Alanyazında tutum, “bir bireye atfedilen ve onun bir obje veya durum ile ilgili
düşünce, duygu ve davranışlarını düzenli biçimde oluşturan bir eğilim” olarak
tanımlanmaktadır (Kağıtçıbaşı, 1999). Başka bir ifade ile tutum, “bireyin insanlar, olaylar ve
nesneler karşısında takındığı davranış biçimi” olarak da tanımlanabilir. Bu tanımlara dayalı
olarak, farklı konularda hazırlanan tutum ölçekleri; bir kimsenin, nelere, ne derece değer
verdiğini, o duruma ilişkin ne düşündüğünü ve hissettiğini saptamaya yarayan araçlardır
(Yeşilyaprak, 2006). Bireyin inanç sisteminden doğan tutumları, dünyaya, kendisine ve diğer
insanlara nasıl baktığını etkileyen bir unsur olarak ele alınmaktadır. Williams ve Burden’a
göre (1997 Akt: Atay, 2003) bu temel kavramlar, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının
düşünce süreçlerini, gelişimlerini ve öğretmeye nasıl bir anlam yüklediklerini belirleyici
etkenlerdir
Öğretmen adayları Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum Fonksiyonel olmayan tutumlar Öğretmenlik mesleği Tutum
The purpose of this research is to analyze the relationship between prospective teachers’
dysfunctional attitudes and their attitudes to the teaching profession. In this study, the
“Dysfunctional Attitudes Scale”, developed by Weissman and Beck (1978) and adapted into
Turkish by Şahin and Şahin (1992) is used along with the “Attitude Scale of Teaching
Profession” developed by Üstüner (2006). The sample of the study comprises of 286 students
from different departments of Muğla Sıtkı Koçman University, Turkey. According to the
findings, dysfunctional attitudes of prospective teachers differ according to gender and the
dysfunctional attitude scores of male prospective teachers are higher than that of their female
colleagues. Female prospective teachers’ attitudes towards the teaching profession are more
positive than that of male prospective teachers. Besides, the perfectionist attitude, which is a
dysfunctional attitude and attitudes towards the teaching profession differ according to the
class levels of the prospective teachers. Finally, the prospective teachers’ attitudes towards
the teaching profession are found to be at a high level, whilst their dysfunctional attitudes
are at a moderate level. It is concluded that there is no significant relationship between these
two variables.
Prospective teachers Attitudes to teaching profession Dysfunctional attitudes Teaching profession Attitude
Diğer ID | JA66MU44VE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |