Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 158 - 167, 23.10.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.621154

Öz


ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ[1]



Öz



Türk edebiyatının
önde gelen şahsiyetlerinden Abdurrahim Karakoç, yazdığı yüzlerce şiirle aşk,
din ve vatan temalı şiirlerinin yanında toplumsal aksaklıkları gündeme getirmiş
ve hece ölçüsüyle yarattığı ahenk ve sadelikle Halk şiirinin önemli
şairlerinden olmuştur. Cesurca şiirlerini kaleme alan şair, şiirlerinin özünü
mutlak hakikat teşkil etmekte beraber, şiirlerindeki esas unsurun insan
olduğunu ön plana çıkarmaktadır. Toplumsal duyarlılığını şiir estetiğine
aksettiren Karakoç, fikri, derinlemesine Halk şiirine nakşettirmiştir. Bunu
ustalıkla yapan şair, hicivden ve ironiden oldukça yararlanmıştır. Bir ozan
hassasiyetiyle yolsuzluklara ve kötülüklere savaş açmış, memleket meselelerine
içten ve samimi bir duyarlılıkla eğilmiştir. Halk şiirinin sadeliğine ve
yalınlığına getirdiği bu yenilik çok okunmasına neden olmuştur.



Abdurrahim Karakoç,
şiirinde gerçekten kopmadan objektif bir şekilde dönemin sorunlarına değinerek
şiirinin ana damarını belirlemiştir. Mücadeleci ve sözünü sakınmayan bir
karaktere sahip oluşundan dolayı birçok kez mahkemeye verilen ve hepsinden
beraat eden Karakoç, şiirinin dönemin sancılı sürecinde nasıl meydana geldiğini
bize gösteren önemli bir kanıttır. Toplum sorunlarıyla beraber şiirinde gençlik
tipini idealize eder. İdealize ettiği gençlik tipi dinine sahip çıkan
vatanperverdir. Bu çalışmada Abdurrahim Karakoç’un oluşturduğu ideal gençlik
tipi çözümlenecektir. 



Anahtar Kelimeler: Abdurrahim Karakoç, Şiir, Tip.



 



IDEAL YOUTH TYPE
IN ABDURRAHIM KARAKOÇ’S POETRY



Abstract



Abdurrahim Karakoç, a prominent Turkish poet, was an
influential folk poet who not only wrote numerous poems harmonized with love,
religion, and patriotism but also conveyed allusions to social problems and
brought unique harmony and simplicity to Turkish poetry through the syllabic
meter. As a brave poet, he based his works on absolute truthfulness and
depicted the humanity as the main component of his poetry. By expressing his
social sensitivity through the esthetic of poetry, Karakoç made an outstanding
achievement in imprinting the concept of “thinking” into folk poetry by using
satire and irony. With an outstanding sense of sensitivity, much like that of a
balladist, Karakoç struggled against corruption and malpractices, exerting a
sincere effort for problems of his country. In addition, the simplicity and
plainness he contributed to folk poetry has made his works more appealing to
read.



Abdurrahim Karakoç compiled the backbone of his works
from the allusions to the social problems of his time by strictly clinging to
objective reality. Due to his argumentative and brusque character, Karakoç was
sued many times and acquitted from all cases. Accordingly, Karakoç remains a
significant proof showing how poetry was produced during the dismal
circumstances of his time. With the addition of social problems into his
poetry, humans emerged as important types enriching the esthetic of his poetry.
Idealizes the type of youth in poetry along with social problems. It is a
patriot who maintains his idealizes youth-type religion. In this study, the
ideal youth type formed by Abdurrahim Karakoç will be analyzed.



Key words: Abdurrahim Karakoç, Poetry, Type.





[1] Bu çalışma, SSHIF
(Social Sciences and Humanities In Focus tarafından düzenlenen “Uluslararası
Sosyal ve Beşeri Bilimlere Küresel Yaklaşımlar – Kuram ve Uygulamalar
Sempozyumu”nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur.  
 

Kaynakça

  • Armağan, Yalçın (2017). İmkânsız Özerklik – Türk Şiirinde Modernizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Avcı, Ramazan (2012). “Abdurrahim Karakoç”, Uluslararası Türkçe edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: ½, s. 90-102.
  • Ayvazoğlu, Beşir (2012). “Abdurrahim Karakoç”. Üçgen Piramitinin Zirvesindeki Cihan Şairi – Abdurrahim Karakoç, Haz. Hayrullah Eraslan, İstanbul: Nar Yayınları. Cevizci, Ahmet (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Çitçi, Sinan (2007). Yeni Türk Şiirinde İdeal Tipler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Dilipak, Abdurrahman (2012). “Hak Yol İslâm Yazacağız”, Üçgen Piramitinin Zirvesindeki Cihan Şairi – Abdurrahim Karakoç, Haz. Hayrullah Eraslan, İstanbul: Nar Yayınları.
  • Eraslan, Hayrullah (2012). Üçgen Piramitinin Zirvesindeki Cihan Şairi – Abdurrahim Karakoç, İstanbul: Nar Yayınları.
  • Güçlü, A. Bâki ve Diğerleri (2002). Sarp Erk Ulaş Felsefe Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hakkı, İbrahim (2011). Marifetnâme, Haz. Cafer Durmuş – Kerim Kara, İstanbul: Erkam Yayınları.
  • Kabaklı, Ahmet (2012). “Abdurrahim Karakoç’un Şairliği”. Üçgen Piramitinin Zirvesindeki Cihan Şairi – Abdurrahim Karakoç, Haz. Hayrullah Eraslan, İstanbul: Nar Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2015). Akıl Karaya Vurdu, Ankara: Kadim Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2006). Dosta Doğru, Ankara: Alperen Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2015). Gerdanlık I, Ankara: Kadim Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2015). Gökçekimi, Ankara: Kadim Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2006). Kan Yazısı, Ankara: Alperen Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2015). Suları Islatamadım, Ankara: Kadim Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2006). Kan Yazısı, Ankara: Alperen Yayınları.
  • Karakoç, Abdurrahim (2005). Vur Emri, Ankara: Alperen Yayınları.
  • Kaplan, Mehmet (2011). Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 3 – Tip Tahlilleri, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kaçar, Burhan (2004). “Bir Ülkü Adamı Abdurrahim Karakoç”, 6-8 Mayıs Kahramanmaraş Sempozyumu, s. 181-190, Kahramanmaraş: Maraşder- Kahramanmaraş Belediyesi.
  • Komisyon (1989). TDV İslâm Ansiklopedisi, Cilt 2, İstanbul.
  • Mert, Nuray (2002). “Türkiye’de Merkez Sağ Siyaset: Merkez Sağ Politikaların Oluşumu”, Türkiye’de Sivil Toplum ve Milliyetçilik, İstanbul: İletişim.
  • Sahay Arun (1971). Max Weber and Modeern Sociology, Routledge & Kegan Paul, s. 111, London.
  • Safa, Peyami (1999). Osmanlıca Türkçe Uydurmaca, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Targan, Nevzat (2009). İnanç Psikolojisi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Özarslan, Metin (2012). “Abdurrahim Karakoç Üzerine Düşünceler” Kardeş Kalemler, Sayı: 67, s. 94-97, Ankara.
  • Yalçın, Süleyman (1988). “Aydınlar Ocağı ve Türk İslam Sentezi”, Yeni Bir Yüzyıla Girerken Türk-İslam Sentezi Görüşünde Meselelerimiz 3, İstanbul: Aydınlar Ocağı Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar, Sanat ve Edebiyat
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Ferhat Çetinkaya 0000-0002-0007-2800

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, F. (2019). ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ. Edebi Eleştiri Dergisi, 3(2), 158-167. https://doi.org/10.31465/eeder.621154
AMA Çetinkaya F. ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ. EEDER. Ekim 2019;3(2):158-167. doi:10.31465/eeder.621154
Chicago Çetinkaya, Ferhat. “ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ”. Edebi Eleştiri Dergisi 3, sy. 2 (Ekim 2019): 158-67. https://doi.org/10.31465/eeder.621154.
EndNote Çetinkaya F (01 Ekim 2019) ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ. Edebi Eleştiri Dergisi 3 2 158–167.
IEEE F. Çetinkaya, “ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ”, EEDER, c. 3, sy. 2, ss. 158–167, 2019, doi: 10.31465/eeder.621154.
ISNAD Çetinkaya, Ferhat. “ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ”. Edebi Eleştiri Dergisi 3/2 (Ekim 2019), 158-167. https://doi.org/10.31465/eeder.621154.
JAMA Çetinkaya F. ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ. EEDER. 2019;3:158–167.
MLA Çetinkaya, Ferhat. “ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ”. Edebi Eleştiri Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 158-67, doi:10.31465/eeder.621154.
Vancouver Çetinkaya F. ABDURRAHİM KARAKOÇ’UN ŞİİRİNDE İDEAL GENÇLİK TİPİ. EEDER. 2019;3(2):158-67.

DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.