İçinde yaşadığımız 21. yüzyıl bilginin üretiminde ve tüketiminde, insanların yaşam biçimlerinde, değerlerinde ve önceliklerinde hızlı değişimlerin ve dönüşümlerin yaşandığı bir çağın parçasıdır. Teknolojinin hızla ilerlediği, popüler kültür öğelerinin insanların yaşam biçimlerini hızla şekillendirdiği, üretilen bilginin hızla tüketildiği bu yüzyılda eğitimin sürekli gelişme ve kendini güncelleme gereksinimi bulunmaktadır. Eğitim çalışmaları farklı açılardan bu gelişme ve güncelleme gereksinimini gidermeye katkıda bulunmaktadır. Öğretmen yetiştirme üzerine yapılan eğitim çalışmaları toplumun öncüsü olarak kabul edebileceğimiz öğretmenlerin eğitim sürecindeki beklentilerini ve ihtiyaçları belirlemeye katkı sağlayabilir. Özellikle eğitimin bizzat muhatabı olan öğretmen adaylarının temel eğitim sürecini oluşturan lisans eğitiminden beklentilerini öğrenmek, mevcut öğretmen eğitiminin geliştirilmesi gereken yönlerinin tespit edilmesi bakımından önem arz etmektedir.
Bu çalışmanın amacı 21. yüzyılın sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisans eğitiminden neler beklediğini ortaya koymaya çalışmaktır. “21. yüzyılın sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisans eğitiminden beklentileri nelerdir?” sorusuna yanıt aranmıştır. Çalışma nitel araştırma prosedürüne uygun tasarlanmıştır. Evrene genelleme kaygısı güdülmediğinden örneklem seçimine gidilmemiştir. Çalışmaya gönüllü olarak katılabileceğini ifade eden öğretmen adaylarının tamamıyla çalışılmıştır. Çalışma grubu 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programında ikinci ve üçüncü sınıfta eğitimine devam eden 52 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmanın temel verileri, araştırmacı tarafından, ilgili uzman görüşleri de alınarak geliştirilen, 6 açık uçlu sorudan oluşan form aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmada 52 öğretmen adayı tarafından yazılı olarak doldurulan veri toplama formuna ek olarak 10 öğretmen adayı ile mülakat yapılarak veri çeşitlemesi yapılmıştır. Çalışma verileri, içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının beklentileri müfredat, eğitim ve öğretim süreci, değerlendirme süreci, akademisyen nitelikleri, edinilmesi beklenen kazanımlar ve mesleğe giriş ve atama sistemi boyutlarında açıklanmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 9 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır