Hava araçları tasarımında kablo ve ekipman ağırlığının azaltılması önemli bir gereksinim kriteridir. Gelişen teknoloji ve ihtiyaçlar doğrultusunda hava araçları sistem mimarisi federe yapıdan modüler yapıya evirilerek ekipman ağırlığına çözüm bulmasına karşın kablo ağırlığına etkin bir çözüm getirememiştir. Bu maksatla verilerin ihtiyaç duyulduğu yerde işlemlerin gerçekleştirilmesine dayalı fakat kablaj ağırlığı getirmeyecek bir yapının tesisini amaçlayan bir sistem mimarisi hedeflenmiştir. Bunun sonucunda dağıtık sistem mimarisi ve geniş bant ağ veri yoluna dayalı sistem mimarisine geçilmesi yönünde çalışmalar yapılmıştır. Hava aracı içinde kullanılan donanımlar arası haberleşme ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik kullanıcıların kolayca adapte olabileceği değerlendirilen ve halihazırda kullanımı olan IEEE 802.3 Ethernet haberleşmesi temel alınarak Aviyonik Tam Çift Yönlü Anahtarlamalı Ethernet Ağı (ARINC 664 P7 AFDX) geliştirilmiştir. Havacılığa özgü bu haberleşme protokolü; yedeklilik, tahsis edilmiş bant genişliği ve deterministtik zamanlama karakterlerini bünyesinde barındırmaktadır. Ayrıca bu iletişim protokolü sayesinde; kablaj ağırlığını azaltmak için aynı fiziksel bağlantıyı paylaşabilen, Sanal Bağlantı(SB) adı verilen, statik olarak yönlendirilmiş iletişim tünelleri aracılığıyla Ethernet verilerini tek kaynak Uç Sistem(US)’den bir ya da daha fazla US’a dağıtmak da mümkündür. Yapmış olduğumuz bu çalışmada karmaşık bir ağ yapısında kablaj ekibi tarafından belirlenen ağ anahtarları arası olası tüm fiziksel hatlar arasında kablaj ağırlığı kısıdına dayalı, bu uygulamaya yönelik uyarlanmış bir Genetik Algoritma(GA) vasıtasıyla SB’lerin yönlendirmeleri yapılarak optimal kablaj ağırlığının sağlandığı ve gereksiz hatların belirlendiği bir yöntem geliştirilmiştir. Sunulan uyarlanmış GA tabanlı metodun geçerliliğini doğrulamak için karmaşık bir ağ yapısı üzerinde deneysel benzetimle sınanmış ve ayrıca Dijkstra's Shortest Path Algoritması ile karşılaştırması yapılmıştır. Sunulan algoritmanın aviyonik endüstrisinde kullanılabilirliği deneysel benzetim sonuçlarıyla ortaya konmuştur.
Kablaj optimizasyon genetik algoritma sanal bağlantı statik yönlendirme
Reducing the weight of the harness and equipment is an important requirement criterion for aircraft design. In line with the developing technology and needs, the aircraft system architecture has evolved from a federated structure to a modular structure, and although it has found a solution to the equipment weight, it has not been able to provide an effective solution to the harness weight. For this purpose, a system architecture, not bringing the weight of the harness, has been aimed to establish a structure in which the data is processed where it is needed. As a result, studies were carried out to switch to a distributed system architecture and a system architecture based on a broadband network bus. Avionics Full Duplex Switched Ethernet Network (ARINC 664 P7 AFDX) has been developed on the basis of IEEE 802.3 Ethernet communication, which is currently in use and which is considered to be easily adaptable by users to meet the communication needs between the equipment used in the aircraft. This aviation-specific communication protocol; incorporates redundancy, allocated bandwidth, and deterministic timing characters. In addition, thanks to this communication protocol; It is also possible to distribute Ethernet frames from a single source End System (ES) to one or more ESs via statically routed communication tunnels called Virtual Links(VLs), which can share the same physical link to reduce harness weight. In this article, we established an experimental complex network structure between all possible physical lines among the network switches determined by the harnessing team. Then a modified Genetic Algorithm (GA), providing the optimal harness weight and determining the unnecessary links, has been developed for this application to route the VLs. To verify the validity of the proposed modified GA-based method, it has been tested by experimental simulation on mentioned complex network structure and also compared with Dijkstra's Shortest Path Algorithm. The usability of the presented algorithm in the avionics industry has been demonstrated by experimental simulation results.
Harness optimization genetic algorithm virtual link static routing
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 4 |