The purpose of the present study is to analyze average effect size of the relationship between internet addiction and social appearance anxiety utilising the meta-analysis method. The study included 23 studies published between 2016 and 2022, and the study sample was composed of Turkish participants. The number of participants was 8957. Analysis results showed that the heterogeneity was significant and high. The general effect size was found to be significant in the relationship between internet addiction and social appearance anxiety, it had a medium effect size. However, moderating roles of the year of publication and education level were not found to be significant. Funnel plot analysis was performed to determine publication bias. Egger’s regression test was also performed, which was not significant at a 95% confidence interval. No significant difference was found between observed in Duval and Tweedie’s trim and fill test and corrected effect size. All these analyses indicate that there is no publication bias. The findings of the present study are discussed on basis of the relevant literature.
Bu araştırmanın amacı internet bağımlılığı ile bireyin sosyal görünüş kaygısıyla ilişkisinin ortalama etki büyüklüğünü meta-analiz yöntemiyle incelenmesidir. Bu çalışma 2016 ile 2022 yılları arasında yayınlanan 23 çalışmayı içermektedir. Çalışma Türkiye örnekleminden seçilmiştir. Katılımcıların sayısı 8957’dir. Yapılan analiz sonucunda heterojenlik anlamlı ve yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca internet bağımlılığı ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkide genel etki büyüklüğü anlamlı ve orta etki büyüklüğüne sahip olduğu bulunmuştur. Bunun yanında yayın yılı ve eğitim kademesinin moderatör rollerinin anlamlı olmadığı bulunmuştur. Yayın yanlılığı belirlemek için huni grafiği analizi yapılmıştır. Huni grafiği analizi yanı sıra Egger’s regression testinin %95 güven aralığında anlamlı olmadığı bulunmuştur. Duval ve Tweedie’nın kırpma ve doldurma testinde gözlenen ve düzeltilmiş etki büyüklüğü arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Tüm bu analizler çerçevesinde yayım yanlılığı olmadığı söylenebilir. Elde edilen bulgular alanyazın kapsamında tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education |
Journal Section | Meta Analysis |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2024 |
Publication Date | September 26, 2024 |
Submission Date | March 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License