Z KUŞAĞININ FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN ÖLÇÜLMESİ: ADANA İLİ ÖRNEĞİ
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 12, 30.06.2021
Meltem Özbay
,
Eda Yaşa Özeltürkay
Öz
Finansal okuryazarlık bireylerin günlük hayatlarında ekonomik aktiviteler ile ilgili karar alırken finansal araçlar ile ilgili bilgi sahibi olarak bilinçli karar vermesi olarak tanımlanmaktadır. Finansın karmaşık bir yapıda olduğunu ve rasyonel bir finansal karar vermenin finansal enstrümanlar konusunda yeterli düzeyde bilgi sahibi olunması ile ilgili olduğunu söylemek mümkündür. Bu kapsamda çalışmada ergenlik dönemini henüz sonlandırmakta ve bireysel finansal kararlar almaya başlayan Z kuşağının (1995 ve sonrası doğumluların) finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve geliştirilmesi için çeşitli önerilerin sunulması amaçlanmıştır. Çalışma amacına göre tanımlayıcı bir araştırma olarak yapılmış, örneklem grubu olarak Adana’nın Çukurova ilçesindeki özel bir eğitim kurumunda eğitim gören öğrenciler seçilmiştir. Araştırmanın verileri anket yöntemi ile toplanmış, 200 adet anketin verisi SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiş, frekans yüzde dağılımları ve demografik faktörler açısından farklılık analizleri kapsamında incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, araştırmaya konu olan Z kuşağının finansal okur yazarlık ile ilgili bilgi ve ilgi düzeyinin düşük olduğunu söylemek mümkündür.
Kaynakça
- ALKAYA, A., & YAĞLI, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık-Finansal Bilgi, Davranış ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Journal Of International Social Research, 8 (40).
- BARMAKI, N., & ŞENER, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlik Düzeyleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(3);67-88.
- BERNHEİM, D.B. & diğerleri (2001), “Education and Savings: The Long-Term Effects of High School Financial Curriculum Mandates’’, Journal of Public Economics, 80(3) ; 435-465.
- ER, B., & TAYLAN, A. E. Lise Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14) ; 297-317.
- CAN, B. A. (2013). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıklarını Belirlemeye Yönelik Bir Pilot Araştırma. Mevzuat Dergisi, 16 (186).
- DANES, S. M., HUDDLESTON-CASAS, C., & BOYCE, L. (1999). Financial planning curriculum for teens: Impact evaluation. Journal of Financial Counseling and Planning, 10(1);26.
- DİMOCK, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Pew Research Center, 17, 1-7.
- ERGÜN, B., Şahin, A., & Ergin, E. (2014). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal Of International Social Research, 7(34).
- KARAÖMERLİOĞLU, D., & ÖZELTÜRKAY, E. Y. (2018), Teknoloji Çocuklarının Akıllı Perakendecilik Uygulamalarına İlişkin Deneyim ve Beklentilerini Belirlemeye Yönelik Keşifsel Bir Çalışma, Gençlik Araştırmaları Dergisi, Temmuz, 6(15);135-158.
- FİNANCİAL LİTERACY FOUNDATİON. (2007). Financial Literacy. Australian Understanding Money, Avustralian Government.
- GÜRBÜZ, S. & ŞAHİN, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- GÜVENÇ, H. (2017). Öğretim Programlarımızda Finansal Okuryazarlık. İlköğretim Online, 16(3) ;935-948.
- HOPLEY, V. (2003). Financial Education: What Is It and What Makes It So Important? Spring 2003. Federal Reserve Bank of Cleveland.
- HUSTON, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2); 296-316.
- https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=130&locale=tr, Erişim Tarihi: 11.06.2019.
- LUSARDİ, A. (2008a). Household Saving Behavior: The Role Of Financial Literacy, İnformation, And Financial Education Programs(No. w13824). National Bureau of Economic Research.
- LUSARDİ, A. (2008b). Financial Literacy: An Essential Tool For İnformed Consumer Choice? (No. w14084). National Bureau of Economic Research.
- MANDELL L. (2008), ‘’The Financial Literacy of Young American Adults: Results of the 2008 National JumpStart Coalition Survey of High School Seniors and College Students’’ ,Jumpstart Coalition, Washington, USA.
- MANDELL, Lewis & KLEİN, L. Schmid (2009), “The Impact of Financial Literacy Education on Subsequent Financial Behavior”, Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1) ; 15-24.
- MUDZİNGİRİ, C., MWAMBA, J. W. M., & KEYSER, J. N. (2018). Financial Behavior, Confidence, Risk Preferences And Financial Literacy Of University Students. Cogent Economics & Finance, 6(1) ;1512366.
- REMUND, David L. (2010), “Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy”, Journal of Consumer Affairs, 44(2) ; 279.
- ROBB, C. A., & SHARPE, D. L. (2009). Effect Of Personal Financial Knowledge On College Students’ Credit Card Behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1).
- SARIGÜL, H. (2015). Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği: Geliştirme, Geçerlik ve Güvenirlik. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(1) ; 200-218.
- ŞAHİN, Cumhur (2014), “Bir Meslek Yuksekokulu Oğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesine İlişkin Bir Araştırma: Bozüyük Meslek Yüksekokulu Örneği”, Uluslararası Hakemli Ekonomi Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 2; 19-29.
- TAŞ, H. Y., Demirdöğmez, M., & Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13) ; 1031-1048.
- TEMİZEl, F., & BAYRAM, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. ÇÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1) ;73-86.
- TUNCER, M. U. (2016). Ağ Toplumunun Çocukları: Z Kuşağının Kişilerarası İletişim Becerilerinin Çok Boyutlu Analizi. Atatürk İletişim Dergisi, (10);33-46.
- VALENTİNE, Gregory P. &KHAYUM, Mohammed. (2005), ‘‘Financial Literacy Skills of Students in Urban and Rural High Schools’’, The Delta Pi Epsilon Journal, 47 (1);1-10.
- Van Rooij, M., Lusardi, A., & Alessie, R. (2011). Financial Literacy And Stock Market Participation. Journal of Financial Economics, 101(2); 449-472.
- Wood, S. (2013). Generation Z As Consumers: Trends And İnnovation. Institute For Emerging Issues: NC State University, 1-3.