Amaç: Dijital okuryazarlıkta yetkinliğin geliştirilmesi, klinik hemşirelik/ebelik uygulamalarında en iyi kanıtlara erişimi artırmak için, sağlık profesyoneli eğitiminin önemli bir bileşenidir. Bu araştırmanın amacı, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerini belirlemek ve belirli değişkenlere göre karşılaştırmalı incelemektir.
Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin doğusunda yer alan bir üniversitenin hemşirelik veya ebelik bölümünde öğrenim gören 486 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında Öğrenci Tanıtıcı Form, Dijital Okuma Eğilimi Ölçeği, Dijital Okuma Öz Yeterlilik Ölçeği ve Kâğıttan Dijitale Yazma Tutumu Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %50.8’i hemşirelik bölümü ve %36.0’ı ikinci sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin Dijital Okuma Eğilimi Ölçeğinden aldıkları minimum puan 18.00, maksimum puan 55.00 olup, ortalama puanları 33.01±9.11’dir. Katılımcıların Dijital Okuma Öz Yeterlilik Ölçeğinden aldıkları minimum puan 18.00, maksimum puanları 72.00 olup, ortalama puanları 48.61±13.66’dır. Öğrencilerin Kâğıttan Dijitale Yazma Tutumu Ölçeği toplam puan ortalaması ise 3.95±1.09’dur. Bu araştırmada, öğrencilerin dijital okuma eğilimi ile dijital okuma öz yeterliliği arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (r=0.775, p<0.001). Katılımcıların dijital okuma eğilimi ile dijital ortamlarda yazma tutumları arasında pozitif yönde, zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (r=0.490, p=0.035). Öğrencilerin dijital okuma öz yeterliliği ile dijital ortamlarda yazma tutumları arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (r=0.966, p<0.001).
Sonuç: Bu araştırma sonucunda, öğrencilerin dijital okuma eğilimlerinin orta düzey olduğu saptandı. Araştırmada, öğrencilerin dijital okuma öz yeterliliğinin orta düzey olduğu ve öğrencilerin dijital okuma öz yeterlilik ölçeği alt boyut puanlarına bakıldığında genel olarak katılımcıların kullanma, erişim, zorluk ve amaca uygunluk puanları da orta düzeydedir. Öğrencilerin dijital ortamda yazma tutumlarının ise iyi düzeyde olduğu saptandı. Ayrıca dijital okuma eğilimi ile dijital okuma öz yeterliliği ve dijital ortamda yazma tutumu arasında önemli bir ilişki olduğu saptandı. Olumlu dijital okuryazarlık yaşayacakları öğrenme ortamlarının düzenlenmesi önerilir.
Dijital okuryazarlık ebelik hemşirelik öğrencisi öz yeterlilik
Objective: Developing competence in digital literacy is an important component of healthcare professional education to increase access to the best evidence in clinical nursing/midwifery practice. The aim of this study is to determine the digital literacy levels of nursing and midwifery students and to examine them comparatively according to certain variables.
Methods: The research is descriptive and cross-sectional. The sample of the study consisted of 486 students studying in the nursing or midwifery department of a university located in the east of Turkey. Data were collected with the Student Descriptive Form, Digital Reading Disposition Scale, Digital Reading Self-Efficacy Perception Scale, and Attitudes Towards Writing from Paper to Digital Scale.
Results: In this study, 50.8% of the students are nursing department and 36.0% are second-year students. The minimum score the students got from the Digital Reading Disposition Scale was 18.00, the maximum score was 55.00, and the average score was 33.01±9.11. The minimum score of the participants on the Digital Reading Self-Efficacy Perception Scale was 18.00, the maximum score was 72.00, and their average score was 48.61±13.66. The total score average of the students' Attitudes Towards Writing from Paper to Digital Scale is 3.95±1.09. In this study, it was determined that there was a positive and highly significant relationship between students' digital reading disposition and digital reading self-efficacy (r=0.775, p<0.001). It was determined that there was a positive, weakly significant relationship between the digital reading disposition of the participants and their attitudes towards writing in digital environments (r=0.490, p=0.035). It was determined that there was a positive, highly significant relationship between students' digital reading self-efficacy and their attitudes towards writing in digital environments (r=0.966, p<0.001).
Conclusion: As a result of this research, it was determined that the students' digital reading disposition was moderate. In the study, when the students' digital reading self-efficacy is moderate and the students' digital reading self-efficacy scale sub-dimension scores are examined, the participants' usage, access, difficulty, and suitability for purpose scores are also at a medium level. It was determined that students' attitudes towards writing in the digital environment were at a good level. In addition, it was determined that there was a significant relationship between digital reading disposition and digital reading self-efficacy, and digital environment writing attitude. It is recommended to organize learning environments where they will experience positive digital literacy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 39 Sayı: 3 |