Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLER İÇİN HAZIRLANAN AKADEMİK TÜRKÇE SETİNDEKİ ÖLÇME-DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 11 Sayı: 14, 113 - 135, 31.12.2023

Öz

Bu araştırmanın temel amacı uluslararası öğrenciler için hazırlanan akademik Türkçe setindeki ölçme-değerlendirme etkinliklerinin incelenmesidir. İncelenen akademik Türkçe seti üç ayrı dokümandan oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı içerisinde yer alan doküman incelemesi yoluyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ölçme-değerlendirme etkinliklerinin dokümanlarda yer alan ünite konularına göre nicelik olarak dengeli bir dağılım gösterdiği, her akademik konuyla alakalı yeterli ve eşit sayıda etkinliğin bulunduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan akademik Türkçe setinde yer alan ölçme-değerlendirme etkinliklerinin okuma, yazma, konuşma, dinleme temel dil becerilerine göre dağılımının nicelik açısından farklılık gösterdiği ve temel dil becerilerine göre sayısal dağılımın dengeli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Dokümanlarda yer alan ölçme-değerlendirme etkinliklerinin %60’ını okuma, %20’sini yazma, %10’unu konuşma ve %10’unu da dinleme etkinliklerinin oluşturduğu belirlenmiştir. Ayrıca akademik Türkçe setindeki okuma ve yazmaya etkinliklerinin geleneksel ölçme-değerlendirme araçlarıyla oluşturulduğu, tamamlayıcı ölçme-değerlendirme araçlarına yer verilmediği tespit edilmiştir. Dokümanlarda okuma temel dil becerisine dayalı etkinlikler çoktan seçmeli, eşleştirmeli, kısa cevaplı, açık uçlu, doğru-yanlış ve metinsel birimleri sıralama türünden ölçme-değerlendirme araçlarıyla; yazmaya dayalı etkinlikler ise sadece açık uçlu ölçme-değerlendirme araçlarıyla oluşturulmuştur.

Etik Beyan

Gerekmiyor.

Destekleyen Kurum

Yok.

Proje Numarası

Yok.

Teşekkür

Yok.

Kaynakça

  • Atılgan, H., Kan, A., & Aydın, B. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2015). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri, öğretmen el kitabı. (7. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baş, T., & Akturan, U. (2017). Sosyal bilimlerde bilgisayar destekli nitel araştırma yöntemleri. (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başol, G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Boylu, E. (2021). Kuramdan uygulamaya yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakan, M. (2020). Eğitim sistemimizde yaygın olarak kullanılan sınav türleri. (6. Baskı). S. Tekindal (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 87-122). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çetinkaya, G. ve Yolcusoy, Ö. (2020). Okuduğunu anlamayı değerlendirmeye dönük ölçünleştirilmiş görev biçimleri: Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitapları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Hayef: Journal of Education, 17(2), 176-198. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20021
  • Demir, D. (2017). Uluslararası öğrencilerin akademik Türkçe ihtiyaçları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara.
  • Dutro, S., & Moran, C. (2003). Rethinking English language instruction: An architectural approach. English learners: Reaching the highest level of English literacy, 227, 258. https://www.mheducation.com/unitas/school/explore/research/di-rethinking-el-instruction.pdf
  • Ekmekçi, V. (2017). Yabancılara Türkçe öğretiminde akademik okuryazarlık öğretimine yönelik bir eylem araştırması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013). Dinleme becerisinin diğer beceri alanları ile ilişkisi. Turkish Studies, 8(4), 769-782. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4965
  • Göçer, A. (2007). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının ölçme ve değerlendirme açısından incelenmesi. Dil Dergisi, (137), 30-48. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/780521
  • Göçer, A. (2018). Türkçe Eğitiminde ölçme ve değerlendirme. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gültekin, S. (2019). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. (6. Baskı). R. N. Çıkrıkçı (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 25-51). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • İlgün, K., & İltar, L. (2022, 24-27 Kasım). Uluslararası öğrencilere yönelik akademik Türkçe öğretiminde temel dil becerileri. 4. Uluslarası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi, Bildiriler Eğitim Bilimleri 2, Antalya.
  • Kilmen, S. & Kösterelioğlu, İ. (2017). Öğretmenlerin Tamamlayıcı Değerlendirme Yaklaşımlarına Yönelik Görüşlerinin CHAID Analizi ile İncelenmesi. İlköğretim Online, 16(1), 256-273. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296812
  • Kilmen, S. (2022). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. (6. Baskı). R. N. Çıkrıkçı (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s. 25-52). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kimball, J. (1996). What are we doing when we talk science. The Internet TESL Journal, 2(8). http://iteslj.org/Articles/Kimball-Science.html
  • Moore, J., & Schleppegrell, M. (2014). Using a functional linguistics metalanguage to support academic language development in the English Language Arts. Linguistics and Education, 26, 92-105. https://doi.org/10.1016/j.linged.2014.01.002
  • Moralı, G. (2019). Uluslararası öğrencilere yönelik akademik Türkçe okuma metinlerinin ve etkinliklerinin değerlendirilmesi: bir doküman incelemesi. Aydın Tömer Dil Dergisi, 4(2), 57-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/890389
  • Schleppegrell, M. J. (2012). Academic language in teaching and learning: Introduction to the special issue. The elementary school journal, 112(3), 409-418. https://doi.org/10.1086/663297
  • Stevens, R. A., Butler, F. A., & Castellon-Wellington, M. (2000). Academic language and content assessment: Measuring the progress of English language learners (ELLs) (CSE Tech. Rep. No. 552). Los Angeles: University of California, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing.
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ülper, H. (2022). Okuma eğitimi sürecinde ölçme ve değerlendirme. (1. Baskı). G. Çetinkaya (Ed.), Türkçe eğitimi sürecinde ölçme ve değerlendirmede içinde (s. 77-117). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wong Fillmore, L. (2004). The role of language in academic development. Santa Rosa: CA: Sonoma County Office of Education. https://www.scoe.org/docs/ah/AH_language.pdf
  • Yahşi Cevher, Ö. ve Güngör, C. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde akademik Türkçenin önemine ilişkin uygulamalı bir araştırma: Türk dili öğretimi uygulama ve araştırma merkezi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 2267-2274. https://doi.org/10.18298/ijlet.274
  • Yalınkılıç, K. (2022). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi sürecinde ölçme ve değerlendirme. (1. Baskı). G. Çetinkaya (Ed.), Türkçe eğitimi sürecinde ölçme ve değerlendirmede içinde (s. 331-362). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Kahraman, Ş., Bilgin, E., Şimşek, M., Keskin, F., Boy, M., & Demirel, G. (2018). Uluslararası öğrenciler için sosyal bilimlerde akademik Türkçe 2. F. Yıldırım, M. Y. Yılmaz, G. Demirel, E. Boylu, A. Biçer, A. Saçkesen, A. Akkaya & T. Can, (Ed.). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • Yılmaz, E., Kahraman, Ş., Bilgin, E., Şimşek, M., Keskin, F., Boy, M., & Demirel, G. (2018). Uluslararası öğrenciler için fen ve sağlık bilimlerinde akademik Türkçe 3. F. Yıldırım, M. Y. Yılmaz, G. Demirel, E. Boylu, A. Biçer & A. Saçkesen, (Ed.). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • Yılmaz, E., Tüney Kahraman, Ş., Bilgin, E., Şimşek, M., Keskin, F., Boy, M., & Demirel, G. (2018). Uluslararası öğrenciler için sosyal bilimlerde akademik Türkçe 1. F. Yıldırım, M. Y. Yılmaz, G. Demirel, E. Boylu, A. Biçer & A. Saçkesen, (Ed.). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • Yılmaz, I. (2017). Opinions of Turkish as a Foreign Language Learners on Academic Turkish. Advances in Language and Literary Studies, 8(2), 180-189. https://doi.org/10.7575/aiac.alls.v.8n.2p.180
  • Zwiers, J. (2014). Building academic language: Meeting common core standards across disciplines, grades 5-12. San Francisco: CA: Jossey-Bass.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Doğan 0000-0001-7623-6499

Ömer Özkan 0000-0002-8386-4570

Proje Numarası Yok.
Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2023
Kabul Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Doğan, S., & Özkan, Ö. (2023). ULUSLARARASI ÖĞRENCİLER İÇİN HAZIRLANAN AKADEMİK TÜRKÇE SETİNDEKİ ÖLÇME-DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(14), 113-135.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır