Amaç: Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin periferik intravenöz kateter yerleştirme uygulamasına ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek ve sınıflar arası bilgi düzeylerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanının evrenini, bir hemşirelik fakültesinde 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde iki, üç ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 935 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Sınıflarına göre tabakalı rastgele örnekleme yapılan 328 hemşirelik öğrencisi ise araştırmanın örnekleminde yer almıştır. Araştırmanın verileri “Sosyodemografik Bilgi Formu” ve “Periferik İntravenöz Kateter Yerleştirme İşlemi Bilgi Formu” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için bağımsız grupların karşılaştırılmasında parametrik testler (t testi, ANOVA) kullanılmıştır. Anlamlılık p<0.05 düzeyinde kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada yer alan öğrencilerin yaş ortalamasının 22±1.45 ve büyük çoğunluğunun (%79.3) kadın olduğu, öğrencilerin yarısından fazlasının (%54.3) periferik intravenöz kateter yerleştirmesine ilişkin bilgi edindiği kaynakların; Hemşirelik Esasları dersi, hemşireler, kitaplar ve internet olduğu belirlenmiştir. İkinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerin periferik intravenöz kateter yerleştirme işlemi bilgi puanı ortalamaları sırasıyla 33.53±4.38, 32.00±4.44, 36.99±3.13,’dür. Dördüncü ve ikinci sınıf öğrencilerin bilgi puan ortalamalarının 3. sınıf öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin periferik intravenöz kateter yerleştirme işlemi bilgi puan ortalamasının orta düzeyin üzerinde olduğu görülmüştür. Bununla beraber müfredatta Hemşirelik Esasları dersinin yer almadığı 3. sınıfta puanın daha düşük olduğu belirlenmiştir.
YOK
YOK
Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.
Aim: This descriptive research was carried out to determine the level of nursing students’ knowledge about peripheral intravenous catheter placement and make an inter-class comparison of their knowledge levels.
Method: The population of research consisted of 935 second, third, and fourth-year nursing students in the spring semester of the 2021-2022 academic year in a nursing faculty. A total of 328 nursing students who were selected using the stratified random sampling according to their school years were included in the sample of the study. Study data were collected using a “Sociodemographic Information Form” and “Peripheral Intravenous Catheter Placement Procedure Knowledge Questionnaire”. Parametric tests (t-test, ANOVA) were employed to compare independent groups since the research data showed a normal distribution. The significance level was accepted as p<0.05.
Results: The mean age of students in the study was 22±1.45, and the majority (79.3%) were female. It was determined that the information sources of more than half of the students (54.3%) about peripheral intravenous catheter placement were the Fundamentals of Nursing course, nurses, books, and the Internet. The mean scores of the second, third, and fourth-year students on the peripheral intravenous catheter placement procedure knowledge were 33.53±4.38, 32.00±4.44, and 36.99±3.13, respectively. It was found that the mean scores of the fourth and second-year students on the peripheral intravenous catheter placement procedure knowledge questionnaire were higher than those of the third-year students (p<0.05).
Conclusion: It was found that the mean score of nursing students on the peripheral intravenous catheter placement procedure knowledge was above the medium level. However, it was determined that mean scores were lower in the third-year, where the Fundamentals of Nursing course was not included in the curriculum.
YOK
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | YOK |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 2 |