. (1991). Constructing and changing theories of practice: The key to preparing school administrators. The Urban Review, 23(1), 39-49.
  • Stone, G. L. & Major, C. H. (2014). Perceived value of university-based continuing education leadership development programs for administrators. The Journal of Continuing Higher Education, 62 (1), 3-16.
  • Sungur-Gül, K. & Özer-Özkan, Y. (2013). Fen ve teknoloji özel alan yeterlilikleri önem düzeyinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4), 867-881.
  • Tharenou, P. & Lyndon, J. T. (1990). The effect of a supervisory development program on leadership style. Journal of Business and Psychology, 4 (3), 365-373.
  • The Council of Chief State School Officers (2008). Educational leadership policy standards: ISLLC 2008. As adopted by the National Policy Board for Educational Administration. Washington, DC. University http://soe.unc.edu/academics/requirements/standards/NCDPI- ELCC_Educational_Leaders_Standards.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-83.
  • Turan, S. & Şişman, M. (2000). Okul yöneticileri için standartlar: Eğitim yöneticilerinin bilgi temelleri üzerine düşünceler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (4), 68-87.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Utah Education Network [UEN] (2011). Utah educational leadership standards. http://www.uen.org/k12educator/uels/. Retrieval Date: September 1, 2014
  • WestEd and the Association of California School Administrators (2004). California professional standards http://www.wested.org/online_pubs/cpsel_standards.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014 for educational leaders.
  • Wong, P-M. (2004). The professional development of school principals: Insights from evaluating a programme in Hong Kong. School Leadership & Management: Formerly School Organisation, 24 (2), 139-162.
  • Zorn, D. & Boler, M. (2007). Rethinking emotions and educational leadership. International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 10 (2), 137-151.

Educational leadership standards preferred by school administrators in educational leadership development

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 21, 01.04.2015

Öz

The aim of this study is to determine the educational leadership standards considered most important by school administrators in order to develop educational leaders through educational leadership development programs. This study also aims to reveal the development needs of school administrators regarding the educational leadership standards required to be leaders in education. Scaling technique based on rank order judgments was used in order to determine the opinions of school administrators on the importance level of educational leadership standards which can be used to develop educational leaders. The study was performed on 132 school administrators working in the Gaziantep province of Turkey, who were participating in a post-graduate program of Educational Administration Supervision Planning and Economics (EASPE). According to the results, while the most important standard to be involved in educational leadership development programs is the creating of a school culture, the least important standard is administering school resources and processes. Based on the results, it is suggested that educational leadership development programs should be designed in accordance with the needs of school administrators as longterm programs

Kaynakça

  • Alkın, C. & Ünsar, S. (2007). Liderlik özellikleri ve davranışlarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (3), 75-94.
  • Anıl, D. & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Arslan, H. & Beytekin, O. F. (2004). İlköğretim okul müdürleri için eğitim liderliği standartlarının araştırılması. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 6-9 Temmuz 2004. Malatya.
  • Arslantaş, H. İ. & Özkan, M. (2014). Öğretmen ve yönetici gözüyle etkili okulda yönetici özelliklerinin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 181-193.
  • Aslan, H. & Karip, E. (2014). Okul müdürlerinin liderlik standartlarının geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20 (3), 255-279.
  • Australian Institute for Teaching and School Leadership (2011). Australian professional standard for principals. http://www.aitsl.edu.au/australian-professional-standard-for- principals. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Avolio, B. J. & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16, 315-338.
  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı (SBS) başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2 (2), 200-209.
  • Barnett, B. G. (1992). Using alternative assessment measures in educational leadership preparation programs: Educational platforms and portfolios. Journal of Personnel Evaluation in Education, 6, 141-151.
  • Barnett, B. G. (1995). Portfolio use in educational leadership preparation programs: From theory to practice. Innovative Higher Education, 19(3), 197-206.
  • Barnett, B. G. & Brill, A. D. (1990). Building reflection into administrative training programs. Journal of Personnel Evaluation in Education, 3, 179-192.
  • Bates, R. & Eacott, S. (2008). Teaching educational leadership and administration in Australia. Journal of Educational Administration and History, 40 (2), 149-160.
  • Biesta, G. J. J. & Miron, L. F. (2002). The new discourses on educational leadership: An introduction. Studies in Philosophy and Education, 21, 101-107.
  • Browne-Ferrigno, T. & Fusarelli, B. C. (2005). The Kentucky principalship: Model of school leadership reconfigured by ISLLC standards and reform policy implementation. Leadership and Policy in Schools, 4 (2), 127-156.
  • Choy, S. & Lidstone, J. (2013). Evaluating leadership development using the most significant change technique. Studies in Educational Evaluation, 39, 218-224.
  • Coelli, M. & Green, D. A. (2012). Leadership effects: School principals and student outcomes. Economics of Education Review, 31, 92-109.
  • Connecticut State Department of Education (2012). Common core of leading: Connecticut school leadership standards. http://www.sde.ct.gov/sde/lib/sde/pdf/educatorstandards/ccl- csls.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Connolly, M., Connolly, U. & James, C. (2000). Leadership in educational change. British Journal of Management, 11, 61-70.
  • Çetin, N. (2008). Kuramsal liderlik çözümlemelerinin ışığında, okul müdürlüğü ve eğitilebilir durumsal liderlik özellikleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 74-84.
  • Dries, N. & Pepermans, R. (2012). How to identify leadership potential: Development and testing of a consensus model. Human Resource Management, 51 (3), 361-385.
  • Eacott, S. (2011a). Leadership strategies: Re-conceptualising strategy for educational leadership. School Leadership & Management: Formerly School Organisation, 31 (1), 35-46.
  • Eacott, S. (2011b). Preparing ‘educational’ leaders in managerialist times: An Australian story. Journal of Educational Administration and History, 43 (1), 43-59.
  • English, F. W. (2012). Bourdieu's misrecognition: Why educational leadership standards will not reform schools or leadership. Journal of Educational Administration and History, 44 (2), 155-170.
  • Florida Department of Education (2011). Florida principal leadership standards. http://www.fldoe.org/profdev/fpls.asp. Retrieval Date: September 1, 2014
  • Gedikoğlu, T. & Bülbül, S. (2009). Liderlik standartları inanç boyutu açısından ilköğretim okulu müdürlerinin yönetsel yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, 182, 123-148.
  • Grand Canyon University (2013). College of Education school leadership preparation programs manual. Leadership-Preparation-Programs-Manual.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014
  • Gunter, H. & Ribbins, P. (2003). The field of educational leadership: Studying maps and mapping studies. British Journal of Educational Studies, 51 (3), 254-281.
  • Güler, N. & Anıl, D. (2009). Scaling through pair-wise comparison method in required characteristics of students applying for post graduate programs. International Journal of Human Sciences, 6 (1), 627-639.
  • Güvendir, E. (2013). Prospective foreign language teachers' preference of teaching methods for the language acquisition course in Turkish higher education. Education, 134 (1), 25- 34.
  • Hale, E. L. & Moorman, H. N. (2003). Preparing school principals: A national perspective on policy and program innovations. Institute for Educational Leadership Washington, D.C. and Illinois Education Research Council, Edwardsville, Illinois.
  • Kan, A. (2008). Yargıcı kararlarına dayalı ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 186-194.
  • Kanokorn, S., Pongtorn, P. & Ngang, T.K. (2014). Collaborative action professional development of school principals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 77-81.
  • Massachusetts Department of Elementary & Secondary Education (2012). Guidelines for the preparation of administrative leaders. Professional standards and indicators for administrative leadership. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Moos, L. (2003). Educational leadership: Leadership for/as Bildung? International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 6 (1), 19-33.
  • Morrison, A.R. (2013). Educational leadership and change: Structural challenges in the implementation of a shifting paradigm. School Leadership & Management: Formerly School Organization, 33 (4), 412-424.
  • Muir, D. (2014). Mentoring and leader identity development: A case study. Human Resource Development Quarterly, 25 (3), 349-379.
  • Mullen, C. A. & Cairns, S. S. (2001). The principal's apprentice: Mentoring aspiring school administrators through relevant preparation. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 9 (2), 125-152.
  • Mumford, M. D., Hunter, S. T., Eubanks, D. L., Bedell, K. E. & Murphy, S. T. (2007). Developing leaders for creative efforts: A domain-based approach to leadership development. Human Resource Management Review, 17, 402-417.
  • Murphy, J. & Shipman, N. (1999). The interstate school leaders licensure consortium: A standards-based approach to strengthening educational leadership. Journal of Personnel Evaluation in Education, 13 (3), 205-224.
  • National Association of Secondary School Principals [NASSP] (2001). 21st century school administrator http://www.nassp.org/Content/158/21st_Cent_self_and_observer_asmt.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014. skills.
  • National Policy Board for Educational Administration (2002). Standards for advanced programs in educational leadership for principals, superintendents, curriculum directors, and supervisors. http://www.ncate.org/LinkClick.aspx?fileticket=jz0BsFs7A80%3D&tabid=676. Retrieval Date: September 1, 2014
  • National Policy Board for Educational Administration (NPBEA) (2011). Educational leadership standards [ELCC]. Educational leadership program recognition standards: Building level. http://www.ncate.org/LinkClick.aspx?fileticket=zRZI73R0nOQ%3D&tabid=676. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • New Jersey Association of School Administrators (n.d.). New Jersey standards for school leaders. http://www.njasa.net/domain/56. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Nicolaidou, M. & Petridou, A. (2011). Echoing school leaders' voices in Cyprus: A study of novice school leaders' perceptions regarding leadership professional development. Professional Development in Education, 37 (5), 721-740.
  • Öğretmen, T. (2008). Alan tercih envanteri: Ölçeklenmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 507-522.
  • Özer-Özkan, Y. & Acar-Güvendir, M. (2013). Öğrencilerin ölçme ve değerlendirme dersinin sunulmasında tercih ettikleri öğretim yöntemleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4 (1), 1-14.
  • Özer, Y. & Acar, M. (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (40), 89-101.
  • Özkan, M. & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (1), 311-330.
  • Piaw, C. Y., Hee, T. F., Ismail, N. R. & Ying, L. H. (2014). Factors of leadership skills of secondary school principals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 5125-5129.
  • Polat, B. & Göksel, H. Ç. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal aktivite tercihlerinin ikili karşılaştırmalı ölçekleme yöntemiyle belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1), 88-100.
  • Quatro, S. A., Waldman, D. A. & Galvin, B. M. (2007). Developing holistic leaders: Four domains for leadership development and practice. Human Resource Management Review, 17, 427–441.
  • Rajamanickam, M. (2002). Modern psychophysical and scaling methods and experimentation. New Delhi: Concept Publishing Company.
  • Rhode Island Department of Education (2008). Standards for educational leadership in Rhode Island. Administrators-Excellent-Educators/Educator-Certification/Cert-main- page/Leadership-Standards-1292009.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Sanzo, K.L. & Myran, S. (2012). Learning from the evolution of a university-district partnership. Successful school leadership preparation and development (Eds: K. Sanzo, S. Myran & A. H. Normore). Wagon Lane, Bingley, UK: Emerald Group Publishing. pp. 165-182.
  • School Administrators of Iowa [SAI](2007). Iowa’s school leadership standards and criteria 2007. http://www.sai-iowa.org/iowa-standards.cfm. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Sergiovanni, T. J. (1991). Constructing and changing theories of practice: The key to preparing school administrators. The Urban Review, 23(1), 39-49.
  • Stone, G. L. & Major, C. H. (2014). Perceived value of university-based continuing education leadership development programs for administrators. The Journal of Continuing Higher Education, 62 (1), 3-16.
  • Sungur-Gül, K. & Özer-Özkan, Y. (2013). Fen ve teknoloji özel alan yeterlilikleri önem düzeyinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (4), 867-881.
  • Tharenou, P. & Lyndon, J. T. (1990). The effect of a supervisory development program on leadership style. Journal of Business and Psychology, 4 (3), 365-373.
  • The Council of Chief State School Officers (2008). Educational leadership policy standards: ISLLC 2008. As adopted by the National Policy Board for Educational Administration. Washington, DC. University http://soe.unc.edu/academics/requirements/standards/NCDPI- ELCC_Educational_Leaders_Standards.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014.
  • Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-83.
  • Turan, S. & Şişman, M. (2000). Okul yöneticileri için standartlar: Eğitim yöneticilerinin bilgi temelleri üzerine düşünceler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (4), 68-87.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Utah Education Network [UEN] (2011). Utah educational leadership standards. http://www.uen.org/k12educator/uels/. Retrieval Date: September 1, 2014
  • WestEd and the Association of California School Administrators (2004). California professional standards http://www.wested.org/online_pubs/cpsel_standards.pdf. Retrieval Date: September 1, 2014 for educational leaders.
  • Wong, P-M. (2004). The professional development of school principals: Insights from evaluating a programme in Hong Kong. School Leadership & Management: Formerly School Organisation, 24 (2), 139-162.
  • Zorn, D. & Boler, M. (2007). Rethinking emotions and educational leadership. International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 10 (2), 137-151.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA29DE95SV
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Betül Balkar

Metin Özkan

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Balkar, B., & Özkan, M. (2015). Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-21.
AMA Balkar B, Özkan M. Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları. EBAD - JESR. Nisan 2015;5(1):1-21.
Chicago Balkar, Betül, ve Metin Özkan. “Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede Tercih Ettikleri eğitim liderliği Standartları”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2015): 1-21.
EndNote Balkar B, Özkan M (01 Nisan 2015) Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5 1 1–21.
IEEE B. Balkar ve M. Özkan, “Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları”, EBAD - JESR, c. 5, sy. 1, ss. 1–21, 2015.
ISNAD Balkar, Betül - Özkan, Metin. “Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede Tercih Ettikleri eğitim liderliği Standartları”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5/1 (Nisan 2015), 1-21.
JAMA Balkar B, Özkan M. Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları. EBAD - JESR. 2015;5:1–21.
MLA Balkar, Betül ve Metin Özkan. “Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede Tercih Ettikleri eğitim liderliği Standartları”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 1, 2015, ss. 1-21.
Vancouver Balkar B, Özkan M. Okul yöneticilerinin eğitim liderliği geliştirmede tercih ettikleri eğitim liderliği standartları. EBAD - JESR. 2015;5(1):1-21.