Technology remarkably affects almost every field, as well as the learning process. Today, interactive smartboard is one of the most important education and teaching technologies. It is seen that the interactive smartboard has been integrated into the education system with the FATIH Project (Movement to Increase Opportunities and Improve Technology) implemented in Turkey in 2010. In this study, the goal was to evaluate the attitudes of primary school teachers towards interactive smartboard and the purposes and levels of using interactive smartboard in the learning process. The survey model, which is one of the quantitative research methods, was used in the research. The study group of the research consists of 301 primary school teachers working in 10 different primary schools in the central districts of Diyarbakır in the 2020-2021 academic year. The data collection tool developed by the researcher was used in the research and the data were analyzed with the SPSS computer package program. According to the research results, it was found out that interactive smartboard is an important tool in the learning process, it makes the lesson fun, it saves time and it is beneficial for teaching, the use of interactive smartboard does not pacify teacher, it does not prevent creative thinking, interactive smartboard is not the same as traditional whiteboard in terms of learning process, it is an indispensable element of teaching, it makes teachers feel successful, primary school teachers prepared materials compatible with interactive smartboard and spent more effort to learn the use of interactive smartboard. It was also reported in the study that although variables such as gender, level of education, class being taught, and in-service training did not have an effect on teachers' attitudes towards interactive smartboard in general, it was found that variables of class size and teaching experience made a significant difference on teachers' attitudes towards interactive smartboard use.
Interactive smartboard Attitude FATIH project Primary school teacher
Teknoloji hemen her alanı etkilediği gibi öğrenme sürecini de oldukça etkilemektedir. Günümüzde eğitim ve öğretim teknolojilerinin en önemli olanlarından biri etkileşimli tahtadır. Türkiye’de 2010 yılında hayata geçirilen Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi ile birlikte etkileşimli tahta kademeli bir şekilde eğitim sistemine entegre edilmeye başlanmıştır. Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin etkileşimli tahtaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesine yöneliktir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında Diyarbakır İli merkez ilçelere bağlı 10 farklı ilkokulda görev yapan 301 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen Etkileşimli Tahta Tutum Ölçeği (ETTÖ) kullanılmıştır. Araştırmada, etkileşimli tahtanın öğrenme sürecinde önemli bir araç olduğu, dersi eğlenceli hale getirdiği, zaman tasarrufu sağladığı, öğretim için faydalı olduğu, etkileşimli tahta kullanımının öğretmeni pasifleştirmediği, yaratıcı düşünmeyi engellemediği, etkileşimli tahtanın öğretimin vazgeçilmez bir öğesi olduğu, etkileşimli tahtanın öğretmende başarılı olma duygusu uyandırdığı ve etkileşimli tahta kullanımını öğrenmek için daha fazla çaba harcadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin etkileşimli tahtaya yönelik tutumlarının cinsiyet, eğitim düzeyi, okutulan sınıf ve hizmet içi eğitim değişkenleri açısından istatistiksel olarak değişmediği ancak, kıdem ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından değiştiği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretim Teknolojileri, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr