According to occupational health and safety law of 6331, companies employing the certain number of workers or focusing the certain level of hazardous works must employ a full-time occupational health and safety (OHS) professional or be serviced by a part time one for prespecified durations. Many companies prefer to be serviced by part-time specialists since it is more cost-effective. Specialists working for independent joint health and safety units visit companies and service during predefined times daily basis by starting and ending the tours from/to their homes or offices. They spend long times among visits in traffic. Therefore, minimizing travel distances of specialists creates leisure times for rest and service. This problem is very similar to the Vehicle Routing Problem that has already been studied and applied many areas varied from logistic to security for long years. In this study, daily routing and scheduling activities of a specialist based on three scenarios are modelled with the mixed integer linear programming, frequently used to solve VRPs. Optimal routes and schedules for three scenarios are demonstrated and discussed. The main aim of the study is to show decision makers and specialists in the OHS area how to use operations research tools in their daily basis activities.
Occupational Health and Safety Vehicle Routing Problem Mixed Integer Linear Programming Operations Research
We appreciate and thank OHS Specialist Mahmut ASLANCI for his invaluable help during the data collection phase.
6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Yasasına göre belirli sayıda işçi çalıştıran ve bazı tehlike sınıfında üretim yapan işletmeler ya tam zamanlı İSG uzmanı çalıştırmalı ya da yarı zamanlı bir İSG uzmanından aylık belirli sürelerde danışmanlık hizmeti almalıdır. Birçok işletme maliyet açısından daha uygun olduğundan yarı zamanlı uzmanları tercih etmektedir. Bağımsız ortak sağlık ve güvenlik birimlerinde çalışan uzmanlar günlük evlerinden veya ofislerinden başlayıp, yine evlerinde veya ofislerinde bitirmek üzere anlaşmalı işyerlerini sırayla ziyaret edip, hizmet sunmaktadırlar. Bu ziyaretler sırasında trafikte oldukça fazla vakit kaybı yaşanmaktadırlar. Uzmanların günlük katetikleri yolları en aza indirmenin hem dinlenme hem de hizmet süresine katkısı olacaktır. Bu problem, lojistikten güvenliğe birçok alanda uygulanmış olan Araç Rotalama Problemi ’ne (ARP) çok benzemektedir. Bu çalışmada, 3 farklı senaryoya göre İSG uzmanlarının rotalama ve çizelgeleme aktiviteleri, ARP’lerin çözümünde sıkça kullanılan karışık tam sayılı doğrusal programlama metodu ile modellenmiştir. Üç farklı senaryoya göre sonuçlar analiz edilip tartışılmıştır. Bu çalışmanın ana amacı İSG alanında çalışan karar vericilere ve uzmanlara, yöneylem araştırmaları metotlarının günlük operasyonlarda nasıl kullanılabileceğini göstermektedir.
İş Sağlığı ve Güvenliği Araç Rotalama Problemi Karışık Tam Sayılı Doğrusal Programlama Yöneylem Araştırmaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 13 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Açık Dergi Erişimi (BOAI)
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.