Objective: This study was conducted to the relationship between e-health lıteracy level and clinical decision making skills of nursing students.
Methods:The population of this descriptive study was composed of 2.,3. And 4. class students (545 students) who continued their education a state university of Nursing Department of the Faculty of Health Sciences in the 2018-2019 academic year and the sample consisted of 341 students participating in the study. The data were obtained by “Introductory Information Form”, developed by the researchers, “E-Health Literacy Scale” and “Clinical Decision-Making in Nursing Scale (CDM)”. Data were analyzed using descriptive statistics, Anova and Mann-Whitney U test.
Results: The average age of the students is 21.23 ± 1.82 and 75.1% of them are girls. It was found that 50.1% of the students use the internet for entertainment, communication and social media purposes, and 3.2% of them only use the internet for research. 76.5% of the students stated that they had scanned the internet about their own or someone else's health in the last week. The total mean score of CDM of the students was found to be 133.39±16.62, and the total mean score of e-health literacy level was found to be 29.24±5.02.
Conclusion: A low-level significant relationship was found between clinical decision-making skills and e-health literacy levels in nursing students. This relationship can be increased by encouraging students to use the internet for more research.
Amaç: Bu araştırma, sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü öğrencilerinin e- sağlık okur yazarlık düzeyi ile klinik karar verme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışmanın evrenini bir devlet üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde 2018-2019 akademik yılında öğrenim gören 2. 3. ve 4. sınıf olmak üzere toplam 545 öğrenci, örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 341 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Hemşirelik birinci sınıf öğrencileri dönem içerisinde kliniğe çıkmadığı için örneklem kapsamına alınmamıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği (HKKVÖ)” ve ‘’ E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği’’ elde edilmiştir. Veriler tanımlayıcı istatistikler, Anova, ve Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.23 ± 1.82 olup, %75.1’ü kızlardan oluşmaktadır. Öğrencilerin yarısı %50.1 interneti eğlence, iletişim, sosyal medya amacıyla kullandığı, %3,2’sinin ise sadece araştırma yapmak için internetten yararlandığı bulunmuştur. Öğrencilerin %76.5’i son bir hafta içerisinde kendisi veya bir başkasının sağlığı ile ilgili internetten tarama yaptıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin HKKVÖ toplam puan ortalaması 133,39±16,62, E-sağlık okur yazarlık düzeyi toplam puan ortalaması ise 29,24±5,02 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinde klinik karar verme becerileri ile e-sağlık okur yazarlık düzeyleri arasında düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin interneti daha çok araştırma yapmak için kullanmaları teşvik edilerek, bu ilişkinin arttırılması sağlanabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 8 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 38 Sayı: 3 |