“Hesap verebilirlik” ya da diğer
kullanımıyla “hesap verilebilirlik”, günümüzde siyasal ve yönetimsel alanda,
eğitim ve sağlık alanında, hukuk ve psikoloji alanlarında ve buna benzer birçok
farklı alanda kullanılmaya başlanmış bir kavramdır. Bu kavram, yapılmak istenen
faaliyetlerin maksimum verim alınarak yerine getirilmesi noktasında, neredeyse
zorunluluk halini alan bir yaklaşım olarak günümüz dünyasında dikkatleri
üzerinde toplamıştır. Yapılan bir işin, davranışın mantıklı ve dayanaklı
temellerle açıklanarak sorumluluğunu almayı, bunların hesabını vermeyi ifade
eden hesap verebilirlik, değerlendirme süreçlerinin ayrılmaz bir parçası olarak
karşımıza çıkmaktadır. Bu noktada, Türkiye’de ve özellikle hem Psikolojik
Danışma ve Rehberlik (PDR) alanında hem de eğitim alanında tam manasıyla
yerleşmiş bir algının ya da modelin bulunmadığı görülmektedir. PDR alanında
yapılan uygulamaların hesap verebilirliğin ilkeleri doğrultusunda
gerçekleştirilmesi, uygulanan müdahalelerin değerlendirilmesi, sürecin bu
doğrultuda yapılandırılması ve her an hesap vermeye hazır bir şekilde
planlanmış olması, alanın gelişimi için büyük önem taşımaktadır. Yine benzer
şekilde bir okul psikolojik danışmanının kapsamlı okul PDR programını
değerlendirmesi, eksiklikleri tespit etmesi, oluşan olumlu veya olumsuz
sonuçları paydaşlarla paylaşması da hesap verebilirlik konusuyla ilgili olmakla
beraber eğitimde ilerleme kaydetmek için önemlidir. Bu derleme çalışmasında da
hesap verebilirlik konusu detaylıca ele alınmış, yurtdışında bulunan
okullardaki hesap verebilirlikten, hesap verebilirlik modelinden, hesap
verebilirliğin önemli noktalarından ve Türkiye’deki hesap verebilirlik
çalışmalarından bahsedilmiştir.
Hesap verebilirlik Sorumluluk alma Şeffaflık Okullarda hesap verebilirlik PDR’de hesap verebilirlik
"Accountability" is a
concept that is now being used in many areas such as political and
administrative field, education and health, law and psychology. This concept
collects on the attention of today's world as an almost imperative approach, at
the point where the desired activities are performed with maximum efficiency.
Accountability as an integral part of the evaluation process is a reflection of
what is done and how to take responsibility by explaining the behavior on a
logical and substantive basis. At this point, it seems that there is not any
model in Turkey, especially in the field of Psychological Counseling and
Guidance, which is settled in the educational field in its entirety. It has
great importance for the development of the field that the applications made in
the field of counseling and guidance are realized in accordance with the
principles of accountability, the evaluation of the applied interventions, the
construction of the process in this direction and the planning ready to account
at any time. Similarly, it is important for a school psychological counselor to
evaluate the comprehensive school counseling and guidance program, to identify
deficiencies, to share positive or negative outcomes with stakeholders, as well
as to accountability for progress in education. This compilation work on
accountability issues dealt with in detail, accountability model in schools
located abroad and accountability studies in Turkey are mentioned.
Accountability Taking responsibility Transparency Accountability in schools Accountability in Counseling and Guidance
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |