Purpose –The purpose of this researchis to examine the brand values and export situations of the countries that stand out in brand value and numbers in the Brand Finance Global-500.
Design/data/methodology –The research covers the brands in the Brand Finance Global-500 reports between 2019-2023 and the export figures of the countries between 2018-2022. The brand values and export status of the countries were examined in three stages. In the first stage, the number of brands and values of the countries in the Brand Finance Global-500 reports were compared over the years, in the second stage, their export values, and in the third stage, the total brand and export values of the countries were compared.
Findings –As a result of the research, it was concluded that America is among the leading countries in brand numbers and value, while China is among the leading countries in exports. In this context, it has been observed that the number and value of brands have different rates than the export values of countries. At the same time, it is noteworthythat while the brand and export values of countries decreased significantly until 2020, these values increased significantly afterwards.
Originality/value –What makes this research different is that it compares the export values of the countries in the Brand Finance Global-500 based on the number and values of their brands.
Amaç –Bu araştırmanın amacı Brand Finance Global-500’de marka değeri ve sayılarında öne çıkan ülkelerin marka değerleri ve ihracat durumlarını incelemektir.
Tasarım/veri/metodoloji –Araştırma, 2019-2023 yılları arası Brand Finance Global-500 raporlarındaki markalar ile 2018-2022 yılları arası ülkelerin ihracat rakamlarını kapsamaktadır. Üç aşamada ülkelerin marka değerleri ve ihracat durumları araştırmada incelenmiştir. İlk aşamada söz konusu Brand Finance Global-500 raporlarındaki ülkelerin yıllar itibariyle marka sayıları ve değerleri, ikinci aşamada ihracat değerleri, üçüncü aşamada ülkelerin toplam marka ve ihracat değerleri karşılaştırılmıştır.
Bulgular –Araştırma sonucunda Amerika’nın marka sayıları ve değerinde, Çin’in ise ihracatta önde gelen ülkeler arasında olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda marka sayıları ve değerinin ülkelerin ihracat değerlerinden farklı oranlara sahip olduğu görülmüştür. Aynı zamanda ülkelerin marka ve ihracat değerleri 2020 yılına kadar büyük oranda azalırken, sonrasında bu değerlerin önemli ölçüde artması dikkat çekmektedir.
Özgünlük/değer –Bu araştırmayı Brand Finance Global-500’deki ülkelerin marka sayı ve değerleri temel alınarak ihracat değerleriyle karşılaştırılması farklı kılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finansal Piyasalar ve Kurumlar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1 |