Son yıllarda, küresel akımların
etkisiyle ortaya çıkan tekdüzelik, yeni ve farklı turistik eğilimlere
ilgiyi artırmıştır. Yeni yerler ve kültürler, farklı turizm
türleri ve deneyimler, turizm talebinde birtakım değişimlere neden olmuştur.
1980’lere kadar daha çok geleneksel kültürel turizm olarakadlandırabileceğimiz,
antik kültürü, müzeleri ve taşınmaz varlıkları ziyaret ile sınırlanan kültürel turizm,
1980’lerden sonra geleneksel kültür, çağdaş kültür ve yaşayan kültür ile
bütünleşen bir kültürel turizm modeline dönüşmüştür. 2000’lerden sonra ise
deneyim ve paylaşım ekonomisinin ürünü olarak “yereldeki gibi yaşama” vurgusu
ile pasif ziyaretten aktif yaşama katılımın ve yaratıcılığın öne çıktığı
kültürel turizm uygulamaları dikkat çekmiştir. Turizm, modern dönemdeki kitlesel
niteliğinden uzaklaşarak bireysellik ön plana çıkmış ve turistlerin bireysel
görüş ve beklentilerini yansıtan, onların isteklerini ve duyarlılıklarını
yanıtlayan yaratıcı turistik ürünlere ilgi artmıştır. Yaratıcı turizm kavramı;
bir bölgenin özgün kültürel mirasını ve sanatını, bölgede yaşayan insanlarla
yakın ilişkiler kurarak ve etkin katılımla deneyimleyerek öğrenme imkânı sunan sürdürebilir
bir turizm şekli olarak tanımlanabilir. Yaratıcı turizmi klasik kültürel
turizmden ayıran en önemli özellikleri “etkin katılım”, “deneyimleyerek
öğrenme”, “yaratıcı potansiyel-beceri geliştirme” ve “yerel halk ile yakın
ilişkiler”dir. Bu bağlamda çalışmanın amacı; sürdürülebilirlik, yerel
kültürturist- mekân etkileşimi, bölgesel kalkınma ve coğrafya ile yakından
ilişkili olan yaratıcı turizm kavramını turizm coğrafyası yaklaşımı ile
değerlendirmektir. Bu amaçla ulusal ve uluslararası yazın taraması yapılarak
yaratıcı turizm kavramsal olarak ele alınmış ardından yaratıcı turizm
uygulamaları örnekleriyle anlatılmaya çalışılmıştır.
Kültürel Turizm Turizmde Yeni Eğilimler Yaratıcı Turizm Turizm Coğrafyası
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 26 Sayı: 1 |