Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 2, 15 - 40, 30.11.2020

Öz

Hz. Âdem’e öğretilen isimler ve isimlerin mahiyeti, Bakara 2/31. âyetinin tefsirinde hep problem olmuştur. Mezkûr âyette Hz. Âdem’e öğretilen isimler, halife, melekler, iblis, secde, ölümsüzlük, tövbe, inkâr ve düşmanlık gibi kavramlar bağlamında geçmektedir. Oysaki müfessirler genellikle teczii açıklamanın bir sonucu olarak isimlerin geçtiği âyetleri bağlamından bağımsız ve müfred olarak açıklamışlardır. Müfessirler, Hz. Âdem’e öğretilen isimleri genel olarak iki farklı bakış açısıyla yorumlamışlardır. Dahhâk ve Katâde’nin savunduğu görüşe göre, Hz. Âdem’e öğretilen isimler, “insan, hayvan, kara, deniz, dağ, eşek ve diğer varlıkların adı” olup insanoğlunun iletişim kurma özelliği olan dillerdir. İkinci görüşü savunan müfessirler, isimlerin meleklerin ya da insanların adları olduğudur. Rabi‘, Hz. Âdem’e öğretilen isimlerin meleklerin adları olduğunu; Abdü’l-A‘lâ da insanların isimleri olduğunu savunmuştur. Üçüncü görüşü savunan müfessirlere göre ise isimler, insanoğlundaki ilim ve konuşma kabiliyetine işaret etmektedir. Bu çalışmada isimler, Bakara 2/30-39. âyetleri arasındaki anlam bütünlüğü gözetilerek halife, melekler, iblis, secde, ölümsüzlük, tövbe, inkâr ve düşmanlık gibi kavramlar bağlamında ele alınmıştır. Yapılan çalışmalar neticesinde isimlerin insandaki ilim ve kültür kabiliyeti olduğu düşünülmüştür. Doğayı dönüştüren ve teknoloji üreten tek varlık olan insanın kültür oluşturma özelliği isimlerin kendisine öğretilmesiyle ve insanın bunları yorumlamasıyla başlamıştır. Zira isimler, insan düşüncesinin, hafızasının en temel ve kurucu bilgisidir.

Kaynakça

  • Akurgal, E. Ancient Civilizations And Ruins of Turkey. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1978. Alpaydın, Mehmet Akif. “Âdem’e (a.s.) Öğretilen isimler”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi (Aralık, 2016), 4/2. Alûsî, Ebu’s-Senâ Şihâbüddîn Mahmûd. Rûḥu’l-meânî fî tefsîri’l-Kur’âni’l-‘azîmve’s-seb’i’l-mesâni . 1-16. Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1997. Aydın, Süavi- Erdal, Y. Selim. Antropoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2012.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ferruh Kahraman 0000-0002-5104-8325

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 24 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kahraman, F. (2020). Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi. Edebali İslamiyat Dergisi, 4(2), 15-40.
AMA Kahraman F. Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi. Edebali İslamiyat Dergisi. Kasım 2020;4(2):15-40.
Chicago Kahraman, Ferruh. “Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler Ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi”. Edebali İslamiyat Dergisi 4, sy. 2 (Kasım 2020): 15-40.
EndNote Kahraman F (01 Kasım 2020) Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi. Edebali İslamiyat Dergisi 4 2 15–40.
IEEE F. Kahraman, “Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi”, Edebali İslamiyat Dergisi, c. 4, sy. 2, ss. 15–40, 2020.
ISNAD Kahraman, Ferruh. “Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler Ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi”. Edebali İslamiyat Dergisi 4/2 (Kasım 2020), 15-40.
JAMA Kahraman F. Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi. Edebali İslamiyat Dergisi. 2020;4:15–40.
MLA Kahraman, Ferruh. “Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler Ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi”. Edebali İslamiyat Dergisi, c. 4, sy. 2, 2020, ss. 15-40.
Vancouver Kahraman F. Hz. Âdem’e Öğretilen İsimler ve Bu İsimlerin Kültürle İlişkisi. Edebali İslamiyat Dergisi. 2020;4(2):15-40.