Every society has its own values, and individuals adapt to society by realizing their social and emotional development with these values. While realizing the acquisition of values, many unexpected difficulties may be encountered. Undoubtedly, one of the biggest events of this century is the pandemic, which has an impact on the world. In this study, it was aimed to evaluate values education in the preschool curriculum during the coronavirus (COVID-19) pandemic through “Illuminative Evaluation Model”. In the research, case study method was employed. The study group of the research consisted of a kindergarten located in a disadvantaged area in Incirliova district of Aydın province and the preschool teachers working at the school in the 2020-2021 academic year. The school had a total of 56 students and 9 teachers. The data was collected through triangulation method. Researchers made observations to describe the case, analyzed the lesson plans and interviewed with the teachers at school. The data was analyzed and interpreted by applying the content analysis method. The data collected from the research were interpreted according to the steps of "observation", "inquiry" and "explanation", which were the steps of the illuminative evaluation model. When a general evaluation of values education in distance education was made, it was concluded that the lack of technological infrastructure caused the students to miss the lessons and activities. In addition, the fact that the parents did not support the students to attend the lessons and to fulfill the activities negatively affected children’s learning experiences. Thus, the problems experienced in the content and methodology elements prevented the full implementation of the evaluation of students’ progress.
Illuminative evaluation model preschool curriculum values education
Her toplumun kendine özgü değerleri vardır ve bireyler sosyal ve duygusal gelişimlerini bu değerlerle gerçekleştirerek topluma uyum sağlarlar. Değerlerin kazanılması gerçekleştirilirken pek çok beklenmedik zorluklarla karşılaşılabilir. Bu yüzyılın en büyük olaylarından biri de kuşkusuz dünyayı etkisi altına alan pandemidir. Bu çalışmada, koronavirüs (COVID-19) pandemisi sürecinde okul öncesi eğitim programında yer alan değerler eğitiminin “Aydınlatıcı Değerlendirme Modeli” ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Aydın ili İncirliova ilçesinde dezavantajlı bir bölgede bulunan anaokulu ve okulda görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmuştur. Okulun toplam 56 öğrencisi ve 9 öğretmeni vardır. Veriler, çeşitleme yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmacılar vakayı betimlemek için gözlemler yapmış, ders planlarını analiz etmiş ve okuldaki öğretmenlerle görüşmeler yapmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler, aydınlatıcı değerlendirme modelinin basamakları olan "gözlem", "sorgulama" ve "açıklama" adımlarına göre yorumlanmıştır. Uzaktan eğitimde değerler eğitimi ile ilgili genel bir değerlendirme yapıldığında teknolojik altyapı eksikliği öğrencilerin ders ve etkinlikleri kaçırmasına neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca velilerin öğrencilerin derslere katılımını ve etkinlikleri gerçekleştirmelerini desteklememesi çocukların öğrenme deneyimlerini olumsuz etkilemiştir. Dolayısıyla içerik ve eğitim durumları unsurlarında yaşanan sorunlar, değerlendirme unsurunun tam olarak uygulanmasına engel olmuştur.
Aydınlatıcı değerlendirme modeli okul öncesi eğitim programı değerler eğitimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr