The increase in the number of qualified people is directly proportional to the importance that the country attaches to education programs and education system. One of the important steps to be taken in order to achieve the objectives of the training program is to act in accordance with the teaching strategies, methods and techniques prepared for that training program. In this study, the opinions of secondary school teachers about teaching strategies, methods and techniques were examined. This research is a mixed method study in which both quantitative and qualitative research is conducted together. The sample of the study was determined from 12 schools out of 32 schools in three educational districts in Aydın. Turkish teachers (107), Math teachers (100), Science and Technology teachers (84) and English teachers (89) working in these schools formed the sample of the study (n=380). Research-related questionnaire was used to collect data, which consists of four sections. In addition, 4 Open-ended questions developed by the researcher and semi-structured interview form was used. In the research of statistical techniques in the analysis of quantitative data percentage, frequency, Mann-Whitney u test and kruskal-Wallis test was used. Descriptive analysis method with qualitative data of the study were obtained. In conclusion, it is found that most teachers use lecture, question and answer, brainstorming, problem solving, case studies and discussions. Depending on the findings, various suggestions are presented.
Bir ülkede nitelikli insan sayısındaki artış, ülkenin eğitim programlarına ve eğitim sistemine verdiği önemle doğru orantılıdır. Eğitim programının amaçlarına ulaşmak için atılması gereken önemli adımlardan biri, bu eğitim programı için hazırlanan öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri doğrultusunda hareket etmektir. Bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin öğretim stratejileri, yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri incelenmiştir. Araştırma, betimsel tarama modelinde bir çalışma olup veri toplamada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Aydın merkezde bulunan üç eğitim bölgesindeki 32 okuldan 12 okul belirlenmiş ve bu okullarda çalışan Türkçe öğretmenleri (107), Matematik öğretmenleri (100), Fen ve Teknoloji öğretmenleri (84), İngilizce öğretmenleri (89) araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n=380). Araştırma ile ilgili verileri toplamak için dört bölümden oluşan bir anket kullanılmıştır. Bunun yanı sıra, araştırmacının geliştirdiği ve 4 tane açık uçlu soru içeren yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, nicel verilerin çözümlenmesinde istatistiksel tekniklerden yüzde, frekans, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis Testi'nden yararlanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise, betimsel analiz yöntemi ile elde edilmiştir. Bu araştırmanın bir sonucu olarak, öğretmenlerin en çok anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay ve tartışma yöntem-tekniklerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulara bağlı olarak çeşitli öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr