Bu çalışmada Sevinç Çokum'un kaleme
aldığı "Evlerinin Önü", Rozalya Ana” adlı hikâyeleri yapı unsurları
bakımından incelenmiştir. Sevinç Çokum, Türk edebiyatının 1970'te tanıştığı bir kadın yazardır.
Hikâyelerinde Türk sosyal yaşamı içerisinde kadının durumunu belirleyen
unsurlar, kadın ve toplum birlikteliği içerisinde verilir. Bunun yanında
yaşlılık ve zamanı sorgulama da Çokum'un hikâyelerinde yer almaktadır. Yazar bu
konuların toplumsal sorunlarımız olduğunu düşünmektedir. Çokum'un, ailenin
devamına da inanan bir yazar olduğu anlaşılmaktadır. Öykülerinde dirençli,
kendine güvenen, vefakâr kadınların yanı sıra küçük dünyalarında ruhsal
sorunlar yaşayan kadınlara da yer vermiştir.
Sevinç Çokum’un eserlerinde kullanılan zaman aktüel
zamandır. Çokum, hikâyelerinde geçmişi tarihle birlikte yoğurmaktadır.
Geçmişine bağlı, maziyi unutmamış bir yazardır. Bir başka işleyiş yönü de kendi
zamanında yaşayan insanları anlatırken onların geçmişle olan bağlarını
ustalıkla okuyucuya aktarmasıdır.
Eserlerinde çoğunlukla toplumsal konulara ağırlık
vermiştir. Türk toplumunun bugüne değin gelişinde etkili olan olumlu ve olumsuz
bütün olaylar, geleneğimiz, maziden kopuşumuz, inançlarımız, yaşanan
parçalanmalar, düşünce ufkumuzun değişmesi, yaşanan çıkmazlar ve bu sorunlara aradığı
çözümler onu yazmaya daha çok yönelttiğini kendisi söylemektedir.
Sevinç Çokum, alt ve orta gelirli insanları, içinde
bulundukları yaşam şartları içinde anlattığı hikâyelerinde "milli
unsurları" öne çıkarmıştır. Yazarın milli kimlikle bağlantılı olarak,
vatan ve bayrak sevgisine de özel değer verdiği, bunları eserlerinde kutsal
kavramlar olarak işlediği görülür.
Sevinç Çokum, Türkçeyi ustalıkla kullanması yönüyle ön
plana çıkmış bir yazardır. Daha küçük yaşlardan itibaren büyüklerinin
konuşmalarına dikkat etmesi ve benimsemesi onun dil ve üslubunda çok etkili
olmuştur. Yazarlığının ilk yıllarında eski kelimelerden faydalanmayan yazar, bu
düşüncesini daha sonra değiştirir.
Mekân olarak en çok tercih ettiği yer İstanbul’dur.
İstanbul doğumlu bir sanatçı olarak hemen hemen her eserinde mekân olarak
İstanbul’u kullanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.