BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenleri İle 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğrencilerinin Gezi Gözlem Yöntemi Üzerine Düşenceleri

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 5, 1 - 21, 11.07.2016

Öz

Öğrencilere verilen eğitim öğretim etkinliklerinde konunun yapısına ve özelliklerine göre farklı öğretim yöntemleri kullanılmaktadır. Konuların anlatımında ve öğrencilere kazandırılmasında kullanılan bu yöntemlerin bir tanesi de gezi gözlem yöntemidir. Sosyal bilgiler derslerinde gezi gözlem yöntemi çok etkili olmasına rağmen, öğretmenler bu yöntemi fazla tercih etmemektedirler. Bunun sonucunda öğrenciler öğrenci merkezli öğretim yaklaşımlarından, uzak bir öğrenme yaşantısı geçirmektedirler. Öğretmenlerin öğrenci merkezli yaklaşımları gerektiği ölçüde kullanmamalarının bir sonucu olarak öğrencilerin ders konularını kavramaları güçleşmektedir. Bu nedenle, araştırmada; Burdur ilindeki ilköğretim okullarında, sosyal bilgiler derslerinde kullanılan yöntemleri, gezi gözlem yönteminin kullanımını ve bu yöntemin öğrenci başarısı üzerine etkisi ile birlikte öğrencilerin gezi ve seyahat kültürüne ilişkin görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında, Burdur il merkezinde bulunan okullarda öğrenim gören 6. Sınıf öğrencilerinden 300 öğrenciye ve 16 sosyal bilgiler öğretmenine anket uygulanarak gezi gözlem yöntemine ilişkin görüşleri elde edilmiştir Elde edilen veriler betimsel analizden geçirilerek sosyal bilgiler dersi öğretimin de gezi gözlem yönteminin uygulanma durumları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucuna göre gezi gözlem yöntemi sosyal bilgiler derslerinde yeterli ölçüde uygulanmamaktadır. Gerçekleştirilen gezi gözlem uygulamaları ise imkânların kısıtlı olması nedeniyle gerekli verimliliği sağlayacak şekilde gerçekleştirilememektedir.

Kaynakça

  • Altın, B. N. ve Demirtaş, S. (2009). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri (Müze ve Arazi Çalışmaları), M. Safran. (Editör). Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.507-541.
  • Antel, S. C (1952). Umumi Didaktik. İstanbul: Doğan Kardeş Yayınları Basımevi.
  • Baymur, F. (1947). Coğrafya öğretimi.( 3. Basım). İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Doğanay, H. (1993). Coğrafyada metodoloji genel metodlar ve özel öğretim metodları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Erciyeş, G. (2010). Öğretim yöntem teknikleri, Ş. Tan. (Editör). Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kpss El Kitabı, Altıncı baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.253374’deki makale.
  • Erdem, M. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin gezi gözlem yöntemine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güngördü, E. (2002). Coğrafyada öğretim yöntemleri ilkeler ve uygulamalar. (1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güngördü, E. (2006). Eğitim fakülteleri için coğrafyada öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları ilkeler-uygulamalar. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Güngördü, E. (2002). Eğitim fakülteleri için coğrafyada öğretim yöntemleri ilkeler ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hesapçıoğlu, M. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Kılıçoğlu, G. (2009). Sosyal bilgiler tanımı dünyada ve ülkemizde gelişimi ve önemi, M. Safran. (Editör). Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.3-16.
  • Köstüklü, N. (2006). Sosyal bilimler ve tarih öğretimi. (4. Basım). Konya: Sebat Ofset Matbaacılık.
  • Kurtkan, Â. (1980). Sosyal ilimler metodolojisi. İstanbul.
  • Küçükahmet, L. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). İlköğretim okullarında bir kırsal yerleşmeye düzenlenecek gözlem gezisinde gerçekleştirilecek etkinlikler ile bir gezi planı örneği. BalıkesirÜniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi. 9, 2-21.
  • Meydan, A. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi gözlem ve doğa eğitimi. R.Turan, A.M. Sünbül ve H. Akdağ. (Editörler). Sosyal bilgiler Öğretiminde YeniYaklaşımlar 1, Birinci baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.242-260.
  • Özay, E. (2003). Ortaöğretim coğrafya eğitimi ve öğretiminde gezi-gözlem metodunun öğrenci başarısı üzerine etkisi ve diğer öğretim metodlarıyla karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, C. ( Ed.) (2003). Sosyal bilgiler konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (20119. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tokcan, H. ve Demirkaya, H. (2009). Sosyal bilgilerde strateji yaklaşım yöntem ve teknikler, M. Safran. (Editör). Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.435-469.
  • T.D.K. (2009). Türkçe yazım kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tozkoparan, U. (2012). Burdur ilindeki öğrencilerin gezi ve seyahat kültürüne yönelik düşünceleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yel, S., Taşdemir, A. ve Yıldırım, K. (2008). Sosyal bilgilerde öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, B. Tay ve A. Öcal. (Editörler). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 38-86.

Ideas of Social Studies Teachers and 6thGrade Socıal Studies Students about Travel-Observation Method

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 5, 1 - 21, 11.07.2016

Öz

According to the structure and characteristics of the topic at the teaching and learning activities given the students, different teaching methods are used in teaching. Travel-observation method is one of the foremost teaching methods used to teach and gain the subjects to the students. Although it is precisely effective, it is not prefered too much by teachers. This leads students to have an education away from student-centered approaches. As a result of not used the student-centered approaches as required, it makes more complicated understanding of the subjects for studentsTherefore, in this research, it has been tried to determine approaches used in social studies classes, the use of travel-observation method and it’s effects on students’ success, ideas of students about travel culture in primary schools of Burdur. According to research, travel observation method is not implemented adequately in social studies lessons. The implementation of the travel-observation conducted can not be achieved to provide the necessary efficiency due to lack of facilities necessary to ensure efficiency.

Kaynakça

  • Altın, B. N. ve Demirtaş, S. (2009). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri (Müze ve Arazi Çalışmaları), M. Safran. (Editör). Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.507-541.
  • Antel, S. C (1952). Umumi Didaktik. İstanbul: Doğan Kardeş Yayınları Basımevi.
  • Baymur, F. (1947). Coğrafya öğretimi.( 3. Basım). İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Doğanay, H. (1993). Coğrafyada metodoloji genel metodlar ve özel öğretim metodları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Erciyeş, G. (2010). Öğretim yöntem teknikleri, Ş. Tan. (Editör). Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kpss El Kitabı, Altıncı baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.253374’deki makale.
  • Erdem, M. (2007). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin gezi gözlem yöntemine ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güngördü, E. (2002). Coğrafyada öğretim yöntemleri ilkeler ve uygulamalar. (1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güngördü, E. (2006). Eğitim fakülteleri için coğrafyada öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları ilkeler-uygulamalar. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Güngördü, E. (2002). Eğitim fakülteleri için coğrafyada öğretim yöntemleri ilkeler ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hesapçıoğlu, M. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Kılıçoğlu, G. (2009). Sosyal bilgiler tanımı dünyada ve ülkemizde gelişimi ve önemi, M. Safran. (Editör). Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.3-16.
  • Köstüklü, N. (2006). Sosyal bilimler ve tarih öğretimi. (4. Basım). Konya: Sebat Ofset Matbaacılık.
  • Kurtkan, Â. (1980). Sosyal ilimler metodolojisi. İstanbul.
  • Küçükahmet, L. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). İlköğretim okullarında bir kırsal yerleşmeye düzenlenecek gözlem gezisinde gerçekleştirilecek etkinlikler ile bir gezi planı örneği. BalıkesirÜniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi. 9, 2-21.
  • Meydan, A. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi gözlem ve doğa eğitimi. R.Turan, A.M. Sünbül ve H. Akdağ. (Editörler). Sosyal bilgiler Öğretiminde YeniYaklaşımlar 1, Birinci baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.242-260.
  • Özay, E. (2003). Ortaöğretim coğrafya eğitimi ve öğretiminde gezi-gözlem metodunun öğrenci başarısı üzerine etkisi ve diğer öğretim metodlarıyla karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şahin, C. ( Ed.) (2003). Sosyal bilgiler konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (20119. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tokcan, H. ve Demirkaya, H. (2009). Sosyal bilgilerde strateji yaklaşım yöntem ve teknikler, M. Safran. (Editör). Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s.435-469.
  • T.D.K. (2009). Türkçe yazım kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tozkoparan, U. (2012). Burdur ilindeki öğrencilerin gezi ve seyahat kültürüne yönelik düşünceleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yel, S., Taşdemir, A. ve Yıldırım, K. (2008). Sosyal bilgilerde öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, B. Tay ve A. Öcal. (Editörler). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal bilgiler Öğretimi, Birinci baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 38-86.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44PP93ZD
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yıldırım Atayeter

Uğur Tozkoparan

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Atayeter, Y., & Tozkoparan, U. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenleri İle 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğrencilerinin Gezi Gözlem Yöntemi Üzerine Düşenceleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-21.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır