Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Factors Affecting the University Preferences of Students Who were Placed in CEIT Departments in 2017

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 279 - 290, 31.07.2019
https://doi.org/10.12984/egeefd.491627

Öz

According
to the results of 2017 Student Selection and Placement Exam, referred as SSPE, none
of the students were placed in 7 of the Computer Education and Instructional
Technologies (CEIT) departments and nine or less number of students were placed
in the remaining 38 of them. While four of the departments have fully filled
their quotas, 22
% of them have
filled their capacity between 20
%
and 60
%. In this respect, there is a
need to conduct research to determine reasons that affect students’ preferences
of selecting CEIT departments. In the present study, it is aimed to explore the
university and department-related features that affect the preferences of
students from CEIT departments that fully filled their quota or between 20
% - 60 % of their capacity. The data were gathered by survey research
method from 290 students who were enrolled in 12 different CEIT departments, which
filled their quota with 20
% or more.
In this respect, two different scales were developed as data collection tools,
their factors were determined, and validity-reliability analyses were
performed. The first scale the
impact of
university-related features on preferences
was composed of 14 items and
four factors (advice, location, opportunity, and reputation), the
impact of department-related features on preferences
scale was composed of nine items and two factors (quality, advice). Statistical
analyses showed that the impact of
university
opportunities
and department quality
factors on determining preference revealed significant difference in the favor
of CEITS which fully filled their quota, the factor of
university location revealed significant difference in the favor of
CEITS which did not fully fill their quota. The mean scores of the opinions of
the students on the reasons of preference was calculated as 3.63 out of 6 in
terms of university-related features and 2.72 in terms of department-related
features. 

Kaynakça

  • Akar, C. (2012). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi Ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Veri Analizi El Kitabı (6. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Germeijs, V. & Verschueren, K. (2006). High school students’ career decision-making process: A longitudinal study of one choice. Journal of Vocational Behavior, 68(2), 189-204.
  • Gezgin, D. M. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümünde öğrenim gören öğrencilerin bölümlerini seçme nedenlerinin incelenmesi: Trakya üniversitesi örneği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 297-311.
  • Korkut-Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö. ve Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Pallant, J. (2013). SPSS Survival Manual. UK: McGraw-Hill Education.
  • Sarıkaya, T., ve Khorshid, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
  • Özsoy, G., Özsoy, S., Özkara, Y. ve Memiş, A. D. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörler. İlköğretim Online, 9(3), 910-921.
  • Özyürek, R. ve Kılıç-Atıcı, M. (1993). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında kendilerine yardım eden kaynakların belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17), 33-42.
  • ÖSYM. (2017). 2017-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu - Tablo 4. Türkiye Cumhuriyeti Ölçme, Seçme Ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. http://www.osym.gov.tr/TR,13263/2017-osys-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html adresinden elde edildi.
  • Roblyer, M. D. (2006). Integrating educational technology into teaching. Pearson Education Inc.
  • The National Research Center for College & University Admissions (NRCCUA). (2014, 1). What Drives Students’ Enrollment Decisions? http://www.eduventures.com/2014/04/drives-students-enrollment-decisions/ adresinden elde edildi.
  • YÖK. (2017). Yükseköğretim Program Atlası, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=20101 adresinden elde edildi.

BÖTE Bölümlerine 2017 Yılında Yerleşen Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 279 - 290, 31.07.2019
https://doi.org/10.12984/egeefd.491627

Öz

2017 ÖSYS sonuçlarına göre Türkiye’deki Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümlerinin yedisine hiç öğrenci yerleşmemiş,
38’ine ise dokuz ve/veya daha az sayıda öğrenci yerleşmiştir. Bu bölümlerden
sadece dördü kontenjanını tam doldururken,
%
22’si ise kapasitesinin
% 20 - % 60 arasını doldurmuşlardır. Bu durumu
etkileyen unsurları ortaya çıkarmak üzere, yerleşen öğrencilerin BÖTE
bölümlerini tercihlerini etkileyen sebeplerin belirlenmesi gerektiği
düşünülmüştür. Bu doğrultuda bu araştırmada, kontenjanını tam dolduran ile
% 20 - % 60 bandında dolduran BÖTE’lerdeki öğrencilerin tercihlerinde
üniversite ve bölümlerle ilgili özelliklerin etkisi incelenmiştir. Araştırmada,
kontenjanını
%20 ve üstü oranlarda
doldurmuş 12 farklı
BÖTE bölümündeki 290 öğrenciden tarama yöntemi
ile veri toplanmıştır. Bu amaçla geliştirilen iki ölçeğin faktör yapıları
belirlenmiş, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır.
Üniversite ile ilgili özelliklerin tercihlere etkisi ölçeği 14
madde ve dört boyuttan (tavsiye, konum, olanaklar, nam),
Bölüm ile ilgili özelliklerin tercihlere etkisi ölçeği ise 9 madde
ve iki boyuttan (nitelik, tavsiye) oluşmaktadır. Yapılan analizler
üniversitenin sunduğu olanaklar ve bölümün niteliği boyutlarının tercih
belirlemede etkisinin kontenjanı tam dolduran BÖTE’ler lehine;
üniversitenin konumu boyutunun ise
kontenjanını tam doldurmayan BÖTE’ler lehine istatistiksel olarak anlamlı fark
yarattığını göstermiştir. Öğrencilerin tercih nedenlerine ilişkin
görüşlerinin puan
ortalamaları; üniversitenin bütününe yönelik özellikler açısından 6 üzerinden
3.63, bölüm özellikleri açısından ise 2.72 olarak hesaplanmıştır. 

Kaynakça

  • Akar, C. (2012). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi Ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Veri Analizi El Kitabı (6. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Germeijs, V. & Verschueren, K. (2006). High school students’ career decision-making process: A longitudinal study of one choice. Journal of Vocational Behavior, 68(2), 189-204.
  • Gezgin, D. M. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümünde öğrenim gören öğrencilerin bölümlerini seçme nedenlerinin incelenmesi: Trakya üniversitesi örneği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 297-311.
  • Korkut-Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö. ve Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Pallant, J. (2013). SPSS Survival Manual. UK: McGraw-Hill Education.
  • Sarıkaya, T., ve Khorshid, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
  • Özsoy, G., Özsoy, S., Özkara, Y. ve Memiş, A. D. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörler. İlköğretim Online, 9(3), 910-921.
  • Özyürek, R. ve Kılıç-Atıcı, M. (1993). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi kararlarında kendilerine yardım eden kaynakların belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17), 33-42.
  • ÖSYM. (2017). 2017-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu - Tablo 4. Türkiye Cumhuriyeti Ölçme, Seçme Ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. http://www.osym.gov.tr/TR,13263/2017-osys-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html adresinden elde edildi.
  • Roblyer, M. D. (2006). Integrating educational technology into teaching. Pearson Education Inc.
  • The National Research Center for College & University Admissions (NRCCUA). (2014, 1). What Drives Students’ Enrollment Decisions? http://www.eduventures.com/2014/04/drives-students-enrollment-decisions/ adresinden elde edildi.
  • YÖK. (2017). Yükseköğretim Program Atlası, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programı Bulunan Tüm Üniversiteler. https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=20101 adresinden elde edildi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Uz Bilgin 0000-0001-6997-344X

Melike Kavuk Kalender 0000-0003-3662-407X

M. Betül Yılmaz Bu kişi benim 0000-0003-4704-189X

Feza Orhan 0000-0002-6099-8699

Mukaddes Erdem 0000-0002-8724-3923

Soner Yıldırım 0000-0002-3167-2112

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uz Bilgin, Ç., Kavuk Kalender, M., Yılmaz, M. B., Orhan, F., vd. (2019). BÖTE Bölümlerine 2017 Yılında Yerleşen Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 279-290. https://doi.org/10.12984/egeefd.491627