Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Situation And Opinions of Social Studies Teacher Candidates About Today’s World Problems

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue), 1 - 22, 29.10.2023
https://doi.org/10.47948/efad.1266788

Öz

This research was carried out to determine the perceptions of social studies teacher candidates about today’s world problems, their priorities among the problems, their reasons for priority, their thoughts about the sources of the problems and their suggestions for the solution of the problems. The research was carried out in accordance with qualitative research methods. The phenomenology method was used as the research model, the data were obtained with a questionnaire consisting of open-ended questions and evaluated with content analysis. The survey was conducted through “Google documents” due to pandemic conditions. In the process of preparing open-ended questions, a field literature review was conducted and the information previously obtained within the scope of this course was taken into account. The study group of the research; In the 2020-2021 academic year, the volunteers of the 3rd and 4th grade students studying in NEU AKEF social studies teaching and taking today’s world problems course were formed. 78 volunteer teacher candidates participated in the research. The teacher candidates who participated in the research were coded according to the ranking (OA1). As a result of the research, it was seen that social studies teacher candidates have a high level of perception, consciousness and awareness about today’s world problems. It has been determined that they prioritize all the problems of nature or human origin that concern today’s world. It has been understood that they see more people and their activities as the main source of problems. It has been determined that they perceive all the events that negatively affect the life of the world as the reasons for the problems, they know the current activities aimed at solving the problems, but they consider them insufficient. In addition, it was concluded that today’s world problems course contributed positively to the consciousness and awareness levels of social studies teacher candidates, thus increasing their desire to make various suggestions for solutions to problems, to establish a new organizational structure, to participate voluntarily in activities carried out to solve problems.

Kaynakça

  • Akdağ, S. ve Yıldız, E. (2020). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 119-133. doi: 10.33418/ataunikkefd.809412.
  • Alım, M. (2016). Afetlerden Kaynaklanan Sorunlar. Fatih Aydın (Ed.), Günümüz Dünya Sorunları İçinde (ss. 114-169), Pegem Yayınları, Ankara.
  • Altıparmak, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. Uluslararası Hakemli Akademik Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 2(2), 95-107.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. (6. Baskı). Sakarya, Sakarya Yayıncılık.
  • Aslan, E. ve İmamoğlu, S. (2009). Fen ve Teknoloji İle Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ve Görüşlerinin Belirlenmesi: Burdur İli Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 57-80.
  • Ateş, H., & Saraçoğlu, M. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gözünden Nükleer Enerji. Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(3), 175-193.
  • Avcı, G. ve Gümüş, N. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Current Debates in Education, 5. London/İstanbul, Ijopec Publication. 485-506.
  • Aydın, F. (Ed). (2016). Günümüz Dünya Sorunları. Ankara, Pegem Akademi.
  • Aydın, F. (2010). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunları Ve Çevre Eğitimi Hakkındaki Görüşleri (Gazi Üniversitesi örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 818-839.
  • Baker, C., Wuest, J. & Stern, P.N. (1992). Method Slurring: The Grounded Theory/ Phenomenology Example. Journal of Advanced Nursing, 17, 1355-1360. doi: 10.1111/j.1365-2648.1992.tb01859.x.
  • Barr, R., Barth, J.L. ve Shermis, S.S. (2013). Sosyal Bilgilerin Doğası. (C. Dönmez, Çev.). Ankara, Pegem Akademi.
  • Baykal, H. ve Baykal, T. (2008). Küreselleşen Dünyada Çevre Sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 1-18.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (2) , 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA, Sage Publications.
  • Cogan, J., Torney-Purta, J. & Anderson, D. (1988). Knowledge and Attitudes Toward Global İssues: Students İn Japan and The United States. Comparative Education Review, 32(3), 282-297. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1188124#metadata_info_tab_contents.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Çamurcu, H. (2005). Dünya Nüfus Artışı ve Getirdiği Sorunlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(13), 87-105.
  • Çavdar, S. S. (2006). Increasing EFL Teachers’ Awareness On Global Issues in Elt Classroom. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çelen, Ü., Yıldız, A., Atak, N., Tabak, R. H. ve Arısoy, M. (2002). Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığı ve İlişkili Faktörler. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi: 23-28 Eylül 2002: Bildiriler İçinde (ss. 421-425), Diyarbakır.
  • Çelikkıran, A. (1997). Çevre Sorunları Ve Eğitim. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dalelo, A. (2009). Efforts to Empower Teachers to Ethiopia to Address Local Environmental Problems: Achievements and Limitations. International Research in Geographical and Environmental Education, 18(3), 221-226. Erişim adresi: https://doi.org/10.1080/10382040903054065.
  • Dere, İ. ve Aktaşlı, İ. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin İklimle İlgili Kavramlara İlişkin Bilişsel Yapıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 182-198. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/72486/1178996.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş Sosyal Bilgiler Anlayışı Işığında Yeni Sosyal Bilgiler Programının Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Elçin, A., Karakaş, H., ve Sarıkaya, R. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Nükleer Enerji Kavramına Yönelik Düşünceleri: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Örneği. Cumhuriyet Science Journal, 37, 42-54.
  • Erdoğan, M. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi: Fethiye örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Erol, G. H. (2005). Sınıf Öğretmenliği İkinci Sınıf Öğrencilerinin Çevre Ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Esa, N. (2010). Environmental Knowledge, Attitude and Practise of Student Teachers. International Research in Geographical And Environmental Education, 19(1), 39-50.
  • Gül, F. (2013). İnsan-Doğa İlişkisi Bağlamında Çevre Sorunları ve Felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 17-21.
  • Gül, S., Aydoğmuş, M., Çobanoğlu, İ. H. ve Türk, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinçlerinin İncelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 13-28.
  • İlhan, M. (2016). Açık Uçlu Sorularla Yapılan Ölçmelerde Klasik Test Kuramı ve Çok Yüzeyli Rasch Modeline Göre Hesaplanan Yetenek Kestirimlerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 346-368.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in Phenomenology for Researchers of Nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314. Erişim adresi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1994.tb01085.x.
  • Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kurumsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(2), 171-185.
  • Kahyaoğlu M. ve Kaya, M. F. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Kirliliğine ve Çevreyle İlgili Sivil Toplum Örgütlerine Yönelik Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 91-107.
  • Karadağ, Y. ve Acar, F. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Farkındalıklarının İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 62-78.
  • Karakuş, U., Palaz, T., Kılcan, B. ve Çepni, O. (2012). Sosyal Bilgiler Müfredatında Yer Alan ‘Çevre Sorunları’ Konularının Öğretiminde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 363-376.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (24. baskı). Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karatekin, K. Kuş, Z. ve Merey, Z. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarının Çözümünde Sosyal Katılımları. İlköğretim Online, 13(2), 345‐361.
  • Kaya, M. F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies, 9(2), 917-931.
  • Kayalı, H. (2010). Sosyal Bilgiler, Türkçe Ve Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 258-268.
  • Kılıçaslan, M. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğinin Su Kaynaklarına Etkisine İlişkin Görüşleri. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 25-29.
  • Kılıçoğlu, G., Karakuş, U. ve Öztürk, T. (2012). Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkısh Studies, 7(4), 2209-2224.
  • Kırcaali-İftar, G. (1999). Bilim ve Araştırma. A. A. Bir, (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri İçinde (ss. 1-10). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kıroğlu, K. (Ed.) (2006). Yeni İlköğretim Programları. Ankara, Pegem Yayınları.
  • Koç, H. ve Dumlu, G. (2020). Bireylerin Bazı Değişkenler Açısından Günümüz Dünya Sorunlarına İlişkin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir İnceleme. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 102-107.
  • Korkmaz E. (2022). Türkiye’de Çevre Sorunları ve Çözüm Yolları: Kütahya örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Köse, N. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Farkındalık ve Tutum Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi, Niğde.
  • Lindlof, T. R. (1991). The Qualitative Study of Media Audiences. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 35(1), 23–42. Erişim adresi: https://doi.org/10.1080/08838159109364100.
  • Maskan, A.K., Efe, R., Gönen, S. ve Baran, M. (2006). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarının Nedenleri, Eğitimi ve Çözümlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 1-12.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf. Erişim tarihi: 29.06.2022.
  • Mercan, S. I. ve Sarı, İ. (2019). Günümüz Dünya Sorunları Dersini Alan Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bu Derse ve Günümüz Dünya Sorunlarına Bakışı. Journal of History School, 12(XL), 171-197.
  • Meydan, A., Doğu, S. ve Dinç, M. (2009). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 153-168.
  • Miller, S. (2003). Analysis of Phenomenological Data Generated With Children as Research Participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82. doi: 10.7748/nr2003.07.10.4.68.c5908.
  • NCSS (1993 January; February). The Social Studies Professional. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I‐II. Cilt. (5. Basım). (S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası.
  • Oğuz, D., Çakcı, I. ve Kavas, S. (2010). Environmental Awareness of University Students in Ankara, Turkey. African Journal of Agricultural Research, 5(10), 2629-2636.
  • Oğuz, D., Çakcı, I. ve Kavas, S. (2011). Yükseköğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 12, 34-39.
  • Öcal, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(27), 333-352.
  • Özdemir, A. ve Yapıcı, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Farkındalık ve İlgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. Anadolu Doğa Bilimleri Dergisi, 1(1), 48-56.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • Özey, R. (2013). Günümüz Dünya Sorunları, İstanbul, Aktif Yayınları.
  • Özgen, N. (2012). Günümüz Dünya Sorunları. Ankara, Eğiten Kitap.
  • Özkaral, T. C. ve Akdoğan, V. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Sivil Toplum Kuruluşlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testiyle İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 398-425. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/72486/1179941.
  • Özmen, F. (2015), Öğretmen Adaylarının Zihin Haritalarında Günümüz Dünya Sorunları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Özonur, M. (2021). An İnvestigation of Prospective Teachers’ Awareness Toward Environmental İssues. International Journal of Curriculum And Instruction, 13(2), 1845-1856.
  • Öztaşkın, O. B. (2014). Barışa Yönelik Tutumlar ve Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutumlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(3) , 25-39.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Rose, P., Beeby, J. & Parker, D. (1995). Academic Rigour in The Lived Experience of Researchers Using Phenomenological Methods in Nursing. Journal of Advanced Nursing, 21, 1123-1129. Erişim adresi: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1995.21061123.x.
  • Sever, D. (2013). Türkiye ve İngiltere’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. İlköğretim Online, 12(4), 1212-1221.
  • Seyhan, H. ve Çamurcu, H. (Ed.). (2013). Günümüz Dünya Sorunları. Lisans Yayıncılık: İstanbul.
  • Sönmez, V. ve G. Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Anı Yayıncılık. Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Şeyihoğlu, A., Sever, R. ve Özmen, F. (2018). Sosyal Bilgiler ve Coğrafya Öğretmen Adaylarının Zihin Haritalarında Günümüz Dünya Sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 1-15.
  • Tan, Ş. ve Erdoğan, A. (2004). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Topkaya, Y. ve Akdağ, H. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Suriyeli Sığınmacılar Hakkındaki Görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği), Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Türkeş, M. (2012). Küresel İklim Değişikliği ve Çölleşme. N. Özgen (ed.), Günümüz Dünya Sorunları-Disiplinlerarası Bir Yaklaşım İçinde (ss. 1-42), Ankara, Eğiten Kitap.
  • Uymaz, M. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunlarına İlişkin Algılarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 59-79.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and İnterpretation, Newbury Park, CA: Sage.
  • Yardımcı, E. ve Kılıç, G. B. (2010). Çocukların Gözünden Çevre ve Çevre Sorunları. İlköğretim Online, 9 (3), 1122-1136.
  • Yazıcı, Ö. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutumları. Turkish Studies, 8(6), 807-823.
  • Yazıcı, H. ve Arıbaş, K. (Ed.). (2015). Günümüz Dünya Sorunları. Ankara, Pegem Akademi.
  • Yenice, N. ve Alpak Tunç, G. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Farkındalıkları İle Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 207-222.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri Ve Önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C., Bacanak, A. ve Özsoy, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 121-134.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları Ve Sorunları Konusundaki Bilgi ve Öneriler. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yılmaz, E. ve Güven, Z. Z. (2022). Üniversite Öğrenci Adaylarının Zihin Yapılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 75-94. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/68985/1092326.
  • YÖK. (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf. Erişim tarihi: 29.06.2022.
  • YÖK. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf. Erişim tarihi: 29.06.2022.
  • Yücel, S. A. ve Morgil, İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue), 1 - 22, 29.10.2023
https://doi.org/10.47948/efad.1266788

Öz

Bu araştırma, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunları algılarını, sorunlar arasında önceliklerini, öncelik gerekçelerini, sorunların kaynakları hakkındaki düşünceleri ve sorunların çözümüne yönelik önerilerini tespit etmek için gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırma modeli olarak olgubilim yöntemi kullanılmış, veriler açık uçlu sorulardan oluşan anket formuyla elde edilmiş ve içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Anket, pandemi koşulları nedeniyle “Google dokümanlar” üzerinden gerçekleştirilmiştir. Açık uçlu soruların hazırlanması sürecinde alan yazın taraması yapılmış ve daha önce bu ders kapsamında elde edilen bilgiler göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu; 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinde okuyan, Günümüz Dünya Sorunları dersini alan 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin gönüllüleri oluşturmuştur. Araştırmaya 78 gönüllü öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adayları sıralamaya göre kodlanarak (ÖA1) belirtilmiştir. Araştırma neticesinde Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının günümüz dünya sorunlarına yönelik üst düzey bir algı, bilinç ve farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Günümüz dünyasını ilgilendiren doğa veya insan kaynaklı tüm sorunları önceledikleri tespit edilmiştir. Sorunların temel kaynağı olarak daha çok insanı ve insanın faaliyetlerini gördükleri anlaşılmıştır. Dünya yaşamını olumsuz etkileyen olayların tamamını sorunların gerekçeleri olarak algıladıkları, sorunların çözümüne yönelik mevcut faaliyetleri bildikleri ancak bunları yetersiz gördükleri tespit edilmiştir. Ayrıca Günümüz Dünya Sorunları dersinin Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının bilinç ve farkındalık düzeylerine olumlu katkı sağladığı, bu sayede sorunların çözümlerine yönelik çeşitli önerilerde bulunma, yeni örgütsel yapılanma kurma, sorunların çözümü için gerçekleştirilen faaliyetlere gönüllü olarak katılma gibi isteklerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akdağ, S. ve Yıldız, E. (2020). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 119-133. doi: 10.33418/ataunikkefd.809412.
  • Alım, M. (2016). Afetlerden Kaynaklanan Sorunlar. Fatih Aydın (Ed.), Günümüz Dünya Sorunları İçinde (ss. 114-169), Pegem Yayınları, Ankara.
  • Altıparmak, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları. Uluslararası Hakemli Akademik Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 2(2), 95-107.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Spss Uygulamalı. (6. Baskı). Sakarya, Sakarya Yayıncılık.
  • Aslan, E. ve İmamoğlu, S. (2009). Fen ve Teknoloji İle Sınıf Öğretmenlerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ve Görüşlerinin Belirlenmesi: Burdur İli Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 57-80.
  • Ateş, H., & Saraçoğlu, M. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Gözünden Nükleer Enerji. Journal of Kirsehir Education Faculty, 14(3), 175-193.
  • Avcı, G. ve Gümüş, N. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Current Debates in Education, 5. London/İstanbul, Ijopec Publication. 485-506.
  • Aydın, F. (Ed). (2016). Günümüz Dünya Sorunları. Ankara, Pegem Akademi.
  • Aydın, F. (2010). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunları Ve Çevre Eğitimi Hakkındaki Görüşleri (Gazi Üniversitesi örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 818-839.
  • Baker, C., Wuest, J. & Stern, P.N. (1992). Method Slurring: The Grounded Theory/ Phenomenology Example. Journal of Advanced Nursing, 17, 1355-1360. doi: 10.1111/j.1365-2648.1992.tb01859.x.
  • Barr, R., Barth, J.L. ve Shermis, S.S. (2013). Sosyal Bilgilerin Doğası. (C. Dönmez, Çev.). Ankara, Pegem Akademi.
  • Baykal, H. ve Baykal, T. (2008). Küreselleşen Dünyada Çevre Sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 1-18.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (2) , 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA, Sage Publications.
  • Cogan, J., Torney-Purta, J. & Anderson, D. (1988). Knowledge and Attitudes Toward Global İssues: Students İn Japan and The United States. Comparative Education Review, 32(3), 282-297. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1188124#metadata_info_tab_contents.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Çamurcu, H. (2005). Dünya Nüfus Artışı ve Getirdiği Sorunlar. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(13), 87-105.
  • Çavdar, S. S. (2006). Increasing EFL Teachers’ Awareness On Global Issues in Elt Classroom. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Çelen, Ü., Yıldız, A., Atak, N., Tabak, R. H. ve Arısoy, M. (2002). Ankara Üniversitesi Sağlık Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Duyarlılığı ve İlişkili Faktörler. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi: 23-28 Eylül 2002: Bildiriler İçinde (ss. 421-425), Diyarbakır.
  • Çelikkıran, A. (1997). Çevre Sorunları Ve Eğitim. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dalelo, A. (2009). Efforts to Empower Teachers to Ethiopia to Address Local Environmental Problems: Achievements and Limitations. International Research in Geographical and Environmental Education, 18(3), 221-226. Erişim adresi: https://doi.org/10.1080/10382040903054065.
  • Dere, İ. ve Aktaşlı, İ. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin İklimle İlgili Kavramlara İlişkin Bilişsel Yapıları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 182-198. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/72486/1178996.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş Sosyal Bilgiler Anlayışı Işığında Yeni Sosyal Bilgiler Programının Değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Elçin, A., Karakaş, H., ve Sarıkaya, R. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Nükleer Enerji Kavramına Yönelik Düşünceleri: Bağımsız Kelime İlişkilendirme Örneği. Cumhuriyet Science Journal, 37, 42-54.
  • Erdoğan, M. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çevre Duyarlılıklarının Değerlendirilmesi: Fethiye örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Erol, G. H. (2005). Sınıf Öğretmenliği İkinci Sınıf Öğrencilerinin Çevre Ve Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Esa, N. (2010). Environmental Knowledge, Attitude and Practise of Student Teachers. International Research in Geographical And Environmental Education, 19(1), 39-50.
  • Gül, F. (2013). İnsan-Doğa İlişkisi Bağlamında Çevre Sorunları ve Felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 17-21.
  • Gül, S., Aydoğmuş, M., Çobanoğlu, İ. H. ve Türk, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Bilinçlerinin İncelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 13-28.
  • İlhan, M. (2016). Açık Uçlu Sorularla Yapılan Ölçmelerde Klasik Test Kuramı ve Çok Yüzeyli Rasch Modeline Göre Hesaplanan Yetenek Kestirimlerinin Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 346-368.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in Phenomenology for Researchers of Nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314. Erişim adresi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1994.tb01085.x.
  • Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kurumsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(2), 171-185.
  • Kahyaoğlu M. ve Kaya, M. F. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Kirliliğine ve Çevreyle İlgili Sivil Toplum Örgütlerine Yönelik Görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1), 91-107.
  • Karadağ, Y. ve Acar, F. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Farkındalıklarının İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 62-78.
  • Karakuş, U., Palaz, T., Kılcan, B. ve Çepni, O. (2012). Sosyal Bilgiler Müfredatında Yer Alan ‘Çevre Sorunları’ Konularının Öğretiminde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 363-376.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (24. baskı). Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karatekin, K. Kuş, Z. ve Merey, Z. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarının Çözümünde Sosyal Katılımları. İlköğretim Online, 13(2), 345‐361.
  • Kaya, M. F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies, 9(2), 917-931.
  • Kayalı, H. (2010). Sosyal Bilgiler, Türkçe Ve Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Marmara Coğrafya Dergisi, 21, 258-268.
  • Kılıçaslan, M. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğinin Su Kaynaklarına Etkisine İlişkin Görüşleri. Tarım Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 25-29.
  • Kılıçoğlu, G., Karakuş, U. ve Öztürk, T. (2012). Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkısh Studies, 7(4), 2209-2224.
  • Kırcaali-İftar, G. (1999). Bilim ve Araştırma. A. A. Bir, (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri İçinde (ss. 1-10). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kıroğlu, K. (Ed.) (2006). Yeni İlköğretim Programları. Ankara, Pegem Yayınları.
  • Koç, H. ve Dumlu, G. (2020). Bireylerin Bazı Değişkenler Açısından Günümüz Dünya Sorunlarına İlişkin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir İnceleme. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 102-107.
  • Korkmaz E. (2022). Türkiye’de Çevre Sorunları ve Çözüm Yolları: Kütahya örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Köse, N. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Farkındalık ve Tutum Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi, Niğde.
  • Lindlof, T. R. (1991). The Qualitative Study of Media Audiences. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 35(1), 23–42. Erişim adresi: https://doi.org/10.1080/08838159109364100.
  • Maskan, A.K., Efe, R., Gönen, S. ve Baran, M. (2006). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarının Nedenleri, Eğitimi ve Çözümlerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Çanakkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 1-12.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf. Erişim tarihi: 29.06.2022.
  • Mercan, S. I. ve Sarı, İ. (2019). Günümüz Dünya Sorunları Dersini Alan Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bu Derse ve Günümüz Dünya Sorunlarına Bakışı. Journal of History School, 12(XL), 171-197.
  • Meydan, A., Doğu, S. ve Dinç, M. (2009). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 153-168.
  • Miller, S. (2003). Analysis of Phenomenological Data Generated With Children as Research Participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82. doi: 10.7748/nr2003.07.10.4.68.c5908.
  • NCSS (1993 January; February). The Social Studies Professional. Washington DC: National Council for the Social Studies.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I‐II. Cilt. (5. Basım). (S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası.
  • Oğuz, D., Çakcı, I. ve Kavas, S. (2010). Environmental Awareness of University Students in Ankara, Turkey. African Journal of Agricultural Research, 5(10), 2629-2636.
  • Oğuz, D., Çakcı, I. ve Kavas, S. (2011). Yükseköğretimde Öğrencilerin Çevre Bilinci. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 12, 34-39.
  • Öcal, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(27), 333-352.
  • Özdemir, A. ve Yapıcı, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Farkındalık ve İlgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. Anadolu Doğa Bilimleri Dergisi, 1(1), 48-56.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • Özey, R. (2013). Günümüz Dünya Sorunları, İstanbul, Aktif Yayınları.
  • Özgen, N. (2012). Günümüz Dünya Sorunları. Ankara, Eğiten Kitap.
  • Özkaral, T. C. ve Akdoğan, V. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Sivil Toplum Kuruluşlarına Yönelik Bilişsel Yapılarının Kelime İlişkilendirme Testiyle İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 398-425. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/72486/1179941.
  • Özmen, F. (2015), Öğretmen Adaylarının Zihin Haritalarında Günümüz Dünya Sorunları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Özonur, M. (2021). An İnvestigation of Prospective Teachers’ Awareness Toward Environmental İssues. International Journal of Curriculum And Instruction, 13(2), 1845-1856.
  • Öztaşkın, O. B. (2014). Barışa Yönelik Tutumlar ve Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutumlar Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Journal of Education, 3(3) , 25-39.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Rose, P., Beeby, J. & Parker, D. (1995). Academic Rigour in The Lived Experience of Researchers Using Phenomenological Methods in Nursing. Journal of Advanced Nursing, 21, 1123-1129. Erişim adresi: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1995.21061123.x.
  • Sever, D. (2013). Türkiye ve İngiltere’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. İlköğretim Online, 12(4), 1212-1221.
  • Seyhan, H. ve Çamurcu, H. (Ed.). (2013). Günümüz Dünya Sorunları. Lisans Yayıncılık: İstanbul.
  • Sönmez, V. ve G. Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Anı Yayıncılık. Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Şeyihoğlu, A., Sever, R. ve Özmen, F. (2018). Sosyal Bilgiler ve Coğrafya Öğretmen Adaylarının Zihin Haritalarında Günümüz Dünya Sorunları. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 1-15.
  • Tan, Ş. ve Erdoğan, A. (2004). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme. Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Topkaya, Y. ve Akdağ, H. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Suriyeli Sığınmacılar Hakkındaki Görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği), Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Türkeş, M. (2012). Küresel İklim Değişikliği ve Çölleşme. N. Özgen (ed.), Günümüz Dünya Sorunları-Disiplinlerarası Bir Yaklaşım İçinde (ss. 1-42), Ankara, Eğiten Kitap.
  • Uymaz, M. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunlarına İlişkin Algılarının İncelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 59-79.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and İnterpretation, Newbury Park, CA: Sage.
  • Yardımcı, E. ve Kılıç, G. B. (2010). Çocukların Gözünden Çevre ve Çevre Sorunları. İlköğretim Online, 9 (3), 1122-1136.
  • Yazıcı, Ö. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Günümüz Dünya Sorunlarına Yönelik Tutumları. Turkish Studies, 8(6), 807-823.
  • Yazıcı, H. ve Arıbaş, K. (Ed.). (2015). Günümüz Dünya Sorunları. Ankara, Pegem Akademi.
  • Yenice, N. ve Alpak Tunç, G. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Farkındalıkları İle Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 207-222.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri Ve Önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C., Bacanak, A. ve Özsoy, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Karşı Duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 121-134.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları Ve Sorunları Konusundaki Bilgi ve Öneriler. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
  • Yılmaz, E. ve Güven, Z. Z. (2022). Üniversite Öğrenci Adaylarının Zihin Yapılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 75-94. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/issue/68985/1092326.
  • YÖK. (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf. Erişim tarihi: 29.06.2022.
  • YÖK. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf. Erişim tarihi: 29.06.2022.
  • Yücel, S. A. ve Morgil, İ. (1998). Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
Toplam 91 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Şimşir 0000-0002-0552-9558

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2023
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue)

Kaynak Göster

APA Şimşir, M. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue), 1-22. https://doi.org/10.47948/efad.1266788
AMA Şimşir M. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri. KMÜ EFAD. Ekim 2023;6(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue):1-22. doi:10.47948/efad.1266788
Chicago Şimşir, Mehmet. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları Ve Görüşleri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 6, sy. Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue) (Ekim 2023): 1-22. https://doi.org/10.47948/efad.1266788.
EndNote Şimşir M (01 Ekim 2023) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 6 Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue) 1–22.
IEEE M. Şimşir, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri”, KMÜ EFAD, c. 6, sy. Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue), ss. 1–22, 2023, doi: 10.47948/efad.1266788.
ISNAD Şimşir, Mehmet. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları Ve Görüşleri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 6/Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue) (Ekim 2023), 1-22. https://doi.org/10.47948/efad.1266788.
JAMA Şimşir M. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri. KMÜ EFAD. 2023;6:1–22.
MLA Şimşir, Mehmet. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları Ve Görüşleri”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue), 2023, ss. 1-22, doi:10.47948/efad.1266788.
Vancouver Şimşir M. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Günümüz Dünya Sorunları Hakkında Durumları ve Görüşleri. KMÜ EFAD. 2023;6(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı (100th Year of the Republic Special Issue):1-22.

20525   20522     20540       Creative Commons Lisansı

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.