Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Science Process Skills of 7th Grade Secondary School Students

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 8, 17 - 33, 30.12.2018

Öz

This study aims to determine to what extent 7th
grade secondary school students have science process skills. The science
process skills of students were evaluated by means of Science Process Skills
Test (SPST) developed by researcher and composed of 31 multiple-choice items.
KR-20 reliability coefficient of the test was found to be 0.88. The population
of the study consisted of 168 students selected by purposive sampling. The data
showed that the students were successful at moderate level in their science
process skills. The course achievements of science and technology
of the students, the educational status of their fathers, and registration of
students to preparatory schools as well as their science process skills were
found to show significant difference. There was no significant difference
between the sex of the students and the educational level of their parents, and
science process skills

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2008). Assessment of the Inquiry-Based Project Application in Science Education upon Turkish Science Teachers' Perspectives. Education, 129(2), 202-215. Aktamış, H. ve Şahin Pekmez, E. (2011). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği Geliştirme Çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205. American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for science literacy. Oxford University Press. Aydınlı, E. (2007). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ilişkin performanslarının değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Aydoğdu, B. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Farklı Deney Tekniklerinin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine, Bilimin Doğasına Yönelik Görüşlerine, Laboratuvara Yönelik Tutumlarına ve Öğrenme Yaklaşımlarına Etkileri, (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E.ve Buldur, S. (2012). The Science Process Skills Scale Development for Elementary School Students. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311. Bayın, Ö. (1968). Son Yıllarda Kimya Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum. Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları. Carin, A. A.ve Bass, J. E. (2001). Methods for teaching science as inquiry. Prentice Hall. Çakar, E. (2008). 5. sınıf fen ve teknoloji programının bilimsel süreç becerileri kazanımlarının gerçekleşme düzeylerinin belirlenmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Çakır, N. K.ve Sarıkaya, M. (2010). An evaluation of science process skills of the science teaching majors. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1592-1596. Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D.ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi. Demirci, B. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 155-157. Drori, G. S. (2000). Science education and economic development: Trends, relationships, and research agenda. Studies in Science Education, 35, 27-58. Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: principles, policy ve practice, 6(1), 129-144. Hazır A. ve Türkmen L. (2008). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96. Hykle, J. A. (1994). Interrelationships among cognitive controls, gender, science content achievement, and science process skills. Doctoral dissertation, University of Cincinnati. Kaptan F., Yetişir İ. ve Demir M. (2007). Beceriden Bilimsel Süreç Becerilerine: Farklı Bakış Açılarının İncelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, (338), 15-23. Karademir, E. (2009). Bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen ve teknoloji dersi elektrik ünitesindeki akademik başarı düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karatay, R. (2012). Ortaokul 7. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programı ünite konularına yönelik bilimsel süreç becerileri testinin geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale Karatay, R. ve Doğan, F. (2016). Ortaokul 7. sınıf fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi/Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1-8. Kaur, R. (1973). Evaluation of the Science Process Skills of Observation and Classification. Doctoral Dissertation. University of Pensilvania, Philedelphia. Köseoğlu F., Atasoy B., Kavak N., Akkuş H., Budak E., Tümay H., Kadayıfçı H. ve Taşdelen U. (2003). Yapılandırıcı öğrenme ortamı için: Bir fen ders kitabı nasıl olmalı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. M.E.B. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Marshall J. E. (1990). An Investigation of the Construct Validity of The Test of BasicProcess Skills In Science: A Multitrait- Multimethod Analysis. PhD dissertation, University of South Florida. National Research Council (Ed.). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. Özkan, İ., Aşkar, P. ve Geban, Ö. (1992). Effects of Computer Similations and Problem Solving Approaches on High School Students. Journal of Educational Research, 86 (1), 5–10. Rezba, R. J., Sprague, C.ve Fiel, R. (2003). Learning and assessing science process skills. Iowa: Kendall Hunt. Sittirug, H. (1997). The predictive value of science process skills, cognitive development, attitude toward science on academic achievement in a Thai teacher institution. Doctoral Dissertation. Missouri University, Colombia. Tan, M.ve Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101. Tatar N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme YaklaşımınınBilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi, (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Temiz, B. K., Taşar, M. F.ve Tan, M. (2006). Development and validation of a multiple format test of science process skills. International Education Journal, 7(7), 1007-1027. Tezcan, G. (2011). 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Ünite Konularına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testinin Geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitsü, Çanakkale. Topsakal, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Nobel yayın dağıtım. Walkosz, M.ve Yeany, R. H. (1984). Effects of Lab Instruction Emphasizing Process Skills on Achievement of College Students Having Different Cognitive Development Levels. Paper presented at the 57th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. New Orleans, LA. White, G. M. (1999). The development of a content-influenced process skills instrument for general biology. Doctoral Dissertation. Delta State University, Mississippi

ORTAOKUL 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 8, 17 - 33, 30.12.2018

Öz

Bu çalışmanın
amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ne ölçüde
sahip olduğunun belirlenmesidir. Öğrencilerin bilimsel süreç becerileri,
araştırmacı tarafından geliştirilen ve 31 çoktan seçmeli maddeden oluşan
Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT) ile ölçülmüştür. Testin güvenirlik KR-20
katsayısı 0.88 olarak bulunmuştur. Çalışma, amaçlı örnekleme göre seçilen 168
öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler öğrencilerin bilimsel süreç
becerilerinde orta seviyede başarılı olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin okul
fen ve teknoloji ders başarıları, baba eğitim durumları ve dershaneye kayıtlı
olma durumları ile bilimsel süreç becerilerinin anlamlı farklılık gösterdiği
görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyetleri ve anne eğitim durumları ile bilimsel
süreç becerileri arasında her hangi anlamlı bir farka rastlanmamıştır.




Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2008). Assessment of the Inquiry-Based Project Application in Science Education upon Turkish Science Teachers' Perspectives. Education, 129(2), 202-215. Aktamış, H. ve Şahin Pekmez, E. (2011). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği Geliştirme Çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 192-205. American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for science literacy. Oxford University Press. Aydınlı, E. (2007). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ilişkin performanslarının değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydoğdu, B. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerini etkileyen değişkenlerin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Aydoğdu, B. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Kullanılan Farklı Deney Tekniklerinin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine, Bilimin Doğasına Yönelik Görüşlerine, Laboratuvara Yönelik Tutumlarına ve Öğrenme Yaklaşımlarına Etkileri, (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E.ve Buldur, S. (2012). The Science Process Skills Scale Development for Elementary School Students. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 292-311. Bayın, Ö. (1968). Son Yıllarda Kimya Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum. Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları. Carin, A. A.ve Bass, J. E. (2001). Methods for teaching science as inquiry. Prentice Hall. Çakar, E. (2008). 5. sınıf fen ve teknoloji programının bilimsel süreç becerileri kazanımlarının gerçekleşme düzeylerinin belirlenmesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Çakır, N. K.ve Sarıkaya, M. (2010). An evaluation of science process skills of the science teaching majors. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1592-1596. Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D.ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi. Demirci, B. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 155-157. Drori, G. S. (2000). Science education and economic development: Trends, relationships, and research agenda. Studies in Science Education, 35, 27-58. Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education: principles, policy ve practice, 6(1), 129-144. Hazır A. ve Türkmen L. (2008). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96. Hykle, J. A. (1994). Interrelationships among cognitive controls, gender, science content achievement, and science process skills. Doctoral dissertation, University of Cincinnati. Kaptan F., Yetişir İ. ve Demir M. (2007). Beceriden Bilimsel Süreç Becerilerine: Farklı Bakış Açılarının İncelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, (338), 15-23. Karademir, E. (2009). Bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen ve teknoloji dersi elektrik ünitesindeki akademik başarı düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karatay, R. (2012). Ortaokul 7. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programı ünite konularına yönelik bilimsel süreç becerileri testinin geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale Karatay, R. ve Doğan, F. (2016). Ortaokul 7. sınıf fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi/Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1-8. Kaur, R. (1973). Evaluation of the Science Process Skills of Observation and Classification. Doctoral Dissertation. University of Pensilvania, Philedelphia. Köseoğlu F., Atasoy B., Kavak N., Akkuş H., Budak E., Tümay H., Kadayıfçı H. ve Taşdelen U. (2003). Yapılandırıcı öğrenme ortamı için: Bir fen ders kitabı nasıl olmalı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. M.E.B. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Marshall J. E. (1990). An Investigation of the Construct Validity of The Test of BasicProcess Skills In Science: A Multitrait- Multimethod Analysis. PhD dissertation, University of South Florida. National Research Council (Ed.). (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. Özkan, İ., Aşkar, P. ve Geban, Ö. (1992). Effects of Computer Similations and Problem Solving Approaches on High School Students. Journal of Educational Research, 86 (1), 5–10. Rezba, R. J., Sprague, C.ve Fiel, R. (2003). Learning and assessing science process skills. Iowa: Kendall Hunt. Sittirug, H. (1997). The predictive value of science process skills, cognitive development, attitude toward science on academic achievement in a Thai teacher institution. Doctoral Dissertation. Missouri University, Colombia. Tan, M.ve Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101. Tatar N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme YaklaşımınınBilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi, (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Temiz, B. K., Taşar, M. F.ve Tan, M. (2006). Development and validation of a multiple format test of science process skills. International Education Journal, 7(7), 1007-1027. Tezcan, G. (2011). 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Ünite Konularına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testinin Geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitsü, Çanakkale. Topsakal, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Nobel yayın dağıtım. Walkosz, M.ve Yeany, R. H. (1984). Effects of Lab Instruction Emphasizing Process Skills on Achievement of College Students Having Different Cognitive Development Levels. Paper presented at the 57th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. New Orleans, LA. White, G. M. (1999). The development of a content-influenced process skills instrument for general biology. Doctoral Dissertation. Delta State University, Mississippi
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Doğan

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Doğan, F. (2018). ORTAOKUL 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(8), 17-33.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır